Od 18. do 19. února bude hostit hotel Flora Olomouc tematickou konferenci projektu UNIV 3 zaměřenou na celoživotní vzdělávání v potravinářských a gastro kvalifikacích. Očekává se účast zástupců z více než třiceti středních odborných škol jedenácti krajů.
Nedostatek volných pracovních míst vede stále více Čechů k celoživotnímu doplňování kvalifikace. Vedle toho nastal vlivem demografického vývoje odliv žáků v počátečním vzdělávání na SŠ. Tyto okolnosti vyvolávají boom středních škol jako konkurenceschopných hráčů v nabídce vzdělávání dospělých.
Obecně složitá situace tedy přináší i benefity pro aktivní střední školy. Obava, že přijdou o práci, nebo už jsou nezaměstnaní, vede totiž lidi ke snaze získat novou kvalifikaci. Podle zveřejněných údajů Úřadu práce hledalo v prosinci 2013 v ČR práci bezmála 600 tisíc nezaměstnaných, tedy o více než 51 tisíc víc než před rokem.
Na jedno volné místo přitom v průměru připadlo už 17 lidí a rok 2014 nemá podle prognóz přinést výrazné zlepšení situace. Nabídky rekvalifikačních kurzů úřadů práce např. loni využilo 41 438 uchazečů o zaměstnání (39 775 lidí kurz v tomto období také ukončilo). Pro změnu profese nebo další prohloubení znalostí se rozhodují nejčastěji lidé mezi 20 až 24 a 35 až 39 lety, jde o uchazeče s výučním listem, maturitou i základním vzděláním.
Právě projekt ministerstva školství UNIV 3 systematicky podporuje střední školy v rozvoji nabídky kurzů celoživotního vzdělávání. Efekty pro samotné školy jsou mj. ekonomické. Vzdělávání dospělých školám umožňuje využít personální i materiální kapacity v době úbytku žáků. Pro aktivní učitele - lektory je motivující i finanční bonus, odměna za práci odvedenou v projektu.
V projektu UNIV 3 se připravuje celkem 350 modulových rekvalifikačních programů, které budou posléze ve společné databázi k dispozici všem subjektům poskytujícím rekvalifikační vzdělávání. Celkem se s prvními účastníky (kteří mají účast zdarma) uskuteční též 600 pilotních kurzů pro ověření různých profesních kvalifikací.
Roste kvalita pedagogů
Efekty projektu UNIV 3 pro zapojené školy jsou i v personální sféře zřejmé: zvýšení schopností pedagogů v lektorování dospělých a v marketingu dalšího vzdělávání, jejich schopnost monitorovat trh práce v regionu, psát vzdělávací programy a tvořit konkrétní zadání, didaktické testy pro dospělé a studijní materiály. Samozřejmě též zisk praktických zkušeností z lektorování kurzů během pilotáží vytvořených programů a následných zkoušek prvních účastníků.
Specifikem je v projektu vzdělávání tzv. „průvodců a hodnotitelů“. Stovky pedagogů se již naučily zhodnotit osobnost a znalosti adepta vzdělávání, což je oblast skrývající řadu úskalí, a také čelit skutečnosti, že opětovný vstup na půdu školy je pro mnohé z uchazečů o doplnění kvalifikace velmi stresujícím zážitkem.
Podle zkušeností z projektu se dokonce i sami učitelé-lektoři učí od účastníků vzdělávání. Dospělý člověk se totiž snaží čas věnovaný vzdělávání maximálně využít, klade proto vysoké nároky i na osobu vzdělavatele. Často přitom do školy přináší nový pohled na téma a své zkušenosti z praxe, které i vzdělavatele obohatí.
Perspektivní gastro obory
Právě gastro obory, kterým se věnuje olomoucké setkání představitelů středních škol, patří na trhu práce k perspektivním. Přímo v Olomouckém kraji školy v projektu UNIV 3 vytvořily vzdělávací programy pro řadu profesních kvalifikací (Výroba majonéz a omáček, Výroba chleba a běžného pečiva, Výroba těstovin, Barman, Výroba nečokoládových cukrovinek, Řemeslné zpracování čokolády, Skladování a distribuce potravin a krmiv…).
„Škole to přináší v první řadě prestiž a interní vzdělávání našich pedagogů. To nám, lidově řečeno, pomáhá lépe školu a její nabídku „prodávat“ směrem k veřejnosti,“ uvažuje nad přínosy projektu např. ředitel SOŠ obchodu a služeb „Štursovka“ v Olomouci PhDr. Ladislav Pochyla. Možnost přenášet nově nabyté znalosti a zkušenosti pedagogů i do počátečního vzdělávání vidí jako zásadní benefit projektu i dalšího vzdělávání jako takového.
Mnozí ředitelé škol a koordinátoři dalšího vzdělávání se shodují i v dalším výrazném efektu pro samotné pedagogy: „Naprosto jasně lze říci, že naši pedagogové vyučují dospělé klienty rádi. Na rozdíl od sociální skupiny mladých žáků, kterou běžně vzděláváme, totiž tito lidé opravdu chtějí studovat - jejich aktivita v rámci výukových i praktických hodin je někde docela jinde,“ oceňuje L. Pochyla. Jít vyučovat do hodiny s dospělými posluchači tak mnozí kantoři-lektoři vnímají i jako svého druhu relax.
Bližší informace o projektu UNIV 3 poskytnou:
PhDr. Jana Bydžovská, hlavní manažerka projektu UNIV 3, NÚV Praha, tel.: 274 022 312
PhDr. Helena Marinková, Ph.D., obsahová manažerka projektu UNIV 3, NÚV Praha, tel.: 274 022 311
Ing. Jarmila Halouzková, zástupce hlavní manažerky pro PR projektu
UNIV 3, tel.: 274 022 307
Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků
Weilova 1271/6
102 00 Praha 10
Tel.: 274 022 111
www.nuv.cz