Požadavky průmyslových firem a orientace škol, jež dostávají peníze hlavně podle počtu žáků, se od sametové revoluce postupně rozcházely. Zhoršující se stav nakonec rozhýbal nejen nespokojené zaměstnavatele, ale i zodpovědné ministerstvo školství a další instituce. Tak vznikl projekt Pospolu, jehož cílem bylo identifikovat, co nejvíce překáží školám a firmám ve spolupráci. Po dvou a půl letech vznikla série návrhů na opatření, která by mohla vzájemné bariéry odstranit. Do projektu se zapojilo téměř 40 škol.
Mezi těmi, kdo předváděli dobré společné fungování školy a podniku, byla Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola Žďár nad Sázavou. Ta má úzké vazby s bezmála 30 firmami, v nichž žáci absolvují odborný výcvik a učitelé odborných předmětů stáže. Jedním z hlavních partnerů školy je strojírenská společnost ŽĎAS. "Abychom získali ze školy kvalitní absolventy, máme vypracovaný systém poskytování stipendií zájemcům o budoucí zaměstnání. Ve smlouvě o stipendiu se student zavazuje k nástupu do pracovního poměru u nás po ukončení studia na pět let, přičemž začíná pod dohledem zkušeného pracovníka, takzvaného patrona," vysvětlila vedoucí vzdělávání firmy ŽĎAS Dana Fialová.
Celý článek je k dispozici zde.