Mezi sociální partnery střední školy je možné počítat zaměstnavatele, regionální zastoupení hospodářské komory, úřady práce, profesní sdružení a asociace, cechy, jiné střední školy, vyšší a vysoké školy, instituce veřejné správy (státní správy a samosprávy) a v neposlední řadě také rodiče žáků i bývalé žáky.
Požadavky sociálních partnerů mohou se souhlasem zřizovatele ovlivňovat vzdělávací nabídku školy, a tedy i zaměření školních vzdělávacích programů. Školy by při tvorbě ŠVP měly pracovat s analýzami regionálního trhu práce a analyzovat i zastoupení sociálních partnerů v kraji.
Je důležité, aby se partnerství stalo nedílnou součástí strategie školy a také spolupracujících zaměstnavatelů, aby formy spolupráce byly variabilní a odpovídaly reálným možnostem obou stran a aby prioritou byla kvalita, pravidelnost a intenzita spolupráce. Ředitel střední školy by podle § 57, odst. 2 školského zákona měl např. se zaměstnavateli projednávat školní vzdělávací program nebo je zapojit do tvorby koncepčních záměrů školy. Podle odst. 3 pak ředitel může ze zaměstnavatelů za účelem spolupráce vytvářet poradní sbor.
Na národní úrovni jsou zástupci zaměstnavatelů formou připomínkového řízení zapojeni také do tvorby strategických a koncepčních materiálů i do tvorby rámcových vzdělávacích programů.
Na celostátní úrovni fungují minimálně tři mechanismy zapojování sociálních partnerů do
koncipování, realizace a vyhodnocování odborného vzdělávání:
Oborové skupiny
Oborové skupiny sdružují téměř tři stovky externích odborníků, kteří s trvalou podporou MŠMT pracují při Národním pedagogickém institutu (do roku 2020 NÚV) a svou činností zlepšují podmínky pro aktivity odborných pracovníků MŠMT a NPI ČR při vývoji programů odborného vzdělávání a v souvisejících oblastech.
Členové oborových skupin se zaměřují zejména na kvalitu odborného vzdělávání ve vazbě na tvorbu vzdělávacích programů reflektujících požadavky trhu práce. Zapojují se přitom i do procesů spojených s realizací praktického vyučování na odborných školách i v reálném pracovním prostředí, do rozvoje a využívání Národní soustavy kvalifikací (NSK) a do procesů daných schváleným konceptem závěrečné zkoušky.
Svými aktivitami též podporují zavádění EQF, ECVET a EQAVET v ČR (podrobnější informace najdete v části
webu Podpora mobility).
Sektorové rady
Sektorové rady jsou v českém prostředí relativně novým konceptem, jehož naplňování je spojeno hlavně s vývojem Národní soustavy kvalifikací (NSK).
NSK je veřejně dostupný registr profesních kvalifikací a jejich kvalifikačních a hodnoticích standardů, jehož součástí je sada úrovní (rámec) pro tyto kvalifikace, která obsahuje osm úrovní srovnatelných s úrovněmi EQF.
Naplňování NSK je nastaveno tak, aby standardy profesních kvalifikací vytvářeli odborníci v sektorových radách (SR), v nichž jsou zástupci zaměstnavatelů a další
reprezentanti z jednotlivých hospodářských odvětví. Odborníci zapojení do činnosti SR si vyměňují informace o
potřebách sektoru ve sféře rozvoje lidských zdrojů, aktivně podporují vzdělávání a rozvoj odborných dovedností
v sektoru a analyzují profesní a kvalifikační potřeby. V návaznosti na Národní
soustavu povolání a v souladu s požadavky trhu práce navrhují strukturu profesních kvalifikací a
vytvářejí nebo upravují jejich standardy. Výkonnou složkou SR pro tvorbu a revize standardů profesních kvalifikací jsou
pracovní skupiny odborníků v dané oblasti.
Partnerství ustavená v projektech s celostátním významem
Většina významných systémových projektů řešených s podporou ESF v předchozím programovacím období obsahovala aktivity zaměřené na rozvoj spolupráce se sociálními partnery. To bylo a je spojeno s řadou dílčích vylepšení v oblasti zapojování partnerů do odborného vzdělávání v širokém kontextu jeho souvislostí.
Mezi nejvýznamnější přínosy tak patří např. zavedení sektorových rad - díky projektům NSK (od roku 2006), NSP (od roku 2007), NSK2 (od roku 2009).
Modernizace odborného vzdělávání je naopak příkladem projektu, v němž
byli zástupci zaměstnavatelů zapojeni do tvorby jednotek výsledků učení a vzdělávacích modulů využitelných pro
vytváření flexibilních vzdělávacích cest.
Krajská úroveň:
Cílem projektu Podpora krajského akčního plánování (P-KAP) je přispět ke zvýšení kvality vzdělávání a úrovně strategického řízení této oblasti cestou metodické podpory nejvýznamnějších aktérů na úrovni kraje, včetně jednotlivých škol. Posláním projektu je sladit vzdělávací politiku na školské, krajské i národní úrovni.
Významnou příležitost pro školy a jejich spolupracující partnery představuje tvorba školního akčního
plánu, zejm. z hlediska zohlednění komplexnosti a hloubky partnerství. Jednou z tzv. povinných
oblastí intervence je Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů.
Zdroje a odkazy
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
Projekt Podpora krajského akčního plánování (P-KAP)
Projekt Modernizace odborného vzdělávání (MOV)
Národní soustava kvalifikací (NSK)
Kritéria pro studijní a pracovní podmínky
- Jak na kvalitní spolupráci škol a firem - video
- Praktický návod a kontrolní seznam kroků pro zaměstnavatele
- 1. Písemná dohoda
- 2. Výsledky učení
- 3. Učitelé, školitelé a instruktoři
- 4. Praktická příprava na pracovišti
- 5. Odměna žákům
- 6. Právní ochrana
- 7. Pracovní, zdravotní a bezpečností podmínky
- 8. Přijímání žáků na praxi
- 9. Zapojení partnerů
- 10. Daňové a jiné zvýhodnění zaměstnavatelů
- 11. Možnost zahraniční spolupráce
- 12. Kariérové poradenství a informace
- 13. Jak firmy přilákají školy a žáky
- 14. Sledování uplatnění absolventů