Pokud jednotné zadání stanoví využití samostatné odborné práce u závěrečné zkoušky, je škola povinna zadat
žákům samostatnou odbornou práci podle pokynů k jejímu zpracování, které byly školám zpřístupněny v lednu
2014. Podklady ke zpracování samostatné odborné práce (SOP) ovšem dostávají školy pouze v některých oborech
vzdělání kategorie H. Jde o takové obory vzdělání, kde tvůrci JZZZ usoudili, že tato práce může mít významný
přínos pro výkon profese, ke které vzdělávání v oboru směřovalo.
Termínem „samostatná odborná práce“ se označuje písemné zpracování komplexního úkolu zaměřeného na prokázání
všeobecných i odborných znalostí a dovedností, které úzce souvisejí s výkonem praktických činností
v rámci daného oboru. Samostatná odborná práce je obvykle šíře obsahově zaměřena (např. vypracování kompletních
podkladů pro zhotovení a propagaci výrobků, služeb, návrh na zřízení soukromé provozovny, založení soukromého
podnikání v oboru apod.).
Jde o práci, která je žákům zadávána s předstihem, nejdříve v lednu daného školního roku, a na její
zpracování je jim poskytován delší časový prostor – minimálně jeden měsíc. Žáci práci samostatně zpracovávají
a průběžně konzultují s vyučujícími ve stanoveném časovém rozpětí. Odevzdají ji nejpozději 3 týdny před
závěrečnou klasifikací v termínu určeném ředitelem školy. Škola zajistí, aby samostatná odborná práce byla
k dispozici zkušební komisi. Pokud žák SOP neodevzdá, je u závěrečné zkoušky výrazně znevýhodněn.
V jednotném zadání je stanoveno téma (příp. několik témat) samostatné odborné práce, osnova jejího obsahu
a požadavky na formální úpravu písemného zpracování. Rovněž jsou zde uvedeny obecné pokyny k organizaci
jejího zadávání, zpracování, odevzdání a způsobu hodnocení. Jejich upřesnění je v kompetenci ředitele
školy.
Samostatná odborná práce není z legislativních důvodů dosud zařazena jako svébytná součást závěrečné zkoušky,
proto je zpracování SOP součástí vzdělávání v rámci odborného vyučovacího předmětu, který stanoví ředitel
školy.
Při závěrečné zkoušce se pak využívají její výsledky (prezentace a obhajoba SOP, příp. zhotovení výrobku podle
vypracovaného technologického postupu, technické dokumentace apod.), které se promítají do klasifikace praktické
zkoušky. Žák představuje písemné zpracování SOP zkušební komisi, vysvětluje a obhajuje způsob a postup
navrženého řešení. Jestliže je SOP spojena s vypracováním praktického úkolu, vysvětluje a obhajuje rovněž
způsob i výsledek jeho realizace.
Pro prezentaci a obhajobu SOP je využívána praktická zkouška v souladu s pokyny v jednotném
zadání.
Smyslem využívání samostatné odborné práce u závěrečné zkoušky je to, že žáci při jejím zpracování mohou prokázat
hlubší a ucelenější znalost určité odborné problematiky, kterou řeší na základě samostatného a tvůrčího
přístupu. Také mohou předvést schopnost prezentovat výsledky vlastní práce. Zkoušející má příležitost na tomto základě
nejen lépe posoudit celkovou odbornou připravenost žáka na výkon daného povolání, ale i jeho klíčové kompetence
(především komunikativní, personální a sociální, schopnost vyhledávat a zpracovávat informace).