Koncepce k dalšímu vzdělávání zaměstnanců MSP
1) Návrh hlavních záměrů rozvoje systémového prostředí
Shrnutí relevantních východisek vyplývajících
z analýzy
Návrh hlavních záměrů s ohledem na klíčové
bariéry k překonání
2)
Charakteristika jednotlivých záměrů/subzáměrů
2.2. Záměr 2: Propojení MSP
s poskytovatelem vzdělávání
2.3. Subzáměr:
Vnitrofiremní tutoři
2.4. Subzáměr: ICT -
Elektronické vzdělávání, e-learning
3)
Závěr/Scénáře možného vývoje
Příloha 1 Metody učení,
používané při vzdělávání na pracovišti
Příloha 2 Návrh hypotéz
pro terénní šetření
Příloha 3 Informace,
nezbytné pro identifikaci potřeb dalšího vzdělávání pracovníků podniku:
Příloha 4 Praktické
ověření koncepce
-
Shrnutí relevantní analýzy a návaznost na NSK – tj z čeho budeme
dále vycházet.
o Definování cílové skupiny (upřesnění ) a proč
o
Klíčová omezení/bariéry pro vzdělávání v MSP vyplývající
z analýzy (ze SWOT)
-
Návrh hlavních záměrů s ohledem na klíčové bariéry
k překonání.
-
Návrh testu
hlavních záměrů.
-
Shrnutí
relevantních východisek vyplývajících z analýzy
Obecně:
V současném
prostředí nemohou bez vzdělávání a učení se dlouho přežít ani malé podniky.
Rychlé pronikání informační a znalostní společnosti do všech podnikatelských
sektorů přináší veliký nápor na všechny lidské zdroje včetně managementu
v MSP. Přitom je stále příliš malý počet ekonomických subjektů
v oblasti MSP stavějících svůj růst a konkurenceschopnost na znalostech.
Personální politika a rozvoj dovedností zaměstnanců nejsou v mnoha MSP
řešeny organizovaně a systematicky a chybí jim střednědobý a dlouhodobý
horizont.
Snaha najít
komplexní a univerzální řešení problémů vzdělávání MSP se jeví jako ztrátou
času a prostředků. Je to jednak
s ohledem na nesmírnou rozmanitost MSP ( hlediska velikosti, zaměření aj.)
a logicky z toho vyplývajících bariér, že je možné se zaměřit pouze na dílčí koncepce,
které však budou ohraničeny „podmnožinou“ MSP, omezeným typem vzdělávání,
odvětvím atd.
Hlavní záměry, na
které se koncepce dále zaměří, vyplývají z rozborů uvedených
v analytické části, konkrétně zejména ze SWOT analýzy kde jsou velice
detailně uvedeny omezení jak interní tak i externí (slabé stránky i hrozby)
stejně tak jako možné řešení (příležitosti) a výchozí body na kterých je řešení
možné stavět (silné stránky).
Definování
cílové skupiny
vzhledem
k tomu, že cílem je řešit
problematiku systémového vzdělávání u MSP, pro zefektivnění dalších kroků
se dle zaměříme na MSP, kde systematické
vzdělání neprobíhá, tj vyloučí se MSP kde z povahy činnosti je vzdělání
nezbytností ( právníci, poradenské firmy…) a dále ty,kde z hlediska
velikosti to buď není efektivní ( do 10 zaměstnanců, kdy podnik je spíš „rodinnou
záležitostí“ a nad 100 zaměstnanců, kdy podnik obvykle již má člověka
odpovědného za rozvoj lidských zdrojů).
Tento přístup, který
vyplynul z analýzy, nám
umožní zaměřit se na MSP, které jsou považovány za „nejproblémovější“
z hlediska systematického vzdělávání
a tím jsou podniky:
-
O
velikosti mezi 10-100 zaměstnanců
-
Z vybraných
odvětví – tj zaměřené na výrobu, obchod, stavebnictví a komunální a řemeslné
služby.
Klíčová omezení
pro vzdělávání cílové skupiny/východiska pro konkrétní záměry
1.
Nelze
formulovat a aplikovat jednu univerzální koncepci vzdělávání zaměstnanců MSP
o
Příčina:
§
Velké
množství podniků v různých odvětvích s různým počtem zaměstnanců,
různých regionů, různá struktura, různé potřeby…
o
Důsledek:
§
Nemožnost
řešit tuto problematiku unifikovaně
2.
MSP
nemají většinou zájem a ani možnost samy dlouhodobě financovat nebo i na úkor
hlavních činností podporovat vzdělávání svých zaměstnanců
a.
Příčina:
i.
Nedostatek
finančních prostředků,
ii.
obtížná
nahraditelnost zaměstnance v průběhu vzdělávání v pracovní době,
iii.
obavy
z postižení odvráceným efektem získání větší kvalifikace jako jsou odchod za
lepším, tlak na mzdy, nereálné požadavky na kariérní růst a benefity,
iv.
střední
vzdělání mezi aktivní populací je značně rozšířené a trh práce nabízí dostatek
uchazečů
b.
Důsledek:
i.
Názor
průměrného majitele/manažera vůči dalšímu vzdělávání zaměstnanců není přátelský
ii.
Vzdělávání
se omezuje na dobu trvání dotačních projektů a na nezbytné minimum
iii.
Systematické,
dlouhodobé vzdělávání je přijatelné jen jako aktivita mimo pracovní dobu a
nikoliv za prostředky firmy
3.
Absentující
kultura péče o lidské zdroje včetně jejich vzdělávání
a.
Příčina:
i.
Chybějící
vnitrofiremní kultura a management vstřícný vůči dalšímu vzdělávání zaměstnanců
ii.
Absence
HR útvarů, HR rozpočtů
iii.
Chybějící
materiální a prostorové vybavení pro efektivní vzdělávání zaměstnanců (PC
s rychlým přístupem na internet pro e-learning,)
b.
Důsledek
i.
Absence
systematického vzdělávání + platí důsledky pod bodem 2
4.
Prostorová
roztříštěnost a malá stavovská či oborová organizovanost
a.
Příčina:
I.
Definiční
rys malého podnikání
II.
Podnikání
ve venkovském prostředí a periferních
oblastech země
III.
Relativní
slabost a žádné nebo minimální zákonem svěřené kompetence podnikatelských komor
a svazů
ii.
b.
Důsledek
i.
Nefunkčnost
standardních metod a nástrojů propagace a následné mobilizace pro projekty
vzdělávání zaměstnanců
ii.
Bariéra
pro příjem a přizpůsobení tradičních i nových obsahů a forem vzdělávání a
dalšího vzdělávání
iii.
Špatná
dostupnost vzdělávání pro MSP v regionálních metropolích
iv.
Specializované
vzdělávání potřebné pro MSP není efektivní pro poskytovatele vzdělávání
S ohledem na výše uvedené a na zadání
je zřejmé, že navrhované řešení musí mít několik základních charakteristik, tj
musí být:
-
Akceptovatelné ze strany majitelů/manažerů
jednotlivých MSP a pracovníků tj jeho přínosy (obsah, forma, vnitřní hodnota,
výsledky) musí převážit nad náklady (nikoliv pouze finančními)
-
Dostupné pro firmy –
prostorově/časově/finančně
Na uvedená omezení
je možné koncepčně v určité míře reagovat a to využitím následujících
postupů:
1)
Koncept
toolboxu
a.
Tj
vnitřně strukturovaný a uživatelsky vstřícný katalog postupů a forem dalšího
vzdělávání zaměstnanců, které se budou vyznačovat tím, že budou reagovat na
jednotlivá omezení, budou multiplikovatelné a vhodné pro více než jeden region
či obor a zároveň se již osvědčily ve světě.
2)
Preference
„ nízkonákladových záměrů“
a.
Tj
koncepčně budou preferovány formy a postupy nejméně náročné, resp.ty, které
rozkládají náklady do delšího časového období, resp.ty, které je možné sdílet
s jinými MSP. Samozřejmostí je vzdělávání, kde je možné získat grant či
jinou dotaci například na vstupní investici do materiálního vybavení zázemí pro
další vzdělávání atd.
3)
Preference
záměrů působících na prostředí ve firmě
a.
Tj
které budou dlouhodobě spoluvytvářet pozitivní vztah k dalšímu vzdělávání,
tj raději drobné, ale trvalé „ostrůvky pozitivní deviace“ před jednorázovými
masovými kampaněmi, které jsou charakteristické pro utrácení dotací
k určitému termínu.
4)
Vytváření
sítí
a.
Tj do koncepce
se v maximální možné míře zahrnou
organizace MSP (komory, svazy, regionální sdružení, BIC, RPIC, kluby),které
mohou jen s minimální veřejnou podporou anebo i bez ní oslovit maximální
počet MSP, zprostředkovat nabídky dalšího vzdělávání, zajistit poradenství
ohledně srovnání jejich kvality, potřebnosti, výhodnosti či dostupnosti, snížit
náklady na propagaci případně poskytnout prostory pro školení.
Návrh
hlavních záměrů s ohledem na klíčové bariéry k překonání
Na základě předchozích
závěrů vyplývajících z analýzy, zadání a minulých diskusí je možné se
zaměřit na dva hlavní záměry, které směřují k vytvoření základních
struktur DV zaměstnanců MSP a dvěma sub-záměry, které jsou spíše formami či
nástroji DV MSP a mohou být realizovány jako náplň hlavních záměrů nebo jako
jejich doplněk či pokračování.
Hlavní záměry:
1.
Síťování
MSP v rámci oboru či regionu za účelem naplnění potřeb dalšího vzdělávání
zaměstnanců MSP
2.
Propojení
MSP jednotlivě či skupinově s poskytovatelem dalšího vzdělávání
zaměstnanců MSP.
Sub-záměry jsou:
i.
Zavedení
pozice vnitrofiremního tutora dalšího vzdělávání zaměstnanců MSP/i částečné
ii.
Maximální
zapojení ICT včetně sociálních sítí do šíření propagace a obsahů dalšího
vzdělávání MSP.
S cílem
stanovit záměry tak, aby byly udržitelné a aplikovatelné bylo definováno
několik základních kriterií pro testování pro všechny navržené postupy a formy.
Ty, které projdou jejím hodnocením nejlépe, by měly tvořit základ či jádro
„toolboxu“, na které by se jen nabalovaly další varianty či doplňky takto
„prověřených“ záměrů.
Základní
kriteria pro testování:
1. Navrhované řešení má nízké, nebo částečně
návratné (tržní nebo dotační cestou) nebo sdílené náklady pro MSP (TEST
NÁKLADŮ)
2. Je udržitelné zejména proto, že dlouhodobě
ovlivňuje vnitřní kulturu nebo i strukturu firmy (TEST FIREMNÍ KULTURY)
3. Maximálně využívá existující struktury
organizací MSP a výstupů pro další vzdělávání vytvořených (TEST VYUŽITÍ
EXISTUJÍCÍHO)
4. Je multiplikovatelné ve více oborech nebo
regionech v rámci ČR a kvalifikuje se tudíž do jádra „toolboxu“ (TEST
MULTIPLIKOVATELNOSTI)
5. Doplňkově: řešení již bylo s dobrými
výsledky vyzkoušeno v ČR či v zahraničí (TEST POZITIVNÍ ZKUŠENOSTI).
Všechny možné
záměry i sub-záměry projdou testem pozitivní zkušenosti, protože jsou
variantami toho, co již bylo v některých zemích a oborech vyzkoušeno.
Kromě toho mají vysoký potenciál projít i testem firemní kultury, neboť směřují
k dlouhodobému zakomponování určitých závazků a aktivit do života firem.
Testy nákladů,
multiplikovatelnosti a využití existujícího bude možné aplikovat až
v závislosti na konkrétním návrhu, který by logicky měl hledat řešení
nákladově nenáročná, současně využívající sítě organizací MSP, jejich
podpůrných struktur a existujících výstupů NSP/NSK, Koncept. Částečně to bude
nastíněno v dalším textu, zejména jako zadání pro realizátora terénní
části projektu, který bude muset nejprve dotazníkovým šetřením a posléze
pilotními projekty otestovat uvedené záměry z hlediska nákladů a zapojení
do existujících struktur a výstupů.
Vzhledem k tomu,
že zajištění konkurenceschopnosti ekonomiky znamená zajištění
konkurenceschopnosti MSP a to znamená zajištění konkurenceschopných
pracovníků,je zřejmé, že tomu musí být podřízeno i DV v podnicích. Žel, tím, že
zdaleka ne všechny podniky jsou si této skutečnosti vědomy, či nejsou častokrát
ochotny si to uvědomit, tak je nutno zvažovat velice opatrně formy vzdělávání,
které by mohly být reálně aplikovatelné.
Jak již bylo
zmíněno v analýze, jedno ze specifik ČR je I fakt, že pracovníci MSP jsou
relativně dobře vzděláni již ze středních škol a trh nabízí již relativně dobře
vzdělané lidi do dělnických profesí. I proto tlak na další vzdělávání těchto
pracovníků není takový, jako v jiných zemích.
Všechny tyto
skutečnosti, stejně tak jako i detaily uvedené v analýze jsou reflektovány při
zpracování detailnějšího návrhu jednotlivých záměrů.
2.1. Síťování MS
- doporučení
k realizaci
- možné formy a
obsah
- postup
k realizaci
- test záměru
(matice)
- Očekávané
problémy a jejich řešení
2.2. Propojení MSP
s poskytovatelem vzdělávání
2.3. Vnitrofiremní
tutoři
2.4.ICT
Co chceme a proč
Cíl: Vznik sítí/klastrů MSP v rámci oboru či regionu za účelem
naplnění potřeb dalšího vzdělávání MSP a efektivního využití zdrojů
Odůvodnění: tento
záměr je již prověřený v některých zemích kde podniky snižují náklady tím,
že vychází ze své izolovanosti a podřizují se systému kooperací, který může být
organizován na různých principech
klastrů. Přestože zde dochází k vzájemné konkurenci, současně tyto podniky
jsou nuceny řešit řadu obdobných odborných problémů. Tímto postupem dochází k zvyšování
konkurenceschopnosti MSP za rozumných nákladů. Zde nejde pouze o vzdělávání
pracovníků.
Samozřejmě,
s ohledem na možné konkurenční prostředí je nezbytné se vyhnout případnému
protisoutěžnímu jednání ve smyslu koordinování tržního chování.
Ostatně, existence
různých oborových svazů – kde samozřejmě nejsou zastoupeny pouze MSP – je
důkazem toho, že tento druh spolupráce má svoje opodstatnění a má vysoký
potenciál. V průběhu ověření tohoto záměru je potřeba se zaměřit i nato,
aby nedošlo k duplicitě s již existujícím svazem/asociací/komorou aj.
Doporučené nástroje a způsoby podpory
Možné formy klastrů:
-
Oborová
spolupráce
-
Regionální
spolupráce
-
Kombinace
výše uvedeného tj regionální spolupráce oborová
-
Spolupráce
MSP s velkou zavedenou společností
-
Oborová
kooperace MSP s vysokou školou event. výzkumným ústavem
Obsah možností spolupráce v rámci
klastrů:
-
Společná
analýza vzdělávacích potřeb
-
Sdílení
vzdělávacích programů „na míru“
-
Výměna
zkušenostní v oblasti vzdělávání/výchova lektorů „na míru“
-
Sdílení
relevantních informací
Návrh konkrétních kroků
1)
Vzhledem
k výsledkům analýzy, zadání projektu a stanovení cílové skupiny by bylo
vhodné se zaměřit na vytvoření alespoň jednoho oborového a alespoň jednoho
regionálního klastru.
a.
Oborový
klastr – v případě oborového klastru se zaměřit primárně na obory, kde
existuje funkční oborová asociace a zároveň je daný obor vystaven silné
konkurenci buď zahraniční anebo velkých podniků z ČR, tj tak, aby bylo možné
získat vstupní informace o situaci mezi MSP v oboru a případné existenci
snahy o spolupráci v oblsti vzdělávání. Příkladem může být klastr
v oblasti potravinářske výroby (Potravinářská komora, případně konkrétní
sub-oborové asociace) anebo chemickou výrobu (Svaz chemického průmyslu).
i. Počet firem v klastru 5-15 (tj aby
sdílení nákladů mělo efekt a aby byla efektivní komunikace mezi jednotlivými
členy)
ii. Prvním krokem by mělo být kontaktování
oborové organizaci a v jejím rámci průzkum konkrétní situace a zjištění
názoru na danou aktivitu.
iii. V případě oborového klastru je možné předpokládat
zájem jak o sdílení obecného vzdělávání, tak i vybraných odborných oblastí
které podmiňují úspěšnost MSP (např, legislativa ČR a EU a trendy,
technologie….)
b.
Regionální
klastr – v tomto případě se zaměřit na region kde je aktivní hospodářská
komora (tj například Zlínský kraj, ale není nutné) tak, aby bylo možné zjistit
její názor na tuto aktivitu, zjistit existenci obdobných projektů
v minulosti a s její pomocí vyprofilovat potenciální účastníky
klastru. Počet firem opět 5-15. V tomto případě půjde o sdílení spíš
obecného vzdělávání (jazyky, IT….atd) tj „přenosného“, než specializovaného pro
obor. Na druhou stranu vzhledem k geografické blízkosti může lépe fungovat
spolupráce s vzdělávácí organizací tj záměr 2.2. (opět lokální), protože
právě MSP jsou velice často „háklivé“ na
ty, kteří neznají přesně prostředí v kterém se pohybují a chtějí je
něco naučit.
Postup k realizaci:
-
Průzkum
(detaily viz bod 3) mezi MSP, kde dojde k ověření možného zájmu MSP o tuto
aktivitu a její konkrétní formu, způsob
jakým tento druh spolupráce podnítit, čemu se vyhnout a taky umožní vybrat MSP
která budou pro ověření záměru nevhodnější
-
Oslovení
zájmových sdružení MSP/na regionální a oborové bázi s cílem ověřit si
jejich postoj ke vzdělávání tímto způsobem a případně oslovit jejich členy
s žádosti o názor. Kromě toho se může některé sdružení stát platformou pro
ověřování hypotézy v praxi, tj využití pro pilotní projekt aniž by bylo
potřeba budovat nové organizace a struktury.
-
Na
základě výše uvedeného návrh konkrétního postupu pro výběr účastníků pilotního
projektu a upřesnění jeho obsahu – se striktním zaměřením na sdílení zdrojů pro
vzdělávání a zvyšování konkurenceschopnosti zúčastněných.
-
Příprava
technického zázemí + materiálů pro realizaci pilotního projektu, v němž by
byly ověřeny jednotlivé záměry,
-
Realizace
pilotního projektu na relevantním počtu ekonomických subjektů a
v dostatečném časovém horizontu
-
Získání
zpětné vazby od účastníků pilotního projektu
-
Vytvoření
doporučení /materiálů/metodiky pro využití
a realizaci tohoto záměru v podmínkách ČR v praxi
Z výše uvedeného vyplývá, že konkrétní kroky budou závislé na
výsledcích terénního šetření, které ověří životaschopnost navrhovaných záměrů
v praxi včetně jejich dlouhodobého využití, realizovatelnosti i bez dotací
a vůbec, ochoty jednotlivých MSP přistoupit k vzdělávání tímto způsobem.
V příloze budou definovány detailněji hlavní teze pro terénní
šetření, jehož pojetí může celý záměr jak vyzvednout, tak ale i nechat
padnout. Již v průběhu šetření bude
nezbytné podniky motivovat tak, aby měly zájem o danou formu vzdělávání či
účast v pilotních projektech.
Až na základě výsledků šetření bude možné upřesnit obsah a formu
síťování, která by se jevila jako vhodná pro podmínky ČR, případně zvolit
několik obsahů a forem, které jsou pro podniky zajímavé. V každém případě
je nutno zmínit fakt, že dnes existuje množství různých oborových organizací,
které pomáhají svým členům právě v oblastech specifických pro daný obor,
stejně tak jako existují i komory na regionální bázi, které dost často tento
problém taky řeší. Proto je nezbytné být si této skutečnosti vědom a dle toho
postupovat.
Test záměru:
Poznámka k hodnocení: níže uvedené
hodnocení je zaměřeno pouze na hodnocení záměru ve srovnání s jinými
možnostmi (například individuální vzdělávání…), neodráží realizovatelnost a akceptovatelnost
v praxi. Nicméně, i tento přístup je postačující k tomu, aby bylo
možné se zaměřit na záměry, které jsou relativně nízkonákladové a zároveň
nevyžadují velké změny v podnicích.
Druh Test |
Hodnocení ( 1-5)* |
komentář |
Test nákladů |
2 |
V případě,
že by na konkrétní záměr byla možnost získat dotaci )což není vyloučeno, jen
je nezbytné ho přesně definovat v čase a prostoru), tak by se hodnocení
zvýšilo na 1. |
Test Firemní kultury |
3 |
Existuje reálný
předpoklad, že díky interakci s ostatními MSP dochází ke vlivu na
vnitřní kulturu i strukturu firmy a to „samovolně“ prostřednictvím
porovnávání se mezi sebou . Primárně však
nejde o zlepšování firemní kultury, tudíž není 100% zajištěno, že tato zpětná
vazba bude využita. |
Test využití
existujícího |
2 |
nepředpokládá se
budování nových systému kromě komunikace s jinými MSP. |
Test
multiplikovatelnosti |
1 |
Bez komentáře |
Test pozitivní
zkušenosti |
1 |
Bez komentáře |
Celkové skóre |
|
|
*stupnice
jak ve škole
Očekávané problémy a jejich
řešení:
Problém: slabá reakce na dotazníkové šetření
Řešení: osobní návštěvy
ve vybraných firmách, které je možné považovat za nejvíce problémové
z hlediska vzdělávání, konzultace s komorami/asociacemi/sdruženími
které by si měly být dané problematiky dobře vědomi. Z důvodu časového
omezení projektu je však nezbytné indikovat případný problém rychle, aby
nedošlo k časovému skluzu.
Problém: Duplicita
s již existujícími záměry
Řešení: nastavení šetření tak, že na tuto skutečnost
bude poukázáno již ve fázi šetření.
Problém:
nezájem/nedostatek času o další vzdělávání
Řešení:
Problém:
Nedostatek financí pro další vzdělávání
Řešení: zaměření
na využití existujících dotačních možností/nastavení programovacího období po
roku 2014 tak, aby
2.2.
Záměr 2: Propojení MSP
s poskytovatelem vzdělávání
Co chceme a proč
Cíl: cílem je
dosáhnout stálou spolupráci s kvalitní vzdělávání institucí, kde se obě
strany vzájemně znají, tudíž spolupráce naplňuje základní požadavky podniku a
na druhou stranu umožňuje vzdělávací instituci zpracovávat nabídky na míru.
Odůvodnění:
Problém kvality lidského kapitálu je v tom, že nároky na podnikové
vzdělávání se stále sofistikují. Jeho nákladovost vyžaduje od MSP hledání co
nejefektivnějších cest. Jednou z nich je především perfektní znalost toho,
co je v podnikovém vzdělávání nezbytné. Analýza a identifikace vzdělávacích
potřeb je prvním krokem jak v systému, tak i v plánu a
v projektu vzdělávací akce. Je to nejkritičtější a nejdůležitější fáze
projektování vzdělávacích aktivit. Chyba provedená v analýze vzdělávacích
potřeb se neodvratně projeví i ve všech krocích, tedy následně i při realizaci
firemního vzdělávání a především v jeho účinnosti a nákladovosti.
Výsledkem analýzy
je pak zjištění mezer ve výkonnosti, které je potřeba eliminovat, se zaměřením
na takové, které je možné odstranit vzděláváním.
Činnost spojená
s identifikací potřeb není amatérsky zvládnutelná. Proto je často
obcházena „odborným odhadem“ toho, co je potřeba. Daleko preciznějším řešením
je stálá spolupráce s kvalitní vzdělávací institucí, která má na takovéto
analyzační činnosti vypracovanou metodiku. Stálost spolupráce je výhodou
v tom, že se obě instituce (MSP i vzdělávací instituce) navzájem poznají a
ušetří velkou část nákladů už jen vzájemnou informovaností.
Spolupráce musí
naplnit základní požadavky podniku. Především to, že:
-
Obsah
musí být bezprostředně aplikovatelný v praxi a výuka či trénink
organizované co nejvíc individuálně
-
Vzdělávaný
musí participovat na vzdělávání a na řešení problémů s ním spojených.
Doporučené nástroje a způsoby
podpory
Možná forma
spolupráce:
-
Dlouhodobá
kooperace kde se oba subjekty dobře znají, vzájemně se informují o
relevantních faktech a v případě
potřeby se připraví vzdělávací program/analýza na míru
-
Ad hoc
spolupráce na vybraných tématech
-
Spolupráce
mezi klastrem MSP a vzdělávací institucí
Navrhovaný obsah
spolupráce:
-
Analýza
požadavků a cílů MSP
-
Přizpůsobení
zpracování vzdělávacích programů zjištěným požadavkům
-
Vzdělávací
programy na klíč dle dohodnutých možností
-
Metodickou
a konzultační podporu
-
Podporu
pro společná řešení zainteresovaných stran (např. Úřadu práce, odborných škol,
poradenských firem a pod)
Návrh konkrétních kroků
Pro realizaci
tohoto záměru je předem nutné zjistit názor zúčastněných stran a dle toho
zaměřit konkrétní postup. Vzhledem k tomu, že MSP by měly být dotazovány (dle
návrhu v předešlé části, detaily v příloze 4) formou dotazníkového
šetření, tj spíš kvantitativně, tak relevantní dotazy pro tento typ spolupráce
by měly být zahrnuty v dotazníku. Názor vzdělávacích institucí je
vhodnější zjistit osobním dotazováním, tj kvalitativním průzkumem, ideálně
formou focus groups, protože v tomto případě půjde o zjišťování jejich
zkušeností a názorů na možné formy spolupráce a další různé alternativy
k čemuž dotazníkový průzkum rozhodně není dostatečný. S ohledem na možnou diverzitu názorů dle
regionů a jednotlivých oborů by měl být vzorek vybrán opatrně tak, aby se
v něm objevili instituce, které mají relevantní zkušenosti.
Na tomto základě
(tj na základě dotazníkového šetření mezi MSP a průzkumu mezi vzdělávacími
institucemi) by měl být stanoven vhodný model spolupráce, případně více modelů,
které pak mohou být testovány v praxi. Z hlediska formy je doporučeno
stavět na dlouhodobé spolupráce, z hlediska obsahu pak dle výsledků
průzkumu – ale je možné předpokládat, že půjde zejména o analýzu potřeba a
vzdělávání „na míru“, zavedení systému do procesu vzdělávání ve firmě a návrh a
realizace vzdělávání „na míru“ potřebám daného MSP z dlouhodobého
hlediska.
Zde je doporučeno
se zaměřit na odvětví a regiony, které jsou z hlediska dalšího vzdělávání
nejproblémovější, protože právě zde se předpokládají největší bariéry a tím
pádem i největší rezervy.
Pro verifikaci
vhodnosti navrženého záměru jako celku a konkrétních navržených modelů je
žádoucí realizovat pilotní projekt (detaily viz příloha 4) . Ten by měl být
zaměřen jednak na verifikaci záměru 2.2.
a v ideálním případe i propojení se záměrem 2.1. tj síťování MSP.
V případě, že
by došlo k propojení se záměrem 2.1., pak je žádoucí se zaměřit
následovně:
-
V případě
oborových klastrů – na vzdělávání
povinné ze zákona, odborné (technické a technologické + speciální legislativa),
ICT, jazyky a osobnostní dovednosti
-
V případě
regionálních klastrů – ICT, jazyky a osobnostní dovednosti, případně obecná
legislativa která není vztažena ke konkrétnímu oboru
Test záměru:
Poznámka k hodnocení: níže uvedené
hodnocení je zaměřeno pouze na hodnocení záměru ve srovnání s jinými
možnostmi (například individuální vzdělávání…), neodráží realizovatelnost a akceptovatelnost v praxi.
Nicméně, i tento přístup je postačující k tomu, aby bylo možné se zaměřit
na záměry, které jsou relativně nízkonákladové a zároveň nevyžadují velké změny
v podnicích.
Druh Test |
Hodnocení ( 1-5)* |
komentář |
Test nákladů |
3 |
V případě, že
by na konkrétní záměr byla možnost získat dotaci )což není vyloučeno, jen je
nezbytné ho přesně definovat v čase a prostoru), tak by se hodnocení
zvýšilo na 1, v opačném případě – pokud by se účastnil jen jeden
podniky, tak náklady této spolupráce jsou relativně vysoké i když nižší než
adhoc účast na vzdělávacích akcích |
Test Firemní
kultury |
2 |
Pokud by se
povedlo realizovat dlouhodobou systematikou spolupráci, došlo by
s vysokou pravděpodobností i k zlepšení firemní kultury
prostřednictvím dlouhodobého
vzdělávacího procesu, který má za cíl zlepšovat úroveň vzdělanosti a
konkurenceschopnosti MSP. |
Test využití
existujícího |
2 |
Bez komentáře |
Test
multiplikovatelnosti |
2 |
Bez komentáře |
Test pozitivní
zkušenosti |
3 |
Bez komentáře |
*stupnice
jak ve škole
Očekávané problémy a jejich
řešení:
Problémy: Najít vhodné a ochotné partnery ke
spolupráci.
Řešení: Již
vytipování účastníků dotazníkového šetření a průzkumu musí tuto skutečnost vzít
v potaz a v průběhu průzkumu je potřeba jednotlivé účastníky
motivovat k této spolupráci.
Problém: náklady
v případě spolupráce 1 MPS – 1 vzdělávací instituce mohou být i
v případě dlouhodobé spolupráce vysoké.
Řešení : -
hledat dotační možnosti pro pokrytí alespoň části takhle vzniklých
nákladů
– propojit víc MSP, které mají podobné problémy a budou tyto náklady
sdílet.
2.3.
Subzáměr: Vnitrofiremní tutoři
Co chceme a proč
Cíl: Využití
zkušenostní vlastních zaměstnanců pro vzdělávání firmy a současně pro zlepšování
firemní kultury.
Odůvodnění:
Vzdělávání na pracovišti je neúčinnější formou podnikového vzdělávání, která
zcela bezprostředně spojuje teorii s praxí. Konkrétní průběh vzdělávání na
pracovišti může mít různé formy a
metody, může být různě pojímán a strukturován. Tento druh vzdělávání odstraňuje
jednu ze závažných bariér vzdělávání v MSP, kterou jsou relativně vysoké
náklady. Umožňuje organizovat krátká cílená školení/poradenství/přenos
informací a zkušeností přímo v MSP všude, kde je to možné a redukovat
dojíždění za vzděláváním jen na výjimečné případy, kdy je to skutečně nezbytné.
Zapojováním
vlastních zaměstnanců do procesu interního vzdělávání zvyšuje firma
zainteresovanost zaměstnanců na řízení firmy. Vytváří nový prostor pro
seberealizaci, poskytuje jim nové pravomoci zodpovědnosti. Interní trenéři jsou
přímým nástrojem strategického přístupu k organizačnímu řízení, založeného
na znalostech. Mají výhodu, že mohou vzdělávací proces přizpůsobovat na míru
vnitřním potřebám podniku. Navíc, v určitých případech některé specifické
informace či know-how chránit před konkurencí.
Problém bývá
s výběrem potenciálních interních trenérů i když v každé firmě jsou
nejen odborníci , ale i lidé, schopní své znalosti a dovednosti předávat a
efektivně učit druhé. Vhodní pro tuto činnosti jsou i lidé rekrutovaní ze
seniorních zaměstnanců MSP, kteří mají bohaté zkušenosti a většinou jsou
k firmě loajální. Na manažerských pozicích je dokonce tato schopnost
vyžadována. Přesto potřebují určitou metodickou podporu, protože se od nich
očekává, že budou umět různé manažerské dovednosti pro práci s lidmi.
Pro definování
konkrétních kroků je vhodné využít zkušenosti ze zahraničí tak, jak byli
popsány v analytické části studie.
Doporučené nástroje a způsoby podpory
Formy:
-
Krátká
školení/tj přímo v MSP tak že se redukuje dojíždění za vzděláváním na
případy kdy je to nezbytné
-
Kaskádové
vzdělávání/forma která se uplatňuje v případě, že je nutné rychle
proškolit velké množství pracovníků v krátkém čase. Školení se provádí
„shora dolu“, kdy každý nadřízený se zúčastní školení u svého nadřízeného a
následně školí podřízené
-
Rozkouskované
učení/rozdělení vzdělávacího programu na malé části kde vytržení zaměstnanců od
práce na 2 až 3 hodiny je nákladově efektivní a nepřeruší chod firmy.
-
Soufflearning/jedná
se o procesně orientovanou metodologii. Systém přímo reaguje na individuální
potřeby a požadavky zaměstnanců MSP za účelem zvýšení jejich odbornosti.
Soufflearning umožňuje rychlé úpravy v obsahu školení které je orientováno
na jednotlivce. Zaměstnanci se přímo na pracovišti dohodnou se školitelem o
svých potřebách. Školitel je sleduje i při práci a vzájemně reagují na vzniklé
problémy.
-
Interní
trenéři/ těmto náleží významná role a to nejen v jejich poslání
trenérském, ale vůbec, ve vytváření prostředí pro zapojení informálního a
neformálního učení zaměstnanců MSP, nikoliv však pouze jeho formalizací ale
jeho informační a expertní podporou.
-
Spolupráce
s velkým dodavatelem/odběratelem (který si ve vlastním zájmu hlídá kvalitu
navázaných MSP)
Metody:
-
Týmová
práce, střídání práce, koučování a mentorování, výcvikové semináře, kroužky
kvality, intranet, výcvikové stáže, jednání se zákazníky, samostatné učení
pomocí prostředků distančního vzdělávání, motivování (víc viz příloha 1)
Obsah:
-
Dle
potřeb podniku tj jak individuální dovednosti, tak i odborné vědomosti – ale
zejména ty, které jsou zaměřeny na specifika daného podniku (tj primárně
technicko/technologické záležitosti). Samozřejmě, je možné tímto způsobem
školit i dovednosti či ICT anebo jazykové kurzy, ale tento záběr by byl příliš
široký na jednoho pracovníka a tím pádem bude výhodnější pro zmíněné oblasti
využít externí zdroje na
ad-hoc/systémové bázi.
Návrh konkrétních kroků
-
Zvolení
vhodného odborného zaměření a velikosti je
taky velice důležité aby vůbec bylo
možné pozici interního tutora zavést a realizovat. Tj jde zejména o firmy
výrobní kde je nutnost obeznamovat se
s novými výrobními postupy/technologiemi a v počtu zaměstnanců spíš
víc než25- 30 (do tohoto počtu jsou firmy většinou vytíženy „do posledního
muže“).
Prvním, absolutně
nezbytným krokem, musí být přesvědčení vedení společnosti, že tento postup je
pro firmu žádoucí a že ho firma chce realizovat. Toto přesvědčení je možné do
společnosti dostat několika způsoby: v průběhu průzkumu realizovaném
v rámci tohoto projektu (omezuje to však cílovou skupinu na ty podniky,
které budou osloveny a z těch ještě na ty, které budou ochotny
komunikovat), dále formou šíření pozitivní zkušenosti z podniků, kde to
již funguje na všech možných fórech ke vzdělávání, dále vytvořením dotačního
titulu pro tento záměr a v neposlední řadě dobrým public relations
(vytvoření brožury a její distribuce, komunikace v médiích, na internetu,
přednášky ….). Samozřejmě, většina z těchto aktivit významně přesahuje
možnosti tohoto projektu a dotýká se akcí v makroprostředí, proto se dále
zaměříme jen na kroky, které je možné realizovat v rámci projektu.
Tj v průběhu
průzkumu se vytipují podniky, pro které by tato forma vzdělávání mohla být
zajímavá a kde vedení je otevřené této myšlence.
-
Dalším
krokem je vytipování vhodného interního lektora/lektorů a zároveň nastavení
prostředí ve firmě tak, aby tento druh vzdělávání podporovalo. Konkrétně je
nezbytné jasně definovat a ujasnit poslání tutora v rámci podniku/jeho
motivaci (ideálně finanční) a vytvořit tým, který bude podporovat práci tutora
ve firmě, kde budou zahrnuti jak zástupci vedení firmy, tak v ideálním
případě i spolupracující vzdělávací organizace. Jako jedno
z nejvhodnějších řešení se jeví pracovník v důchodovém věku, který má
možnost díky této aktivitě zůstat aktivní ve firmě a předávat zkušenosti dále.
V případě propojení s odběratelem/dodavatelem který má zájem o
zajištění kvality v MSP, by mohlo jít o externích pracovníka
odběratele/dodavatele.
-
Proškolení
tutora tak, aby zvládal všechny požadované úkony a jeho motivace jsou následným
krokem.
-
Zároveň
se vytvoří návrh vzdělávání, které bude zajišťováno interním tutorem (
z hlediska obsahu i formy)
-
Tutorovo
působení ve firmě se monitoruje podpůrným týmem a zpětná vazba je zapracována
dále do jeho působení.
Test záměru:
Druh Test |
Hodnocení ( 1-5)* |
Komentář |
Test nákladů |
2-3 |
Tento přístup
jednoznačně částečně šetří náklady podniku zejména v případech, kdy jde o
opakované vzdělávání |
Test Firemní
kultury |
1 |
Pokud je
kvalitní interní lektor s dobrými znalostmi a dovednostmi, je
jednoznačně schopen příznivě působit na vytváření firemní kultury . |
Test využití
existujícího |
3 |
Na jednu stranu se
sice využívají existující systémy a lidi, na druhou stranu bude nezbytné
vybrané jedince dále proškolit a vytvořit ve firmě prostředí příznivé pro
daný typ vzdělávání. |
Test
multiplikovatelnosti |
2 |
Tento záměr je
ze systémového hlediska multiplikovatelný téměř všude, v reálném
provedení však může narazit na možnosti a schopnosti lidí a podporu vedení.
Bez obojího to není možné realizovat. |
Test pozitivní
zkušenosti |
3 |
Bez komentáře |
Celkové skóre |
|
|
*stupnice
jak ve škole
Očekávané problémy a jejich
řešení:
Problém: zkušení,
schopní a ochotní pracovníci
Řešení: koncepční
přístup k vedení – tj podpora i finanční k této práci/poslání,
speciální trénink pro vybrané lidi,
spolupráce s externí vzdělávací/poradenskou firmou která pomůže
s koncepčním pojetím celého záměru
Problém:
nedostatečná definice práce interních lektorů
Řešení: koncepční
přístup vedení, viz výše
Problém: Nedostatečně oceněná práce interních lektorů
Řešení: systémový
přístup ze strany vedení, morální i finanční ocenění interních lektorů ze
strany vedení
Problém:
nedostatečná podpora vedení
Řešení ( ze strany
makroprostředí): vytvoření materiálu kde
budou vysvětleny možnosti využití a konkrétní příklady fungování interních
lektorů a pozitivních výsledků, nastavení dotačních programů na podporu této
aktivity.
2.4.
Subzáměr: ICT - Elektronické vzdělávání, e-learning
Co chceme a proč
Cíl: využití výhod vzdělávání pomocí počítačů a
počítačových sítí pro MSP.
Odůvodnění: Vzdělávání pomocí počítačů je jednoznačně
výhodné i pro MSP. Umožňuje v krátkém čase a při nízkých nákladech
vyškolit velké množství zaměstnanců. Jedná se o modifikaci distančního
vzdělávání, která využívá nejmodernější informační technologie (Internet nebo
podnikový Intranet) formou distribuovaného vzdělávání. Neklade nároky na
prostory, umožňuje průběžnou aktualizaci.
Nicméně, tento
způsob vzdělávání má větší bariéry než by se na první pohled zdálo, jak
jednoznačně potvrdili i zahraniční studie/projekty, proto je nezbytné
k tomu přistoupit na základě již existujících zkušeností a neopakovat
zbytečně chyby.
Kromě toho je
nutno vycházet ze skutečnosti, že míra počítačové vzdělanosti, stejně tak jako
i vzdělanosti jako celku, je v ČR vyšší než je evropský průměr a že je
velký rozdíl mezi podnikem zaměstnávajícím mladé lidi a lidi vyššího věku,
kteří mohou mít s počítačem problém zejména v sektorech výrobních.
Hlavními
překážkami rozvoje vzdělávání založeného na ICT jsou:
-
Lidé
se musí tomuto novému přístupu přizpůsobit, často mají mentální problémy
s novou, neosobní formou, e-learning se musí dostat do organizační a
funkční struktury MSP, musí být internalizován, jinak se neuchytí, resp.
nepřinese výsledky
-
Nedostatek
času a finanční omezení při zavádění, MSP mohou mít problém s financováním
např. portálových řešení a i s plánovaným řízením, vyhodnocováním a
inovováním podnikového vzdělávání, které je náročné na kvalifikované týmy
odborníků. Zde se nabízí velká příležitost pro vzájemně výhodnou kooperaci a
hledání řešení se vzdělávacími institucemi, univerzitami, výzkumnými ústav y
apod. Nápomocny by měly být i regionální instituce zainteresovaných orgánů.
ICT vzdělávání je vyhovujícím řešením stále důležitější potřeby
získávání specifických dovedností a znalostí ke zvláštním účelům a
v krátkém čase. Umožňuje individuální zvyšování kvalifikace zaměstnanců.
Doporučené nástroje a způsoby podpory
Formy:
-
Krátké
vzdělávání (1-2hod) přímo ve firmě na sebe v čase navazující po/v průběhu
pracovní doby, nutná pravidelnost
-
Půldenní
/celodenní workshopy na jednom spádovém místě v regionu (například
univerzita, hospodářská komora, asociace)
-
Individuální
doškolování jednotlivých pracovníků na místě tomu určeném
Obsah:
-
ICT
vzdělávání není vhodné pro všechny druhy školení. U MPS je vhodný především u
opakujících se činností jako je školení řidičů, školení BOZ/PO, doškolování pro
údržbu strojů a zařízení, pro normativní periodická školení, ale i další
vzdělávání které je zaměřeno na předávání informací, nikoliv zkušeností a dovedností.
Návrh konkrétních kroků
U vybraných MSP
musí nejdřív dojít k:
-
Identifikace
vhodných školení pro ICT vzdělávání (tj jak z hlediska jejich náročnosti,
tak i z hlediska připravenosti konkrétního druhu školení elektronickou
formou) a pracovníků kteří by touto formou měli být vzdělávání.
-
Identifikaci
vhodné formy s ohledem na vybavení podniku počítačovou technikou a
v případě nedostatečného vybavení, identifikace možné spádové oblasti a
centra kde toto vzdělávání může probíhat (buď za 1 podnik, anebo za klastr
podniků) .
-
Dle
výše uvedených kroků – které je vhodné provádět za spolupráce se vzdělávací
institucí, případně relevantní asociací
se nastaví konkrétní časový harmonogram provádění školení a jeho forma.
-
Tyto
kroky by měly proběhnout v rámci praktického ověření koncepce, aby bylo
zřejmé, do jaké míry je to implementovatelné v českých podmínkách, včetně
reakce podniků.
-
V případě
že se to osvědčí, je vhodné tuto formu propagovat obdobně, jako v případě
interních tutorů – tj zpracování brožury a její distribuce mezi MSP, propagace
dobré praxe na seminářích/konferencích, public relations, nastavení dotačních
titulů jak na pořízení HW a SW, tak na pořízení programů/provoz/financování
externí instituce…
Test záměru:
Druh Test |
Hodnocení ( 1-5)* |
Komentář |
Test nákladů |
2-3 |
Zde se jeví
vhodné dle možností sdílet tento způsob vzdělávání s jinými podniky tak,
aby se sdílely náklady. |
Test Firemní
kultury |
2 |
|
Test využití
existujícího |
1-3 |
Zde známka u konkrétního
podniku se bude lišit dle toho, jestli je podnik dostatečně počítačově
vybaven a nemusí nic měnit anebo jde o podnik, kde toto vybavení
k dispozici není a musí buď pořídit nový HW a SW, anebo hledat místo pro
realizaci školení mimo svoje prostory |
Test
multiplikovatelnosti |
1 |
|
Test pozitivní
zkušenosti |
2 |
Vzhledem
k tomu, že jde o relativně novou formu, zkušenosti jsou (dle výsledků
analýzy), nejsou však v masovém měřítku, ale pokud byly respektovány
specifika této formy, pak byly výsledky pozitivní |
*stupnice jak ve
škole
Očekávané problémy a jejich
řešení:
Problém: nedostatečná počítačová vybavenost
Řešení:
alternativně: pořízení potřebného HW/SW anebo nalezení místa, kde by bylo možné
vzdělávání realizovat např. blízká univerzita/či jiná škola s potřebným
vybavením, prostory komory či asociace, případně sdílení prostor u jiných firem
v rámci klastru, které disponují s potřebným vybavením
Problém:
nedostatečná počítačová gramotnost u potřebných zaměstnanců
Řešení: dodatečné vzdělávání v oblasti
počítačové gramotnosti/ zvolení jiné formy vzdělávání u důležitých zaměstnanců
u kterých není reálné dovzdělání
Problém: nedostatek vhodných e-learningových produktů
Řešení: zadání vývoje žádoucích produktů v rámci
klastrů/ve spolupráci se vzdělávací organizací
Problém:
zaměstnanec až na druhém místě/na prvním místě je snižování nákladů
Řešení :
Přehodnocení přístupu k ICT vzdělávání tak, aby bylo zřejmé, že primárním
cílem je spokojený a vzdělaný zaměstnanec,
nikoliv pouze snižování nákladů na vzdělávání, což lidi nesou velice
nelibě
Problém: Chybějící
prostředí (personální, organizační, finanční) ve firmě stejně tak jako
chybějící vnitřní „elektronická kultura“
Řešení: v tomto
případě je absolutně nezbytné, aby měl tento druh vzdělávání jednoznačnou
podporu vedení společnosti, protože jenom to je schopno nastavit chybějící
prostředí.
S ohledem na
všechny předpoklady uvedené v kapitole 1 a výsledky analýzy není
jednoznačné, že i výše uvedené záměry se setkají s příznivým ohlasem a že
výsledky projektu budou vysloveně pozitivní, případně že to, co bude navrženo a
otestováno bude fungovat v praxi. Je nutno mít na paměti, že máme do činění se segmentem
MSP tj relativně roztříštěnými podniky a to jak geograficky tak i oborově, kde
se většinou šetří každá koruna, kterou není bezpodmínečně nutno vynaložit,
lidské zdroje bývají vytíženy do maxima a zájem majitelů/vedení na ne nezbytném
vzdělávání bývá i z praktických důvodů nulový. Zkušenosti ze zahraničí
jsou taky rozporuplné, a i to co v jednom místě funguje rozhodně nemusí
fungovat v našich podmínkách.
Proto je nutné
počítat minimálně se dvěma základními scénáři vývoje jak v rámci projektu,
tak i po jeho ukončení.
1)
Optimistický
scénář pro projekt:
Popis:
Reakce na terénní průzkum bude dostatečná a pozitivní, povede se bez
problému připravit několik pilotních projektů, na kterých se odzkouší všechny
záměry včetně podzáměrů (tj klastr, propojení s poskytovatelem vzdělávání
a v rámci těchto forem se odzkouší jak interní tutoři tak i e-learning
které se setkají se zájmem, najdou se pro projekty dotační příležitosti a to i
do budoucna případně MSP budou ochotny tyto postupy financovat.
V tomto případě není nutná žádná korekce, je možné postupovat
podle původního scénáře a výsledkem bude vyzkoušená metodika zavadění a rozvoje
LZ ve vazbě na systém NSK a návrh udržitelného systému řízení kvality
vzdělávání v MSP.
Jak k tomu může přispět realizátor další části projektu?
-
kvalitní
výběr osloveného vzorku (tj nikoliv pouze náhodně), vhodný způsob a obsah
dotazování spojený s motivováním účasti na dalším kroku, vhodný výběr
firem do klastrů a relevantní obsah a forma školení
Závěr: samozřejmě, i pokud vše dopadne dobře rozhodně to neznamená, že
výsledky jsou aplikovatelné plošně – MSP mají velké množství specifik a znamená
to, že byla vybrána dobrá podmnožina. Tato skutečnost se musí projevit i
v závěru.
2)
Realistický
scénář pro projekt:
Popis:
Odpovědnost na dotazníkové šetření bude slabší, kvalitativní dotazování
dozná některé mylné předpoklady obsažené v koncepci – tj bude nutná
průběžná korekce. Zájem firem o klastry bude minimální, ale dostačující pro
realizaci pilotních projektů a bude možné vyzkoušet oba záměry. Subzáměry budou
akceptovány jako dobrá myšlenka, ale jejich realizace v praxi bude
prokazatelně váznout. Např. ICT z důvodu neosobní formy, nedostatečné ICT
kultury ve firmách či nedostatku relevantních produktů na trhu, vnitrofiremní
lektoři na chybějících kvalitních potenciálních lektorech, kteří by byli
ochotni tuto činnost vykonávat za podmínek stanovených vedením.
V tomto případě je nutné vyvodit relevantní důsledky (tj například
nevhodná cílová skupina tj obor, region, špatné načasování, neochota MSP ke
sdílení….), které budou reflektovány v metodice zavadění a rozvoje LZ ve
vazbě na systém NSK a návrhu udržitelného systému řízení kvality vzdělávání
v MSP.
Jak může přispět realizátor další části projektu?
-
Stejně
jako u výše uvedeného, tj maximálně promyslet a zacílit každý krok a ten
provázat s krokem dalším, aby nešlo o sérii izolovaných akcí ale plynule
navazujících na sebe.
Závěr: S ohledem na současnou situaci ve společnosti (krize za
námi i před námi a s tím související dopady) se jeví realistický scénář
jako pravděpodobnější.
Výše byly uvedeny scénáře pro projekt. Co z toho vyplývá pro
existenci koncepčního řešení v oblasti podpory vzdělávání zaměstnanců MSP
v Čechách?
Závěr koncepce:
Navzdory skutečnosti, že je všeobecně známým faktem že jedině
vzdělávání posílí pozici MSP na trhu a udělá ho konkurenceschopným, realita
bývá jiná. Samozřejmě, v rámci ČR je relativně velice dobrá školní
vzdělanost již od úrovně řemesel, existuje velké množství rekvalifikačních
kurzů hrazených z dotačních peněz, tj podniky většinou netrpí nedostatkem
nevzdělaných pracovníků již v momentě jejich výběru. Tato skutečnost se
bude odrážet i v jejich dalším postoji k vzdělávání. Kromě toho
v současné době (podzim 2011) dochází spíš k propouštění a další je
z důvodu makroekonomické situace na obzoru, takže je nereálné předpokládat
masovou změnu postoje.
V rámci projektu bylo navrženo několik záměrů, které by teoreticky
mohli zvýšit zájem MSP o vzdělávání svých zaměstnanců – tj byly vybírány tak,
aby minimalizovali náklady podniků a maximalizovali užitek. V reálném
světě však je možné předpokládat, že i tento způsob nebude akceptovatelný pro
všechny, spíše jen pro ty, kteří již v této oblasti něco dělají anebo o
tom intenzivně uvažují. Není reálné změnit myšlení majitelů/vedení firem jen
proto, že existují nástroje, které jsou pro ně dostupnější, nicméně pro ty,
kteří již připouští potřebu koncepčního vzdělávání by tyto nástroje mohly být
jazýčkem na vahách.
Z toho vyplývá, že je nutné, aby v průběhu pilotních projektů
byla skutečně detailně zjištěna motivace a zájem podniků o vzdělávání a
neprojektovali se tam předpoklady realizátora, případně staré závěry učiněny
v předchozích průzkumech či metodikách.
V každém případě je možné konstatovat, že navržené záměry by mohly
podnítit zájem o vzdělávání u nerozhodnutých a tím prokázat svoji relevanci.
Metodika zavadění a rozvoje LZ ve vazbě na systém NSK by pak měla sloužit jako návod pro maximální
uplatnění zmiňovaných záměrů
v praxi, stejně tak jako i návrh udržitelného systému řízení kvality
vzdělávání v MSP . Zároveň je možné předpokládat, že ať už jsou záměry
jakkoli relevantní, existence dotačních projektů, které budou systematicky a
dlouhodobě podporovat vzdělávání ve firmách je důležitým předpokladem
rostoucího zájmu MSP o vzdělávací aktivity.
Závěrem je tudíž možné konstatovat, že
kvalitní záměry, pokud budou doplněny dotačními možnostmi a kvalitní propagací mají reálnou šanci být
aplikovány v širším měřítku než je tomu doposud.
Příloha
1 Metody učení, používané při vzdělávání na pracovišti
Metoda |
Výhody |
Nevýhody |
INSTRUKTÁŽ PŘI
VÝKONU PRÁCE |
Umožňuje rychlý zácvik u jednodušších nebo dílčích pracovních postupů, vytváří pozitivní vztah mezi pracovníky či školeným a nadřízeným. |
Odehrává se často v hlučném a rušivém pracovním prostředí a pod tlakem pracovních úkolů |
Koučování |
Školený je soustavně informován o hodnocení své práce, umožňuje úzkou oboustrannou spolupráci, prostor pro stanovení cílů kariéry pracovníka. |
Formování pracovních schopností probíhá pod tlakem pracovních úkolů a může být dosti rozkouskované. |
MENTORING |
Obdobné jako u koučování. Vnáší do školení prvek vlastní iniciativy školeného, uvědomělé volby vzoru a neformální vztah. |
Obdobné jako u coachingu. Nebezpečí nevhodné volby mentora. |
COUNSELLING (KONZULTOVÁNÍ) |
Překonává jednosměrnost vztahu mezi školeným a školitelem, aktivita a iniciativa školeného, zpětná vazba, školitel si prověřuje své schopnosti. |
Větší časová náročnost, školení se může dostat do rozporu s plněním běžných úkolů pracoviště, což vzbuzuje nelibost u školitelů či nadřízených. |
ASISTOVÁNÍ |
Soustavnost působení, důraz na praktickou stránku školení. |
Možnost přenosu nevhodných návyků, instrukce z jednoho zdroje,
napodobování může oslabit vlastní tvůrčí přístup. |
KROUŽKY KVALITY |
Zapojení pracovníků do procesu řešení problémů, především týmovou prací a projektovou činností. |
Náročnost v přístupu liniových manažerů k zavádění participativního způsobu řízení. |
POVĚŘENÍ ÚKOLEM |
Vhodná při výchově k rozhodování a řešení úkolů tvůrčím způsobem, motivace k rozvoji, rozšiřuje se pole působnosti. |
Pracovník se může dopustit chyb nebo nesplnit úkol. |
ROTACE
PRÁCE |
Rozšiřování kvalifikace, vytváření nových zájmů, komplexnější poznávání podniku, rozvíjí se flexibilita pracovníků. |
Pracovník nemusí uspět na každém pracovišti, což může poněkud podrýt jeho sebevědomí. |
PRACOVNÍ PORADY |
Aktivita, výměna zkušeností, prezentace názorů a zaujímání postojů zvyšují informovanost pracovníků, motivace. |
Problém časového umístění Porady (ztráta pracovní doby nebo volného času). |
1.
Vzdělávání
zaměstnanců u mikropodniků a malých podniků je nesystematické, bez předběžné
analýzy potřeb, neexistuje žádná personální, a tudíž ani vzdělávací strategie.
2.
Mikropodnikům
naprosto nevyhovují služby vzdělávacích institucí.
3.
Vzdělávání
zaměstnanců u středních podniků se provádí podle zpracovaného plánu vzdělávání.
50% středních podniků má zpracované strategické plány vč. záměru zvyšování
kvalifikace svých zaměstnanců minimálně na jeden rok.
4.
Rozvoj
lidských zdrojů v MSP ovlivňuje relativní dostatek kvalifikovaných lidí na
trhu práce.
5.
Rozvoj
dalšího vzdělávání v MSP limituje nedostatek disponibilních prostředků.
6.
Rozvoj
dalšího vzdělávání v MSP limituje nezájem pracovníků o další vzdělávání.
7.
Vzdělávání
v MSP je v přímé úměře ke stupni technologické náročnosti a
k výši přidané hodnoty.
8.
Čím je
podnik inovativnější, tím spíš je ochoten vynakládat prostředky na vzdělávání
pracovníků.
9.
Více
vzdělávají podniky průmyslové než podniky služeb.
10.
Těžiště
vzdělávání v mikropodnicích a malých podnicích je v informálním
vzdělávání na pracovišti.
11.
50%
středních podniků již do vzdělávání investovalo.
12.
Vzdělávání
ve středních podnicích je organizováno z 50% na pracovišti, z 50%
externě.
13.
Moderní
formy vzdělávání – distanční, e-learningové –se u malých podniků nevyskytují, u
středních v minimální míře.
14.
Náklady
na vzdělávání na jednoho zaměstnance za rok nepřesahují u malých podniků 1000,-
Kč, u středních 1500 Kč.
15.
Procento
výdajů na vzdělávání v poměru k vyplaceným mzdám je nižší než
celostátní průměr podnikového vzdělávání (1,1%.).
16.
Velikost
podniku je přímo úměrná ochotě investovat do vzdělávání a rozvoje svých
pracovníků.
17.
Externí
nabídky ze strany vzdělávacích institucí je pro MSP dostatečná, spektrum
nabídky odpovídá poptávce.
18.
Majitelé
a manažeři MSP mají velmi malé znalosti v oblasti péče o RLZ.
19.
Externí
nabídky využívají MSP pouze výjimečně, protože
·
neodpovídá
obsahově
·
nevyhovuje
časově
·
je
drahá
20. V externí nabídce podniky preferují
vzdělávání „na míru“, vycházející z podnikových potřeb, vzdělávání časově
nenáročné a řešící aktuální potřeby („just in time“).
21. Spolupráce se školami je u minipodniků a
malých podniků nulová, u středních podniků minimální.
22. Při přípravě vzdělávacích programů podniky
spolupracují s externímu vzdělavateli (lektory, institucemi) při stanovení
obsahu vzdělávání, realizace i vyhodnocení účinnosti.
23. MSP využívají z 50% ke vzdělávání
interní trenéry.
24. Využívání zákona 19/2006 o ověřování a
uznávání výsledků dalšího vzdělávání je u malých podniků nulové, u středních
minimální.
·
zkušenosti
z procesu získávání a výběru pracovníků (obtížnost získání pracovníků s určitými
znalostmi a dovednostmi, poznatky o znalostech a dovednostech uchazečů, které
získáme z jejich materiálů nebo při
výběrovém pohovoru),
·
zkušenosti
z procesu zapracovávání nových pracovníků,
·
informace
vyplývající z hodnocení pracovníků,
·
informace,
které získáme z běžného styku s pracovníky
a z rozhovorů s nimi,
·
informace,
které získáme například z ankety, v níž se pracovníků zeptáme, v čem pociťují
potřebu se vzdělávat,
·
informace
získané od bezprostředních nadřízených pracovníků o potřebě vzdělávání jejich
podřízených,
·
podnikové
plány (změny výrobních orientací, výrobkové změny, změny organizace, techniky a
technologie apod.),
·
konfrontování
popisu a specifikace pracovních míst s charakteristikami kvalifikace pracovníků
na těchto místech zařazených,
·
předpokládané
změny týkající se pracovníků podniku (příprava pracovníků na zařazení do určité
funkce, uvolněné odchodem nebo povýšením dosavadního držitele funkce),
·
informace
o využívání fondu pracovní doby, absenci, pracovní neschopnosti pro nemoc a úraz
(mohou např. signalizovat nedostatek
schopností vykonávat určitou práci a tedy nepříliš pozitivní vztah k
této práci, nedostatečnou znalost předpisů týkajících se ochrany zdraví a bezpečnosti práce),
·
informace
z porad a diskusí, týkajících se současných pracovních problémů a perspektivních pracovních úkolů,
·
informace
o prodeji, o spokojenosti zákazníků, o reklamacích, popřípadě informace z
výstupní kontroly výrobků,
·
informace
o vývoji techniky a technologie používané nebo použitelné v podniku,
·
informace
o změnách probíhajících mimo podnik, s nimiž je nezbytně nutné seznámit
pracovníky podniku (např. změny některých
předpisů a zákonů).
Analýza
těchto informací nám pomohou rozpoznat
nejen oblasti, na které se při dalším vzdělávání musíme soustředit, ale i
konkrétní pracovníky, kteří by měli
školení absolvovat.
Z výše
uvedené teoretické části je zřejmé, že je nezbytné přesněji vyspecifikovat základní
předpoklady pro průzkum i pilotní projekty tak, aby poskytli jasný návod jejich
realizátorům a zároveň aby byli konkrétně uchopitelné.
Dále z toho
vyplývá, že ideální pro vzdělávání MSP by bylo vytvořit klastr MSP, který bude
spolupracovat se vzdělávací institucí a jako formy vzdělávání bude využívat jak
interní lektory tak i ICT. Tj všechny 4 záměry využít v jednom projektu.
V opačném případě bude pro komplexní pojetí vzdělávání v MSP vždy
něco chybět - či už zkušenosti jiných
podniků a sdílení nákladů, anebo
odbornosti vzdělávací instituce a její schopnost ušít vzdělávání na míru, anebo
zkušenost vlastních pracovníků, která je častokrát nenahraditelná už jenom
jejich přítomností anebo v neposlední řadě ICT které je ideální platformou
pro předávání informací.
Z hlediska
obsahu je zřejmé, že MSP potřebují mnohem víc než jenom vzdělávání, které je
povinné ze zákona, a to i vzhledem k nutnosti zajistit konkurenceschopnost
podniku, který je víc než velké firmy, jenž většinou disponují větším finančním
zázemím vystaven externím krizím. To
znamená několik okruhů vzdělávání:
-
Povinné
ze zákona
-
Odborné
– tj dle zaměření podniku se zaměřením jednak na stávající technologie, revize,
servisy ale také na budoucí technologie a trendy
-
Nezbytné
pro život – tj počítačová gramotnost, jazyky
-
Nezbytné
pro flexibilitu podnikání – tj osobní dovednosti (prezentační dovednosti,
komunikace, prodej, týmová práce….
-
Ostatní
– dle zaměření konkrétní osoby (například ekonomika podniku, ….)
Z hlediska
formy vzdělávání se pro jednotlivé okruhy jeví různé formy vzdělávání jako
efektivní (s ohledem na omezení popsány v kapitole 1 a s ohledem
na výsledky analytické části). Konkrétně:
-
Povinné
ze zákona – forma: e-learning, sdílení s jinými MSP (ne nutně stejného
oboru), možno „masově“
-
Odborné
– forma: interní lektor, sdílení s jinými MSP ( z oboru)
-
Nezbytné
pro život – forma: ICT, sdílení s jinými MSP, spolupráce s vzdělávací
institucí
-
Nezbytné
pro flexibilitu podnikání: forma: sdílení s jinými MSP, spolupráce se
vzdělávací institucí, interní lektor
-
Ostatní
– dle zaměření konkrétní osoby: forma: individuální školení mimo navrhované
formy, případně ICT
Z toho
jednoznačně vyplývá, že pokud je žádoucí pojmout vzdělávání MSP koncepčně, tak
je potřeba další kroky projektu pojmout komplexně a pokusit se propojit všechny
zmiňované alternativy. V případě, že se to projeví v některých
případech jako nevhodné či přímo nežádoucí (například z důvodu přímé
konkurence či osobních důvodů zúčastněných), pak se samozřejmě řešení redukuje
na to, co možné je.
Návrh hypotéz pro
terénní šetření reflektující výše uvedené je
v příloze 2.
3.1. Terénní průzkum - dotazníkové šetření
Cílem průzkumu je:
-
Zmapování
poptávky MSP po dalším vzdělávání zaměstnanců, názorů a preferencí týkající se
obsahu, formy a bariér vzdělávání.
-
Sekundárním
cílem je zároveň ověření teoretické využitelnosti navrhovaných záměrů ( 2.1. až
2.4.) a upřesnit zadání pilotních
projektů.
Cílová skupina:
-
Majitelé
a vedoucí pracovníci MSP,
-
mezi 10-100 zaměstnanci,
-
zaměření
na odvětví: výroba, obchod, stavebnictví, komunální a řemeslné služby
-
počet
oslovených min 2 000 MSP, se zaměřením na 5 krajů v rámci ČR ( tj
ideálně poptat 400 MSP/kraj, mezi kraji by měla být zastoupena Praha a stejně
tak Moravskoslezský kraj s ohledem na specifika obou krajů),
Forma průzkumu:
-
kvantitativní
průzkum – dotazníkové on-line šetření, ne víc než 15 otázek, ne víc než 10
minut
-
kvalitativní
průzkum – na základě výsledků dotazníkového šetření zpracovat základní výstupy a ty následně
zkonzultovat v min 20 MSP, ideálně 4 MSP/kraj formou individuální návštěvy
Okruhy otázek pro
průzkum:
-
preferovaná
oblast vzdělávání
-
preferovaná
forma vzdělávání a proč
-
nejdůležitější
bariéry vzdělávání (finanční, časové, firemně-kulturní,
informační, jazykové, institucionálně-právní, geograficko-dopravní)
-
využití
odborových organizací/asociací/komor v systému vzdělávání
-
prolínání
preferovaného vzdělávání s NSK
-
názor
na využitelnost navrhovaných záměrů v MSP – tj sdružování podniků,
zapojení vzdělávací instituce, interní tutor, ICT
Poznámka:
informace nezbytné pro identifikaci potřeb dalšího vzdělávání jsou
v příloze 3.
Jednotlivé kroky
k realizaci průzkumu:
-
stanovení
přesné cílové skupiny, identifikace konkrétních 2000 MSP a kontaktních osob,
-
sestavení
otázek, zvolení komunikačního rozhraní
-
testování
zvolených otázek na vzorku 20-30 podniků
-
zpětná
vazba, případně úprava dotazníku
-
realizace
celého průzkumu včetně zaměření se na získání MSP pro účast v pilotních
projektech v ( max 14 dnů, delší doba návratnosti nezvyšuje procento odpovědí)
-
vyhodnocení
a zpracování závěrů
-
konzultace
závěrů/diskuse nad závěry ve vybraných cca 20 MSP - zpětná vazba
3.2. Terénní průzkum - panely
Cílem průzkumu je:
Zmapování možností a připravenosti dalších účastníků systému dalšího
vzdělávání MSP spolupracovat na dlouhodobě udržitelném systému vzdělávání pro
MSP.
Cílová skupina:
-
vzdělávací
instituce, oborové asociace/komory, školy, relevantní útvary státní a
veřejné správy a samosprávy (vedoucí a
odborní pracovníci)
-
počet oslovených
min 30 respondentů z 5 krajů
Forma průzkumu:
-
kvalitativní
průzkum tj formou focus groups, v každém kraji jedna, ideálně min 6
zúčastněných ve skupině
Okruhy otázek pro průzkum:
-
možnosti
a ochota jednotlivých účastníků zapojit se do systému dalšího vzdělávání
zaměstnanců MSP
-
zkušenosti
se vzděláváním MSP, nejčastější chyby, problémy, nedostatky a naopak přednosti
a výhody spolupráce s MSP
-
prolínání
preferovaného zaměření vzdělávání s NSK a názor účastníků na toto
propojení
-
názor
na využitelnost navrhovaných záměrů v MSP – tj sdružování podniků,
zapojení vzdělávací instituce, interní tutor, ICT
Jednotlivé kroky k realizaci průzkumu:
-
vytipování
vhodných účastníků focus groups a jejich oslovení
-
zpracování
konkrétních otázek a diskusních okruhů a příprava kvalitního moderátora
-
příprava
vhodného technického zázemí
-
realizace
focus groups v jednotlivých krajích
-
vyhodnocení
a zpětná vazba pro přípravu pilotních projektů.
3.3. Pilotní projekty
Na základě obou
průzkumů, tj jak mezi MSP tak mezi účastníky trhu budou navrženy konkrétní
pilotní projekty, které by však měli respektovat následující:
a) Pilotní
projekty :
Spolupráce 5-15
podniků MSP z vybraného regionu/oboru ( jeden pilotní projekt by měl být
sestaven regionálně, druhý oborově) zahrnující minimálně 250 účastníků vybraných na základě průzkumu který se zaměří
na problematiku vzdělávání v MSP, dále v kombinaci s konzultací
s regionální HK/oborovými sdruženími. Vybrané podniky, které projeví zájem
a ochotu ke spolupráci každý zvlášť a pak společně identifikují vzdělávací
potřeby a možné styčné oblasti. Ideálně by v této fázi měl nastoupit
poskytovatel vzdělávání (tj propojení na záměr 2. 2.), který by využil svoji metodiku na stanovení
mezer ve výkonnosti, které je možné odstranit vzděláváním. Důvodem je fakt, že
činnost spojená s identifikací potřeb není amatérsky zvládnutelná. Na
tomto základě by navrhl konkrétní oblasti pro vzdělávání a společně
s klastrem by došlo k stanovení detailního obsahu, časového
harmonogramu, způsobu zpětné vazby, rozpočtu a dalšího rozvoje.
Ideálně pro
projekty využít kombinaci všech 4 záměrů/subzáměrů a otestovat jejich reálnou
aplikovatelnost v případě regionálního/oborového klastru. To znamená vytvořit síť MSP, propojit ji na
poskytovatele vzdělávání případně na ostatní účastníky trhu a při konkrétních
návrzích vzdělávacích aktivit se zaměřit primárně na využití interního tutora a
e-learningu, v oblastech kde to není aplikovatelné tam využít klasické formy
vzdělávání. Návrhy musí být udržitelné a
multiplikovatelné.
Možnost spolupráce
MSP a taky spolupráce se vzdělávací institucí a ostatními účastníky vzdělávání
je nutné otestovat již ve fázi 3.1. a 3.2. tj terénního šetření.
Součástí přípravy
na konkrétní provedení vzdělávání budou metodické pokyny, které bude možné na
základě zpětné vazby účastníků aktualizovat.
Co se vzdělávacích
potřeb týče, tak se použije matice kombinace obsahu a formy, přičemž se
soustředíme na formy navrhované v části 2:
Obsah |
Forma |
Povinné ze
zákona |
e-learning,
sdílení s jinými MSP (ne nutně stejného oboru), možno „masově“ |
Odborné (tj
technické a technologické) |
interní lektor,
sdílení s jinými MSP ( z oboru |
Nezbytné pro
život (informační systémy, jazyky) |
e-learning,
sdílení s jinými MSP, spolupráce s vzdělávací institucí |
Nezbytné pro
flexibilitu podnikání (dovednostmi) |
sdílení
s jinými MSP, spolupráce se vzdělávací institucí, interní lektor |
Ostatní – dle
zaměření konkrétní osoby (vědomosti) |
individuální
školení mimo navrhované formy, případně e-learning |
Příkladem může být
formulace zadání projektu Vzdělávání zaměstnanců podniků sdružených
v Národním strojírenském klastru:
-
Obnovení
způsobilosti k výrobě komponentů pro jadernou energetiku
-
Získávání
kvalifikace k výrobě komponent pro výrobu membránových stěn
-
Vzdělávání
THP pracovníků a manažerských profesí, zvyšování jejich kvalifikace a
odbornosti v oblasti podpůrných a manažerských činností se zaměřením na
strojírenství
-
Zvyšování
úrovně měkkých dovedností pracovníků ve strojírenském odvětví
-
Zvyšování
úrovně jazykových dovedností se zaměřením na vybrané oblasti užití cizího
jazyka ve strojírenství
-
Odborné
kurzy – zvyšování kvalifikace technických a dělnických profesí pro
strojírenskou výrobu.
Paralelně
s výše uvedenými aktivitami by měla probíhat identifikace možných
dotačních příležitostí pro vzdělávání v dané oblasti a to nejenom se
zaměřením na Operační program Lidské zdroje a zaměstnanost, Vzdělávání pro
konkurenceschopnost ale také Operační program Průmysl a podnikání, kde je
podpora poskytována právě pro klastry a obdobné aktivity.
Následovat bude
realizace vzdělávacího projektu, který bude obsahovat:
-
Analýzu
vzdělávacích potřeb účastníků klastru (ze strany vzdělávací instituce)
-
Zpracování
ideálního plánu vzdělávání přesahujícího rámec pilotního projektu včetně návrhu
konkrétních vzdělávacích modulů z hlediska obsahu a z hlediska formy,
které budou aplikovatelné v rámci pilotních projektů. Forma vzdělávání se
využije – kde bude možné, interního tutora a e-learning, aby bylo možné reálně
zhodnotit aplikovatelnost těchto forem v praxi.
-
Realizace
vzdělávacích projektů v maximálním možném rozsahu v intencích
pilotního projektu.
-
Součástí
realizace budou i vzorové materiály pro účastníky.
-
Na
konci vzdělávacího projektu dojde k získání zpětné vazby od účastníků,
která je nezbytná pro upřesnění metodiky a zhodnocení reálného využití
navrhovaných záměrů.
Po realizaci projektu bude následovat aktualizace původní metodiky a to
na základě zkušeností z realizace a zpětné vazby od účastníků.