Proč je projekt potřebný

V systému školních a školských poradenských služeb neexistuje integrovaný model metodické podpory, není nastavena komunikace mezi zřizovateli, metodiky a pracovníky těchto služeb.

Projekty "VIP Kariéra" a "Rozvoj školních poradenských služeb - VIP II" (Rozvoj ŠPP-VIP II) ukázaly na význam školních psychologů a speciálních pedagogů ve vzdělávání, poukázaly na roli těchto odborníků ve školách zejména při práci se žáky s poruchami chování, se žáky cizinci, sociálně znevýhodněnými žáky, žáky nadanými i se žáky s neprospěchem.

Tito odborníci mají velký vliv na skryté kurikulum škol, ovlivňují komunikaci uvnitř i vně školy, zejména ovlivňují kvalitu komunikace s rodiči. Stávající systém školských poradenských služeb (PPP, SPC) je třeba lépe integrovat se systémem školních poradenských služeb. Analýzy činností školských poradenských zařízení a poskytovaných služeb (2010) potvrzují, že tento systém je značně rozrůzněný v rámci jednotlivých krajů, že je třeba oba systémy lépe integrovat a metodicky koordinovaně podporovat. Poradenské služby významně ovlivňují procesy integrace a následné inkluze ve vzdělávání, protože zprostředkovávají metodickou podporu pedagogům, současně pracují se žáky a jejich rodiči.

Projekt má přispět zejména k provázání systémů školních a školských poradenských služeb, včetně zapojení středisek výchovné péče, má doplnit programy DVPP a nastartovat strukturované programy DVPP pro poradenské odborníky. Dále dojde k rozšíření intervenčních a diagnostických přístupů a modelů práce, k nastavení metodické a supervizní podpory pracovišť, včetně kontrolních mechanismů, které napomohou zkvalitnit systém poradenských služeb v ČR.