Název projektu
Kurikulum S - Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání
Doba trvání a realizace projektu
Projekt realizovalo MŠMT ve spolupráci s NÚV (NÚOV) v letech 2009-2012
Web
http://archiv-nuv.npi.cz/projekty/kurikulums
Hlavní charakteristika, cíle a přínos projektu
Hlavním cílem projektu bylo poskytnout přímou pomoc středním odborným školám a konzervatořím v jejich reformě. Projekt nabízel učitelům, koordinátorům tvorby ŠVP a dalším pedagogickým pracovníkům odborných škol informace, metodické rady i možnost konzultací při zavádění školních vzdělávacích programů (ŠVP).
Projekt měl tři hlavní aktivity:
- Pomoc školám při tvorbě ŠVP
- Sledování výuky podle ŠVP na pilotních školách
- Rozvoj sociálního partnerství v odborném vzdělávání
Návaznost projektu na EQAVET a kvalitu v odborném vzdělávání
V roce 2007 byla zahájena kurikulární reforma odborného školství, k jejímž důležitým nástrojům patří dvoustupňová tvorba vzdělávacích programů. Jakkoliv byla tvorba školních vzdělávacích programů pro školy náročná, umožnila jim reagovat na vzdělávací podmínky své i na podmínky regionu a posílila jejich autonomii ve vzdělávání. Výuka podle školních vzdělávacích programů ve středních odborných školách a středních odborných učilištích byla plošně zahájena v roce 2012 a smyslem bylo školy poučit o tom, že tím není tvorba ŠVP u konce, protože ŠVP se musí pravidelně revidovat a inovovat.
V praxi se ukázalo, že koordinátorům a učitelům podílejícím se na zpracování ŠVP nestačí pouze vstupní proškolení, ale že mají potřebu konzultovat problémy, které se objevují v průběhu práce na ŠVP, někteří mají zájem o odbornou supervizi připraveného programu. V regionech byla proto zřízena regionální konzultační centra, která nabízela bezplatnou pomoc školám.
Výstupy projektu
Publikace Metodika tvorby školních vzdělávacích programů SOŠ a SOU zohlednila zkušenosti učitelů pilotních i dalších škol, lektorů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků i konzultantů k tvorbě ŠVP. Textová část příručky je doplněna příklady a ukázkami z pilotních ŠVP i častými dotazy ze škol.
Publikace Hodnocení kvality odborného vzdělávání – příklady z evropských zemí se zaměřuje na budování kultury kvality v souladu s principy EQAVET.
Další výstupy projektu najdete na webu NÚV.