Co umím a dovedu EQF 1
Znalosti: základní všeobecné znalosti
Dovednosti: základní dovednosti požadované k provádění jednoduchých úkolů
Kompetence: pracovat nebo studovat pod přímým dohledem ve strukturovaném prostředí
Co umím a dovedu EQF 2
Znalosti: základní faktické znalosti v oboru práce nebo studia
Dovednosti: základní kognitivní a praktické dovednosti požadované při
používání relevantních informací za účelem plnění úkolů a řešení běžných problémů s použitím jednoduchých pravidel a nástrojů
Kompetence: pracovat nebo studovat pod dohledem s určitou mírou samostatnosti
Co umím a dovedu EQF 3
Znalosti: znalosti faktů, zásad, procesů a obecných pojmů v oboru práce nebo studia
Dovednosti: řada kognitivních a praktických dovedností požadovaných při plnění úkolů a řešení problémů výběrem a použitím základních metod, nástrojů, materiálů a informací
Kompetence: nést odpovědnost za splnění úkolů v práci nebo ve studiu při řešení problémů přizpůsobovat své chování okolnostem
Co umím a dovedu EQF 4
Znalosti: faktické a teoretické znalosti v širokých souvislostech v oboru práce nebo studia
Dovednosti: řada kognitivních a praktických dovedností požadovaných při řešení specifických problémů v oboru práce nebo studia
Kompetence: schopnost řídit sebe samého v rámci pokynů v oblastech práce nebo studia, které jsou obvykle předvídatelné, ale mohou se měnit dohlížet na běžnou práci jiných osob a nést určitou odpovědnost za hodnocení a zlepšování pracovních či vzdělávacích činností
Co umím a dovedu EQF 5
Znalosti: rozsáhlé a specializované faktické a teoretické znalosti v oboru práce nebo studia a uvědomování si hranic těchto znalostí
Dovednosti: rozsáhlá škála kognitivních a praktických dovedností požadovaných při rozvíjení tvůrčích řešení abstraktních problémů
Kompetence: řídit a kontrolovat pracovní či vzdělávací činnosti, při nichž dochází k nepředvídatelným změnám posuzovat a rozvíjet své vlastní výkony a výkony ostatních
Co umím a dovedu EQF 6
Znalosti: pokročilé znalosti v oboru práce nebo studia zahrnující kritické chápání teorií a zásad
Dovednosti: pokročilé dovednosti prokazující zvládnutí oboru a smysl pro inovace, jež jsou požadovány při řešení složitých a nepředvídatelných problémů ve specializované oblasti práce nebo studia
Kompetence: řídit složité technické nebo odborné činnosti či projekty a nést odpovědnost za rozhodování v kontextu nepředvídatelné pracovní nebo vzdělávací náplně nést odpovědnost za řízení odborného rozvoje jednotlivců a skupin.
Co umím a dovedu EQF 7
Znalosti: vysoce specializované znalosti, z nichž některé jsou v popředí znalostí v oboru práce nebo studia, sloužící jako základ originálního myšlení nebo výzkumu kritické uvědomování si znalostí v oboru a na rozhraní mezi různými oblastmi
Dovednosti: speciální dovednosti požadované při řešení problémů ve výzkumu a/nebo při inovacích s cílem rozvíjet nové znalosti a postupy a integrovat poznatky z různých oblastí
Kompetence: řídit a transformovat pracovní nebo vzdělávací kontexty, které jsou složité, nelze je předvídat a vyžadují nové strategické přístupy nést odpovědnost za přispívání k profesním znalostem a postupům a/nebo za posuzování strategických výkonů týmů
Co umím a dovedu EQF 8
Znalosti: znalosti na špičkové úrovni v oboru práce nebo studia a na rozhraní mezi obory
Dovednosti: vysoce pokročilé a specializované dovednosti a techniky, včetně syntézy a hodnocení, požadované při řešení kritických problémů ve výzkumu a/nebo inovacích a při rozšiřování a novém definování stávajících znalostí nebo odborných postupů
Kompetence: vykazovat značnou autoritu, inovační potenciál, samostatnost a akademickou a odbornou integritu a trvalé odhodlání přicházet s novými myšlenkami a vyvíjet nové postupy na špičkové úrovni v oboru práce nebo studia, včetně výzkumu
Absolvent ZŠ speciální
Úroveň kvalifikace EQF 1 získá absolvent základního vzdělávání v základní škole speciální.
Absolvent ZŠ
Úrovně EQF 2 dosáhne jedinec po úspěšném ukončení vzdělávacího programu základního vzdělávání v základní škole nebo na nižším stupni šestiletého či osmiletého gymnázia nebo v odpovídající části osmiletého vzdělávacího programu konzervatoře. Kromě toho dosáhne člověk úrovně EQF 2 po úspěšném ukončení kursu pro získání základního vzdělání či po absolvování středního vzdělání bez výučního listu v délce studia 2 roky nebo středního vzdělání s výučním listem především pro žáky se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním v délce studia 2 roky. Absolventi praktické školy jednoleté nebo dvouleté (pro absolventy základní školy speciální) jsou také na úrovni EQF 2.
Výuční list
Absolventi středního vzdělání s výučním listem v délce studia 3 roky mají úroveň EQF 3.
Maturita
Na úroveň EQF 4 se dostanou absolventi středního vzdělání s maturitní zkouškou ve všeobecném (gymnaziálním studiu) nebo odborném v délce trvání studia 4 roky, absolventi středního vzdělání s maturitní zkouškou nebo odborného vzdělávání v délce trvání studia 4 roky a absolventi nástavbového studia poskytujícího vzdělání s maturitní zkouškou po získání středního vzdělání s výučním listem (délka trvání 2 roky).
Bakalář, diplomovaný specialista
Úroveň EQF 6 mají lidé po ukončení vyššího odborného vzdělávání v délce studia 3-3,5 roku a získání titulu DiS., po ukončení vyššího odborného vzdělávání v konzervatoři v délce 2 let a získání titulu DiS. a po absolvování bakalářského studijního programu na vysoké škole v délce 3-4 roky a získání titulu Bc., BcA.
Magistr
Na úroveň EQF 7 se dostanou absolventi magisterského studijního programu po získání titulů: Mgr., MgA., Ing., Ing. arch., MUDr., MDDr., MVDr., JUDr., PhDr., RNDr., Pharm.Dr., ThLic., ThDr., v délce studia 2-3 roky (nebo u tzv. dlouhého, na bakalářský program nenavazujícího studia, v délce 4–6 let).
Doktor
Úrovně EQF 8 dosáhnou absolventi doktorských studijních programů vysokoškolského studia v délce trvání 3-4 roky a po získání titulů Ph.D., Th.D.
Kvalifikace získané ve formálním vzdělávání
Kvalifikace ve formálním (počátečním) vzdělávání jsou všechny kvalifikace, které získáte ve škole, od základní po vysokou školu. Formální vzdělávání vede k dosažení určitého stupně vzdělání, po jehož dokončení získáte certifikát, ať už jde o vysvědčení, výuční list, nebo diplom.
Profesní kvalifikace v Národní soustavě kvalifikací
Kvalifikace lze získat i mimo formální (počáteční) vzdělávání, tedy mimo vzdělávací systém. V Národní soustavě kvalifikací můžete získat tzv. osvědčení o získání profesní kvalifikace, a to složením zkoušky u autorizovaných osob. Na osvědčení je uvedena úroveň EQF. V rámci NSK je schváleno 920 kvalifikací (podle údajů z prosince 2015). Více informací najdete na
www.narodni-kvalifikace.cz Jakou máte úroveň EQF?
Svou úroveň kvalifikace podle EQF můžete zjistit v první řadě podle toho, jaké nejvyšší dosažené vzdělání máte podle následující tabulky:
Úroveň EQF Dosažené vzdělání v ČR
8 vysokoškolské – doktorský studijní program
7 vysokoškolské – magisterský studijní program
6 vysokoškolské – bakalářský studijní program, vyšší odborné vzdělání (vč. konzervatoří)
5 programy krátkého cyklu (v ČR se teprve budou vytvářet)
4 střední vzdělání s maturitní zkouškou (všeobecné, s odborným výcvikem, odborné)
3 střední vzdělání s výučním listem (délka studia 3 roky)
2 základní vzdělání, střední vzdělání bez výučního listu, střední vzdělání s výučním listem (délka studia 2 roky)
1 základy vzdělání (základní škola speciální)
Úroveň EQF je přiřazená i ke všem profesním kvalifikacím v Národní soustavě kvalifikací. Seznam kvalifikací s uvedenou úrovní EQF najdete na
www.narodni-kvalifikace.cz.
Co je EQF
Evropský rámec kvalifikací (European Qualifications Framework - EQF) je stupnice osmi úrovní, do kterých lze zařadit všechny kvalifikace. Jedná se o jednotný rámec, který umožňuje srovnatelnost kvalifikací napříč Evropou. Uchazeč o práci nebo další studium v zahraničí může pomocí údaje o EQF srozumitelně a rychle prezentovat svou úroveň kvalifikace.
Přínosy EQF
Mezi hlavní přínosy Evropského rámce kvalifikací patří srozumitelnost a srovnatelnost kvalifikací v evropských zemích, podpora pracovní a studijní mobility lidí po Evropě a usnadnění procesu celoživotního učení. Evropský rámec kvalifikací pomáhá lidem také určit úroveň kvalifikace, kterou získali v počátečním vzdělávání (ve škole) nebo v rámci uznávání výsledků předchozího učení podle zákona č. 179/2006 Sb., o uznávání výsledků dalšího vzdělávání, tj. získáním profesní kvalifikace v rámci Národní soustavy kvalifikací (NSK).