Jednoznačným přínosem pro školy a firmy, které se do pilotáže přihlásí, je možnost využít finanční prostředky projektu Pospolu k prohloubení a rozšíření stávající spolupráce. Základním prvkem pilotáže je odborný výcvik žáků v prostředí firmy, dalšími prvky spolupráce jsou odborná praxe, stáže učitelů ve firmě nebo naopak využití odborníka z praxe ve výuce, volnočasové aktivity nabízené v návaznosti na odborný výcvik či praxi.
Pro projekt Pospolu a potažmo celý systém odborného vzdělávání je hlavním přínosem podrobná zpětná vazba od 25 partnerství škol a firem z celé ČR, kde bude pilotáž probíhat, o tom, jaké možnosti a jaké limity má jejich spolupráce v rámci platné legislativy. Cílem pilotáže tedy není předkládat školám a s nimi spolupracujícím firmám hotová řešení, ale naopak přenést jejich praktické zkušenosti do aplikovaných modelů spolupráce, které v rámci projektu Pospolu vznikají paralelně s pilotáží, a do návrhů systémových opatření, která z projektu vzejdou.
Informace k výběrovému řízení
Na realizaci pilotáže je v projektu Pospolu vyhrazeno téměř 43 mil. Kč bez DPH, tj. cca 1,75 mil Kč bez DPH na každé z 25 partnerství, jež vzejdou z výběrového řízení. Zaměření pilotáže na technické obory vyplývá z požadavků sociálních partnerů a priorit MŠMT.
Časový harmonogram pilotáže
- cca květen 2013 – zveřejnění zadávací dokumentace
- následuje lhůta cca 50 dnů pro podání nabídek
- od září 2013 do ledna 2015 – průběh pilotáže
Skupiny oborů podpořené pilotáží
Do pilotáže se budou moci přihlásit partnerství, která budou realizovat odborný výcvik či odbornou praxi ve firmách primárně pro obory těchto skupin oborů vzdělání:
- 23 Strojírenství a strojírenská výroba,
- 26 Elektrotechnika, komunikační a výpočetní technika,
- 36 Stavebnictví, geodézie a kartografie,
- 28 Technická chemie a chemie silikátů,
- 41 Zemědělství a lesnictví.
Vybrané obory z jiných skupin oborů vzdělání bude možno do pilotáže zahrnout doplňkově. Výčet oborů, regionální specifikace všech 25 partnerství a další informace najdete na stránkách projektu www.projektpospolu.cz/pilotaz.
Jak se může škola na pilotáž připravit?
- Jednat o zapojení firem do výuky žáků při plánování školního roku 2013/2014.
- Projít školní vzdělávací programy a nalézt konkrétní oblasti, kde by byla spolupráce s firmami přínosná.
- Učitelé odborných předmětů mohou projít strukturu tzv. obecných modelů spolupráce škol a zaměstnavatelů a inspirovat se pro podání nabídky ve výběrovém řízení.
- Je dobré rozmyslet, jaké náklady vznikají na straně školy, firmy i rodičů při odborném výcviku/praxi ve firmách.
Rozhovor s tajemníkem komise sociálních partnerů Pavlem Ešnerem
Proč je pilotáž zaměřena na technické obory?
V technických oborech vidíme největší deficit kvality i kvantity absolventů a zároveň jsou podle nás tyto obory nejvhodnější k aplikaci prvků duálního systému, protože jsou většinou založeny na znalosti moderních technologií. Jen moderní technologie bez lidí, kteří umí a jsou ochotni své znalosti a dovednosti předávat dále, by mnoho nepřinesla. V pilotáži se proto budeme věnovat i vzdělávání pedagogů a zapojení odborníků z praxe do výuky. I když v řadě případů už spolupráce škol a firem funguje, jde zatím spíše o tzv. pozitivní výjimky, které musí často překonávat řadu překážek, jako jsou lékařské prohlídky žáků, jejich pojištění, zajištění kapacit ve firmách, právní vztah firmy a žáka.
Co si sociální partneři od pilotáže slibují?
Od výsledků pilotáže si slibujeme, že nám tyto překážky ve spolupráci škol a firem dokáže identifikovat. Po vyhodnocení pilotáže pak bude možné sestavit komplexní systém opatření, který bude pro ostatní nejen vzorovým příkladem, ale i povinnou normou, která bude mít oporu v legislativě. Očekáváme tedy, že na základě pilotáže dojde ke změně systému odborného vzdělání v technických oborech v ČR. Rádi bychom také docílili vyššího zájmu žáků o studium technických oborů, a to změnou způsobu výuky.
Jaká by to měla být změna?
Teorie bude probíhat ve škole, praktická výuka ale bude v maximální možné míře probíhat v reálných podmínkách konkrétních firem. Každá změna kvality ale něco stojí, proto musí systém zároveň umožnit firmám, které se na vzdělávání budou podílet, náklady s tím spojené daňově zvýhodnit.
V projektu Pospolu byla ustanovena 13členná komise sociálních partnerů složená ze zástupců zaměstnavatelských svazů, vysokých a středních škol, zaměstnavatelů, Ministerstva průmyslu a obchodu a krajů, která sdružuje zástupce automobilového, strojírenského i elektrotechnického průmyslu, škol, státní správy i krajské samosprávy. Komise hájí zájmy sociálních partnerů a její úloha v projektu je poradní.