Jaký je nový pardubický export? Školní psychologové

Publikováno v Hradeckém deníku, 24.4.2013

Východní Čechy - Pardubice jsou zatím stále jediným městem v republice, které má psychology ve všech svých základních školách. Osvědčili a měli by tak zůstat natrvalo.

Pardubicemi, které vloni jako první české město zavedly psychology na každé základní škole, se nyní inspirují v celé republice.
 
Psychologové už nyní fungují na některých školách v Brně a Břeclavi, nedaleký Hodonín je hodlá dokonce po vzoru Pardubic také zavést v každé „základce". A nápad se pomalu uchycuje i v některých dalších městech ve východních Čechách.
 
V Pardubicích se navíc podle magistrátu psychologové osvědčili natolik, že tu zůstanou napořád. I když to radnici bude stát nemalé peníze.
 
„Zkušenosti jejich zhruba půlročního působení ukazují, že jsou pro učitele i děti velkým přínosem. Situace ve školách je dnes diametrálně jiná, než byla třeba před deseti lety. Složité sociální podmínky některých rodin, časově velmi vytížení rodiče, to vše má dopady do psychiky dětí," řekla primátorka Štěpánka Fraňková po jednání s psychology, řediteli škol a představiteli zdejší pedagogicko-psychologické poradny, která je odborným garantem projektu.
 

Problém jsou peníze

 
Podobnou cestou se vydávají další východočeská města. Třeba v Náchodě platí město jednoho psychologa  pro všechny zdejší ZŠ už tři roky.
 
„Řeší přibývající výchovné problémy. Nejedná se pouze o šikanu, ale i o vyrušování při hodinách, agresivitu mezi dětmi či nerespektování autorit," řekla mluvčí radnice Nina Adlof.  Školy po psychologovi volaly dlouho, ale každá zvlášť si ho nemohla z finančních důvodů dovolit.
 
Funkci školního psychologa začne nově platit také nedaleké Nové Město nad Metují. „Měl by pracovat tři dny v týdnu pro základní školy Komenského, Malecí a Krčín. Zbývající jeden až dva dny využijí jeho služeb Střední škola a Základní škola Nové Město nad Metují," uvedl novoměstský starosta Petr Hable.
 
Jeho celkový úvazek pro město bude 60 procent, radnice přitom doufá, že část peněz sežene z dotace. Po školních psycholozích volají také kantoři ze Svitavska. Na některé problémové žáci učitelé prostě sami nestačí.
 

Efekt je znát

 
Pardubice pro města fungují do značné míry jako vzor. Ve zdejších ZŠ je uvedeno, kdy je možné se na psychologa obrátit. Pracuje nejen s jednotlivci, ale i ve skupinových terapiích. Letošní novinkou bude letní prázdninový pobyt s dětmi, na kterém by měl působit.
 
Odborníci na lidské a zejména dětské duše pomáhají školákům v pardubických školách se začleněním do kolektivu, radí jim při problémech s vrstevníky, s učením, ale i v případech problémů v rodině či při výběru budoucího povolání.
 
„Změna klimatu na školách je znát už po prvním půl roce. Psychologové jsou pomocníky pedagogů i dětí, ale často také jejich rodin," řekla vedoucí odboru školství, kultury a sportu Ivana Liedermanová.
 
„To, že ve škole působí někdo, na koho se mohou děti obrátit se svými problémy, kdo sleduje vývoj vztahů v třídních kolektivech a zachytí včas signály možných konfliktů, kdo učitelům pomáhá najít cestu i k problémovým dětem, považujeme za důležitou prevenci," dodala.
 

Evropská unie pomůže jen kapkou v moři

 
Východní Čechy – Psychology by si ve svých školách přáli všichni ředitelé. Jenže problémem jsou peníze.
 
Pardubice platí psychology ve 13 ze svých základních škol přímo ze svého rozpočtu, město to za rok vyjde zhruba na 2,5 milionu korun. Na zajištění psychologů do zbývajících čtyř škol se magistrátu podařilo sehnat prostředky z EU a Programu prevence kriminality.
 
„Projekt školních psychologů není levný, ale společnosti se vyplatí," míní náměstek primátorky Jindřich Tauber.
 
Díky projektu financovaného EU se podařilo sehnat psychology ale i do řady vesnických škol, které by si jinak o něčem podobném mohly nechat jen zdát.
 
Příkladem jsou ZŠ v Libčanech a nedalekých Osicích. Pendluje mezi nimi speciální pedagog Jiří Pecháček, v každé škole má čtvrtinu úvazku.
 
„Neřešíme tady žádné závažnější výchovné problémy, nabídku jsme využili hlavně kvůli prevenci. A psycholog se nám nám velmi osvědčil, jsou s ním spokojeni i rodiče dětí," řekla ředitelka libčanské školy Lenka Šlechtová.
 
Společné sezení dětí v kruhu s psychologem tady probíhá jednou týdne, dětem se Pecháček věnuje i individuálně.
 
„Bohužel ale tento projekt financovaný EU potřeby všech škol nepokryje. Je to spíše kapka v moři," uvedl Václav Mertin z ministerstva školství. Do projektu EU je začleněno zhruba 200 škol v celém Česku.

Autor: Redakce, Kamil Dubský