V oborech středního vzdělání s výučním listem se vzdělává výrazné procento žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich počty stále pozvolna narůstají. U oborů vzdělání kategorie H šlo ve školním roce 2013–2014 o téměř jeden tisíc žáků – viz tabulka.
Obory vzdělání kategorie H
Typ zdravotního postižení/Ročník | první | druhý | třetí |
Mentálně | 91 | 69 | 37 |
Sluchově | 33 | 26 | 58 |
Zrakově | 12 | 10 | 15 |
Vady řeči | 8 | 7 | 5 |
Tělesně postižení | 9 | 15 | 16 |
Vývojové poruchy | 155 | 152 | 143 |
Souběžné postižení více vadami | 23 | 16 | 14 |
Autismus | 22 | 12 | 6 |
Celkový součet | 353 | 307 | 294 |
U oborů vzdělání kategorie E šlo ve školním roce 2013–2014 o více než osm tisíc žáků, kteří tvoří cca 70 % všech žáků oborů této kategorie. U více než 70 % z nich je diagnostikováno mentální postižení – viz tabulka.
Obory vzdělání kategorie E
Typ zdravotního postižení/Ročník | první | druhý | třetí |
Mentálně | 2447 | 1871 | 1603 |
Sluchově | 12 | 20 | 18 |
Zrakově | 6 | 11 | 8 |
Vady řeči | 14 | 15 | 11 |
Tělesně postižení | 39 | 30 | 23 |
Vývojové poruchy | 515 | 536 | 487 |
Souběžné postižení více vadami | 230 | 140 | 102 |
Autismus | 56 | 46 | 33 |
Celkový součet | 3319 | 2669 | 2285 |
Povinnost skládat závěrečné zkoušky podle témat stanovených v jednotném zadání se vztahuje rovněž na žáky se
speciálními vzdělávacími potřebami (SVP).
Školy přitom postupují v souladu s platnou školskou legislativou, § 16 školského zákona o Vzdělávání
dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, odst. 6, který mimo jiné uvádí, cit:: „Pro žáky
a studenty se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním se při přijímání ke vzdělávání a při jeho
ukončování stanoví vhodné podmínky odpovídající jejich potřebám. Při hodnocení žáků a studentů se speciálními
vzdělávacími potřebami se přihlíží k povaze postižení nebo znevýhodnění. …“. Toto je uvedeno rovněž
v organizačních pokynech k jednotnému zadání, kde je u oborů kategorie E i kategorie H vždy
explicitně stanoveno, že „Při využití jednotného zadání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami postupuje škola
v souladu s § 16 bod 6 školského zákona“ (zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním,
vyšším odborném a jiném vzdělávání).
Dále se školy řídí platnými právními normami a prováděcími předpisy vztahujícími se ke vzdělávání žáků se SVP,
zejména vyhláškou č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění vyhlášky č 103/2014 Sb., která stanoví vyrovnávací
a podpůrná opatření, příp. vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách
a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb., která je mimo jiné zaměřena i na
spolupráci školy se školskými poradenskými zařízení (speciálně–pedagogickými centry a pedagogicko–psychologickými
poradnami).
Škola musí v intencích těchto předpisů pro žáky se SVP přizpůsobit podmínky průběhu zkoušky, i když získá
jednotné zadání zpracované ve formátu pdf, což jí neumožní do textů témat JZZZ zasahovat a měnit jeho obsah. Jde
zejména o formy pomoci, jaká bude žákovi při závěrečných zkouškách poskytnuta, aby bylo možné prokázat, že
požadované vědomosti a dovednosti stanovené v tématech jednotného zadání skutečně má, což neovlivní obsah
témat JZZZ ve smyslu snížení nároků na odborné vědomosti a dovednosti žáků.