V České republice je prozatím další vzdělávání, i přes veškeré snahy o jeho popularizaci směrem k veřejnosti, stále velmi málo rozšířeno, přestože existuje již řada projektů, které se snaží tuto aktivitu podporovat. K těmto projektům patří také projekt Ministerstva školství UNIV 3, zaměřený na podporu procesů uznávání.
„Důvodem pro spuštění celorepublikové kampaně v rámci projektu UNIV 3 byla neinformovanost obyvatel České republiky o tom, že existuje něco, co by mohlo pomoci ke snížení nezaměstnanosti, která je zapříčiněna chybějící kvalifikací žadatelů o pracovní umístění,“ vysvětluje nezbytnost zvýšení informovanosti o nových možnostech manažerka kampaně ing. Jarmila Halouzková.
Jak dodává, lidé si mnohdy ani neuvědomují, co všechno znají nebo dokáží: „Často jim k prokázání znalostí chybí právě jen ten papír,“ uvažuje Halouzková. Kampaň podle ní měla a má poukázat na potřebu celoživotního vzdělávání a na možnosti, které lidé mají a mohou je využít, a to i ve smyslu konkurenceschopnosti v pokročilém věku.
Snahou bylo a je oslovit potenciální účastníky napříč generacemi: od absolventů základních, středních a vysokých škol i učilišť, přes nezaměstnané a nezaměstnaností ohrožené pracovníky od 18 let, až po občany středního i staršího věku, u nichž je stanovená věková hranice 64 let.
Od bannerů po sociální sítě
Kampaň v podobě tzv. PPC kampaně (pay per click) probíhá od 12. května 2014. Za tu dobu byly vytvořeny dvě sady reklamních bannerů, připravuje se třetí sada.
Kampaň probíhá s využitím reklamních sítí Sklik a AdWords, průběžně je monitorována její sledovanost a prokliky na webové stránky projektu. Začlenění sociálních sítí (Facebook a Google+) zajišťuje v kampani maximální míru oslovení koncových uživatelů. Probíhá průběžné zpracovávání reportů prostřednictvím Google Analytics.
Podpůrnou součástí kampaně jsou informace v tisku, je editován facebookový profil projektu na adrese: https://www.facebook.com/rekvalifikaceuznavani.
Dále, prokliknutím na projektový web http://univ3.univ.cz, se koncový uživatel dozvídá o průběhu vlastního procesu uznávání, a to buď z třicetisekundového upoutávkového spotu, z videospotů pořízených ze zkoušek pilotních ověřování jednotlivých profesních kvalifikací, anebo z uveřejněných příkladů dobré praxe.
Nedílnou součástí kampaně je i prezentační video s názvem „Projekt UNIV 3 – cesta k uznávání“, které dokumentuje průběh projektu se zaměřením na uznávání předchozího učení.
„Návštěvnost webových stránek, a tím i informovanost, se díky kampani značně zvýšila, spousta návštěvníků se zároveň k informacím i vracela. Trochu překvapující pro nás byl sociodemografický profil, který poukázal na to, že kampaň oslovila především ženy, a to ve věkovém rozmezí 25 -34 let,“ konstatuje Halouzková.
Bližší informace o projektu UNIV 3 poskytnou:
Mgr. Renáta Drábová, hlavní manažerka projektu UNIV 3, NÚV Praha, tel.: 274 022 361
Ing. Jarmila Halouzková, zástupce hlavní manažerky pro PR projektu
UNIV 3, tel.: 274 022 307
Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků
Weilova 1271/6
102 00 Praha 10
Tel.: 274 022 111
www.nuv.cz