Úroveň A
Hlavním cílem DVPP pro začínající odborníky na školách je poskytnout základní informace o principech a koncepci školního poradenského pracoviště, o jejich poslání a hlavních úkolech na školách. Cíle vzdělávání jsou zaměřeny na podporu odborných kompetencí školních speciálních pedagogů v oblasti diagnostiky a intervence u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Systém vzdělávání byl zahájen základním vzdělávacím programem (program byl jako součást projektu opakován v souvislosti s postupným nástupem poradenských odborníků na školy). Témata k posílení diagnostických kompetencí školních speciálních pedagogů byla zaměřena na hlavní oblasti speciálně pedagogické diagnostiky ve škole, na diagnostiku třídy, na základní logopedické vyšetření, na rozbor prací žáků, na porozumění zprávám z vyšetření. V rámci intervenčních činností školních speciálních pedagogů ve školách byla preferována témata práce se třídou a prevence výchovných problémů ve škole.
Příklady vzdělávacích programů pro školní speciální pedagogy vzdělávací skupiny A realizovaných jako součást systému
- Školní poradenské pracoviště a koncepce práce školního speciálního pedagoga
- Speciálně pedagogická diagnostika v práci školního speciálního pedagoga – úvod
- Rozbor zpráv z vyšetření, rozbor prací žáků
- Orientační logopedické vyšetření
- Diagnostika vztahů a sociálního klimatu ve školních třídách
- Práce speciálního pedagoga s třídní skupinou
Úroveň B a C
Hlavním cílem DVPP pro speciální pedagogy zařazené do skupiny B a C je zejména poskytnout jim možnost dalšího rozšiřování jejich odborných kompetencí v oblasti diagnostických a intervenčních činností ve škole v práci se žáky, pedagogy a rodiči. Na základě průběžného zjišťování potřeb školní poradenské praxe a potřeb formulovaných samotnými odborníky na školách a prostřednictvím jejich metodiků byla témata připravených vzdělávacích programů zaměřena na problematiku výchovných problémů a zvládání poruch chování žáků ve škole, na metody práce s třídními kolektivy, na problematiku práce s nadanými žáky. Vzdělávací programy pro skupiny B,C byly organizovány většinou jako společné a volitelné akce, při kterých byly využívány zkušenosti těchto odborných pracovníků. Vzdělávací programy byly realizovány převážně formou workshopů, které umožňovaly řešení vlastních problémů ze škol, diskusi a vzájemnou výměnu zkušeností.
Příklady vzdělávacích programů pro speciální pedagogy vzdělávacích skupin B,C realizovaných jako součást systému
- Poruchy chování na ZŠ a na SŠ
- Metody a formy práce s nadanými žáky na ZŠ a způsoby hodno
Příklady témat vzdělávání:
1) Podpora začínajících školních psychologů, speciálních pedagogů
Školní poradenské pracoviště - cíle, úkoly, organizace, psycholog, speciální pedagog v systému školy, vedení
dokumentace, spolupráce v týmu školy
Rozbor zpráv z vyšetření žáků ve školském poradenském zařízení, možnosti aplikace závěrů z vyšetření ve vzdělávacím
procesu
Semináře bálintovské skupiny
2) Podpůrná opatření při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Tvorba a realizace IVP u žáků se SVP, úpravy ŠVP, vzdělávání žáků se SVP s podporou asistenta pedagoga, Třístupňový
model péče v řešení rizik školního selhávání školním specialistou
3) Nástroje speciálně pedagogické a psychologické diagnostiky, intervence, reedukační metody
4) Práce s třídními kolektivy, prevence poruch chování, prevence sociálně patologických jevů, prevence užívání návykových látek, šikana, kyberšikana
5) Legislativa