Blok otázek z Obecného přehledu ze světa práce se u závěrečné zkoušky konané podle jednotného zadání
uplatňuje ve všech oborech vzdělání kategorie H a od šk. roku 2010/2011 také v oborech vzdělání
kategorie E. Jeho přizpůsobení pro žáky a zařazení do závěrečné zkoušky těchto oborů doporučili vyučující ze škol,
které obory vzdělání kategorie E vyučují.
Jde o blok stručných otázek, jejichž pojetí směřuje k ověření toho, zda žáci mají základní orientační přehled
o běžných problémech pracovního i občanského života dospělých.
Smyslem jejich začlenění do závěrečné zkoušky je, aby žáci odcházeli ze školy s určitou praktickou představou
o možnostech zaměstnání a dalšího vzdělávání (tj. měli základní přehled o možnostech pracovního
uplatnění a konkrétních zaměstnavatelích v regionu, vhodných způsobech jednání při kontaktech
s potenciálním zaměstnavatelem, reálných pracovních a platových podmínkách při nástupu do zaměstnání,
možnostech dalšího vzdělávání v oboru i mimo něj apod.). Některé z otázek jsou rovněž zaměřeny na
ověření toho, zda se žáci prakticky orientují v základních oblastech pracovně-právních vztahů (např. náležitosti
pracovních smluv, podstatná práva a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele) a zda mají základní
praktické povědomí o ekonomických aspektech osobního i pracovního života (podmínky soukromého podnikání
v oboru, daně, vedení osobního i rodinného rozpočtu, úvěry a půjčky a rizika z nich
vyplývající).
Příprava žáků ve škole na orientaci v těchto oblastech směřuje k rozvoji klíčových kompetencí (např.
pracovních, sociálních a personálních, kompetencí k učení, k práci s informacemi apod.). Rovněž
napomáhá utvářet finanční gramotnost žáků. Mezi vhodné formy a metody přípravy patří zejména návštěvy různých
úřadů a institucí (obecní úřady, úřady práce, soudy, banky, pojišťovny), exkurze na reálná pracoviště (podniky,
firmy) a tematické besedy s příslušnými pracovníky.
Významné je rovněž průběžné sledování a rozbor mediálně zveřejňovaných aktuálních politických a společenských
událostí. Vyučující by v rámci přípravy měli zabezpečit to, aby žáci především na konkrétních případech
z běžného i pracovního života byli schopni reflektovat problematiku spojenou s jejich celkovou
zaměstnatelností, základním právním a ekonomickým povědomím, schopnostmi vyrovnat se s aktuálními potřebami
a změnami společenského prostředí.
Zkoušení otázky ze světa práce spočívá v rozboru obecných občanských i pracovních zkušeností, postojů
a názorů, které žák získal při sledování reálného společenského i pracovního dění. V žádném případě
nejde o ověřování teoretických vědomostí z nějakého vědního oboru.
Žáci mohou pojednávat o problematice související se zadanou otázkou volně, vyučující spíše opravují nesprávné
výroky. Případné doplňující otázky zadávají zkoušející formou, která umožní žákům poukazovat na konkrétní příklady
a uplatnit praktické zkušenosti.
Otázky z Obecného přehledu ze světa práce jsou v JZZZ začleněny do témat ústní zkoušky. Časový limit věnovaný
na jejich zodpovězení je minimálně 2 minuty, maximálně 4 minuty.
Hodnocení otázek ze světa práce ovlivňuje celkové hodnocení výkonu žáka maximálně v rozmezí jednoho klasifikačního
stupně. Pokud však žák neuspěje v rámci odborné části tématu, je klasifikován stupněm „5 – nedostatečný“,
i když otázku z uvedeného bloku zodpověděl správně.