Clem analzy diagnostickch nstroj nejastji uvanch v pedagogicko-psychologickch poradnch bylo zjistit, jak diagnostick nstroje jsou v prci poraden nejastji zaazovny do bateri pro vyeten dt a k a pro kter oblasti diagnostiky poradnm nstroje chybj. Snaili jsme se postihnout aktulnost jednotlivch uvanch nstroj a shrnout informace o tom, jak konkrtn dosud nevydan nstroje by bylo pro diagnostickou prci PPP vhodn pevst, adaptovat a standardizovat. Podkladem pro analzu se stalo dotaznkov eten PPP. Dotaznk se skldal ze dvou st, prvn st byla zamena na zjitn, jak konkrtn diagnostick nstroje jsou v PPP nejvce uvny, druh st dotaznku byla zamena na zjitn, pro kter z oblast diagnostiky respondenti v souasn dob nejvce postrdaj kvalitn diagnostick nstroje. Vlastn eten se uskutenilo v kvtnu 2010, dotaznk vyplnilo a zaslalo zpt celkem 42 pracovi PPP.
V souasn dob jsou diagnostick nstroje uvan v PPP v nejvt me pipravovny a vydvny Psychodiagnostikou Brno, s.r.o. (www.psychodiagnostika-sro.cz), kter se konstituovala z pvodnho vhradnho vydavatele diagnostickch nstroj v eskoslovensku, n.p. Psychodiagnostick a didaktick testy Bratislava (dle jen Psychodiagnostika [1]) a Testcentrem-Hogrefe (www.testcentrum.cz), kter je zastoupenm vcarskch nakladatelstv Hans Huber a Hogrefe Verlag v esk republice [2] a zahjilo svou innost v r. 2000 (dle jen Testcentrum). Na vzniku nkterch nstroj se od svho zzen v r. 1994 podl tak Institut pedagogicko-psychologickho poradenstv R. Nkter metody uvan pro diagnostick ely zejmna specilnmi pedagogy PPP jsou obsaeny v knin vydvanch odbornch publikacch a metodikch.
ada nstroj, kter PPP dosud vyuvaj, byla vydna ped mnoha lety; jedn se zejmna o diagnostick materily z Psychodiagnostiky, kter dan test vydv opakovan, v novch nerevidovanch vydnch. st z tchto starch nstroj je v souasn dob uvna pedevm proto, e novch a kvalitnch eskch nstroj nen ve vech oblastech diagnostiky dostatek a monost uit alternativnho nstroje, zejm. pro poteby rediagnostiky dt a k, je pro prci PPP velmi dleit. V nkterch PPP jsou vak uvny zastaral nstroje i v oblastech, pro kter existuj nstroje novj i kvalitnj. Vjimen jsou v PPP uvny tak pracovn verze nebo modifikace nkterch zahraninch, u ns nevydanch nstroj; jedn-li se o vkonov testy, maj obvykle pvodn, tj. zahranin normy a v R je tedy lze uvat pouze kvalitativn.
Nejdleitj vsledky eten diagnostickch nstroj uvanch v PPP byly statisticky zpracovny a popsny v nsledujcch stech tto kapitoly.
3.2 Diagnostick nstroje nejastji uvan v PPP
Pro vytvoen nsledujcho pehledu jsme nejfrekventovanj diagnostick nstroje diagnostick v poradnch roztdili do 4 hlavnch oblast:
Pt nejastji uvanch nstroj v kad z tchto oblast jsme seadili podle frekvence, se kterou je jejich uvn poradnami udvno. Vzhledem k tomu, e sledovan PPP udvaly nkter nstroje jako nejastji uvan pro vce rznch el a oblast diagnostiky, byla vtina z pti nejastji uvanch nstroj v kad z tchto oblast nominovna vtinou sledovanch poraden vcekrt. Frekvenci uvn jsme tedy stanovili nikoli podle potu poraden, kter nstroj udvaj jako nejastji uvan, ale podle celkovho potu nominac kadho z nstroj vemi sledovanmi poradnami. U kadho nstroje je v tabulce uveden tak vydavatel a rok vydn, v textu jsou pak jednotliv nstroje strun charakterizovny.
3.2.1 Testy obecnch schopnost - inteligence
Tabulka . 1: Nejastji uvan testy obecnch schopnost - inteligence
| Nzev nstroje | Vydavatel | Rok vydn |
Poet nominac nstroje poradnami |
|
WISC III
|
Testcentrum | 2002 | 115 |
| Stanford-Binetova zkouka, 4. revize | Psychodiagnostika | 1995 | 41 |
|
SON-R 2,5-7
|
Testcentrum | 2008 | 36 |
|
Woodcock Johnson IE
|
Riverside Publishing | 1999, revize 2007 | 34 |
|
Standardn progresivn matice
|
Psychodiagnostika | 1968, znovu bez revize 1991 | 30 |
Vzhledem k tomu, e diagnostika dt a k v PPP je nejastji realizovna za elem stanoven odpovdajcch vzdlvacch opaten, tvo testy obecnch schopnost soust diagnostick baterie prakticky pi vech vyetench.
Nejfrekventovanjm z nich je WISC III (3. revize Wechslerovy inteligenn kly pro dti) v esk prav Krejov, Boschka a Dana, kter vydalo Testcentrum v roce 2002. Jedn se o komplexn test inteligence pro individuln administraci, test obsahuje nrodn normy pro dti kolnho vku 6-16 let, jeho uvn v pedagogicko-psychologickm poradenstv je doporuovno. Mezi temi nejastji uvanmi ho uvdj vechny sledovan poradny, a to zejm. pro diagnostiku inteligence u dt od 8 do 13 let, ale i u dospvajcch i u dt na potku koln dochzky.
IV. revizi Stanford-Binetovy zkouky, kterou vydala Psychodiagnostika v r. 1995, pat ve sledovanch poradnch mezi ti nejastji uvan testy zejm. pi diagnostice inteligence pedkolnch dt a dt na potku koln dochzky, v souvislosti s diagnostikou vvojovch obt a pi zjiovn vzdlvacch pedpoklad. Jedn se o vvojov test inteligence pouiteln od 2-3 let uren pro individuln administraci. V R byl vydn pouze na zklad pekladu, tj. bez nrodnch norem. Doporuuje se proto uvat ho spe pro kvalitativn i klinickou diagnostiku.
Nonverbln test inteligence SON-R 2,5-7 vydalo Testcentrum v r. 2008. Jedn se o test pro individuln administraci. Je pouvn zejm. pi diagnostice inteligence a vzdlvacch pedpoklad pedkolnch dt a dt na potku koln dochzky. Test je vhodnm nstrojem pro diagnostiku kognitivnho nadn dt v pedkolnm vku; lze ho vyut i pro diagnostiku u dt s poruchami komunikace a dt z cizojazynch rodin.
Woodcock-Johnson International Edition (Riverside Publishing Company, esk verze 1999, revize esk verze 2007) je komplexnm testem inteligence pro individuln administraci standardizovanm na esk populaci od 3 let do st. Je vhodn pro diagnostiku obecnch schopnost realizovanou v souvislosti se vzdlvnm dt a k. Ve sledovanch PPP je nejastji uvn pro diagnostiku dt a dospvajcch ve kolnm vku, v men me i u pedkolnch dt.
Ravenovy Standardn progresivn matice (Psychodiagnostika, 1989) jsou poslednm z nejastji uvanch test inteligence v PPP. Jedn se o neverbln test, kter sledovan PPP uvdj jako jeden ze t nejuvanjch test pi diagnostice inteligence u dt od 8 let, dospvajcch a mladch dosplch. Jeho vhodou je rychl administrace a vyhodnocen a monost uit nejen pro individuln, ale i pro skupinovou administraci. V PPP by vak ml bt uvn pouze pro orientan posouzen obecnch schopnost nebo jako doplujc nstroj; pro zhodnocen celkovch intelektovch pedpoklad ke vzdlvn jej nepovaujeme za dostaujc.
3.2.2 Testy a vkonov zkouky specilnch schopnost, znalost a dovednost
Do tto oblasti jsme zahrnuli testy a zkouky pamti, pozornosti, percepn a percepn motorick zkouky, nstroje pro posouzen motoriky a laterality, pro hodnocen pedpoklad pro koln vkon a pro hodnocen pedkolnch a kolnch schopnost a dovednost. Oblast zahrnuje jak nstroje pro psychologickou diagnostiku, tak i nstroje speciln pedagogick. Nkter z nejfrekventovanjch nstroj v tto oblasti jsou ureny pro diagnostiku vce druh specilnch schopnost, jsou proto uvny k jinm elm v kontextu psychologick sti komplexnho poradenskho vyeten a k jinm v kontextu sti speciln pedagogick, resp. jsou interpretovny s ohledem na nkter psychick funkce psychology na jin specilnmi pedagogy.
Tabulka . 2: Nejastji uvan testy specilnch schopnost, znalost a dovednost
| Nzev nstroje | Vydavatel |
Rok vydn
|
Poet nominac nstroje poradnami |
| Rey-Osterriethova komplexn figura | Psychodiagnostika | 1997 |
46
|
|
Reverzn test
|
Psychodiagnostika | 1968, 1992 | 40 |
|
Test obkreslovn
|
Psychodiagnostika | 1974, 1992 | 37 |
|
Zkouka laterality
|
Psychodiagnostika | 1972 | 32 |
|
Orientan test koln zralosti
|
Psychodiagnostika | 1970 | 29 |
Nejfrekventovanj je Rey-Osterriethova komplexn figura, kterou vydala Psychodiagnostika v r. 1997. Ve sledovanch PPP pat mezi ti nejuvanj nstroje pro diagnostiku pozornosti, zrakov percepce a vizuomotorickch schopnost, asto je proto soust baterie pi diagnostice SPU. Nstroj je pro tyto ely vhodn, pokud je vak nkterou z uvedench oblast teba posoudit hloubji, je nutn jeho doplnn dalmi zkoukami.
Edfeldtv Reverzn test vydan Psychodiagnostikou ji v r. 1968 je uren pro diagnostiku zrakov percepce, kterou astji posuzuj speciln pedagogov; je astou soust baterie pro zjiovn vzdlvacch pedpoklad pedkolnch dt, mezi ktermi hraje rove vvoje zrakov percepce vznamnou roli. Test m pouze zahranin normy; proto je vhodn pedevm jako nstroj uvan spolen s dalmi metodami.
Test obkreslovn, kter vydala Psychodiagnostika v r. 1974, je ve sledovanch poradnch uvn pedevm pro diagnostiku motorickch, resp. vizuomotorickch schopnost a zrakov percepce, asto v souvislosti s diagnostikou koln zralosti nebo vzdlvacch pedpoklad u pedkolnch a mladch kolnch dt. Test okreslovn lze i pes jeho st stle povaovat za vhodnou metodu.
Zkouka laterality, kterou vydala Psychodiagnostika v r. 1972, je uvna pedevm specilnmi pedagogy. Ve sledovanch poraden je jednou z nejastji uvanch zkouek v tto oblasti. Hodnocen laterality m v diagnostice realizovan PPP vznam pro posouzen koln zralosti i k posouzen nkterch subklinickch neurologickch deficit. Pestoe zkouka byla vytvoena ji ped tm tyiceti lety, lze jej zaazen do testovch bateri sestavovanch v PPP pro diagnostiku ve uvedench problm povaovat za vhodn.
Uvn Jirskova Orientanho testu koln zralosti, kter vydala Psychodiagnostika v r. 1970, udvaj sledovan PPP pro zjiovn koln zralosti dt a pi diagnostice u pedkolnch dt z jinch dvod. Pestoe je stle velmi oblben nejen ve kolstv, ale nap. i u klinickch psycholog, jeho normy jsou dnes ji zastaral a ml by bt uvn jen pro zskn vchozch daj pro uren zamen dalho vyeten.
3.2.3 Dotaznky, objektivn a sebeposuzovac kly
Do tto oblasti byly zaazeny veker nstroje, kter nejsou vkonovmi testy a zkoukami, maj formu dotaznku nebo kly a jejich vsledek lze podobn jako o vkonovch test vyjdit porovnnm jedince nebo skupiny s normou.
Tabulka . 3: Nejastji uvan dotaznkov metody, objektivn a sebeposuzovac kly
|
Nzev nstroje |
Vydavatel | Rok vydn | Poet nominac nstroje poradnami |
|
Osobnostn dotaznk pro dti B - JEPI
|
Psychodiagnostika | 1987, 1994 | 27 |
|
SO-RA-D
|
IPPP R | 2005 | 23 |
|
ADOR
|
Psychodiagnostika | 1983 | 21 |
|
NEO-FFI
|
Testcentrum | 2001 | 18 |
|
Dotaznk B-3
|
Addendo | 1997 | 14 |
Nejastji uvanm je zde osobnostn dotaznk B-JEPI, kter vydala Psychodiagnostika v r. 1987, bez pravy pak znovu v r. 1994. PPP ho uvdj jako nejfrekventovanj nstroj pro diagnostiku osobnosti u dt, ppadn i pro jin ely. Znan frekvence uvn tohoto dotaznku je dna tm, e je jedinm objektivnm nstrojem pro diagnostiku osobnostnch vlastnost u dt u od 9 let; dn z novjch v R standardizovanch osobnostnch dotaznk tyto ni vkov kategorie nepokrv. Jeho normy a pravdpodobn i nkter poloky jsou vak zejm ji zastaral.
Druhm nejastji uvanm dotaznkem je Hrabalv Sociometricko-ratingov dotaznk SO-RA-D, kter v nov prav a s nov pipravenmi normami pro vyhodnocovn vydal IPPP R v r. 2005. Jedn se o nstroj pouiteln od 2. stupn Z. V PPP je v souladu se svm elem uvn pro diagnostiku vztah a socilnch interakc ve kolnch tdch; jeho uit je vhodn.
V dotaznku ADOR, kter vydala Psychodiagnostika v r. 1983, hodnot dospvajc vchovn postupy svch rodi. ADOR je nejen ve kolskm poradenstv velmi oblbenm nstrojem, jeho normy jsou vak ji dnes pravdpodobn zastaral. V ppad jeho uvn proto povaujeme za nezbytn porovnvat zskan daje s dalmi nstroji pro diagnostiku rodiny.
Osobnostn invent NEO-FFI, kter byl v R standardizovn a vydn Testcentrem v r. 2001, je postaven na ptifaktorovm modelu osobnosti a uren pro diagnostiku dospvajcch a dosplch. Je vhodn pro uvn v PPP jako soust testovch bateri pi diagnostice dospvajcch.
Dotaznk B-3, kter vydalo o.s. Audendo v r. 1997, je podobn jako SO-RA-D nstrojem pro sociometrickou analzu koln tdy; jeho normy pokrvaj 4.-9. ronk Z. Jeho vsledky jsou vhodnm podkladem zejmna pro oblast prevence rizikovho chovn.
3.2.4 Semiprojektivn testy a projektivn techniky
Projektivn techniky nemaj, a na mal vjimky, objektivn kritria vyhodnocovn; interpretace jejich vsledk zle zejmna na zkuenostech psychologa a me bt zatena uritou mrou subjektivnosti. Semiprojektivn testy umouj na rozdl od projektivnch metod i kvantitativn vyhodnocen pohybuj se na pomez mezi projektivnmi a standardizovanmi metodami.
Zejmna projektivn techniky by mly bt v PPP uvny jen pro doplnn informac zskanch pomoc standardizovanch diagnostickch nstroj. Pokud by tomu tak nebylo, nebyly by poradny schopny prokzat standard jednotlivch diagnostickch postup, kter pi vyetench uvaj, a mohly by tak bt vystaveny riziku soudnch spor.
V tto oblasti uvdme (vzhledem ke shodn etnosti) est diagnostickch metod.
Tabulka . 4: Nejastji uvan semiprojektivn testy a projektivn techniky
|
Nzev nstroje |
Vydavatel | Rok vydn | Poet nominac nstroje poradnami |
|
Test rodinnch vztah
|
Psychodiagnostika | 1987 |
33
|
| Kresba zaarovan rodiny | eskoslovensk psychologie | 1981 | 24 |
| Test stromu (Der Baumtest) | PPP Ohradn Praha | 1998 | 19 |
|
Scnotest
|
Testcentrum | 2001 | 18 |
|
Projektivn interview
|
Psychodiagnostika | 1974 | 18 |
|
Kresba rodiny
|
eskoslovesnk psychologie | 1981 | 18 |
Test rodinnch vztah, kter vydala Psychodiagnostika v r. 1987, je na pechodu mezi dotaznkovou a projektivn metodou, vyhodnocuje se i kvantitativn a nkdy proto bv azen k dotaznkovm, nikoli projektivnm metodm. Test je jednou z vhodnch metod pro diagnostiku rodinnch vztah realizovanou v PPP. Pokud ppad vyaduje jejich hlub analzu, je vak nutn jeho doplnn dalmi podobn zamenmi nstroji.
Kresba rodiny a Kresba zaarovan rodiny jsou projektivnmi technikami, pi kterch psycholog interpretuje dttem nakreslen symbolick uspodn v rodin. V PPP je mon ob techniky nebo kadou zvl pouvat nap. jako vchodisko pro rozhovor o rodin s dttem, ppadn s rodii, rozhodn vak nikoli jako samostatn metody. Kresba zaarovan rodiny a Kresba rodiny jsou v PPP uvny pro diagnostiku rodinnch vztah, samostatn i jako soust testov baterie pro komplexn vyeten.
Test stromu (vydala Prask PPP, s.r.o. v roce 1998), pat tak ke kresebnm projektivnm technikm. Je uren pro diagnostiku vlastnost a dynamiky osobnosti. Test stromu lze v PPP uvat pouze souasn se standardizovanmi metodami a jeho vsledky interpretovat vhradn v kontextu celho vyeten.
Scnotest (vydalo Testcentrum 2001) je projektivn test uren pedevm k diagnostice rodinnch a dalch vztah v ivot dtte. Poradny ho udvaj jako jeden z nejastji uvanch nstroj pro diagnostiku emonch poruch, vztah v rodin problmovch projev chovn apod. Pro uvn v PPP je Scnotest vhodn, plat pro nj vak stejn omezen jako pro vechny ostatn projektivn metody.
Projektivn interwiev (Psychodiagnostika 1974) se skld ze tech st (Kouzeln svt, Nedokonen vty a Dtsk svt), kter je mon uvat i samostatn. Samostatn jsou v PPP nejastji uvny Nedokonen vty. Projektivn interwiev je v PPP uvno v souladu se svm elem pedevm pi diagnostice rodinnch vztah. Je vhodn jako doplujc metoda.
Souhrnn zpracovn frekvence uvn vech ve popsanch nstroj bez ohledu na oblast, do kter ten kter nstroj pat je zahrnuto do sti, kter porovnv PPP a SPC z hlediska uvn diagnostickch nstroj.
3.3 St diagnostickch nstroj nejastji uvanch v PPP
Stejn jako pi hodnocen frekvence uvn vychzme i pi urovn st nejastji uvanch diagnostickch nstroj (tj. doby od roku jejich vydn) ze ty oblast, do kterch jsme nejastji uvan diagnostick nstroje roztdili.
U projektivnch technik nehraje st takovou roli jako u standardizovanch nstroj. Akoli jsou k nim vydvny nov pruky a hledaj se nov zpsoby jejich interpretace, vlastn podntov materil - pokud technika takov materil vyuv - si u vtiny z nich zachovv pomrn dlouho svou pvodn hodnotu. Kresebn projektivn techniky navc s pedem danm podntovm materilem nepracuj; jsou postaveny na interpretaci vlastn kresby klienta.
V dalm textu a grafickm vyjden se proto zabvme pouze stm test obecnch schopnost, test a zkouek specilnch schopnost, znalost a dovednost a dotaznk, objektivnch a sebeposuzovacch kl. Protoe ns zajmalo st vech nejfrekventovanjch nstroj v kad z uvedench tech oblast, nevychzeli jsme pouze z tabulek . 1 (str. 4), . 2 (str. 6) a . 3 (str.7), ale uvdme hodnoty vdy pro cel soubor nstroj, kter byly v t kter oblasti poradnami nominovny. Vzhledem k tomu, e v potu nominac jednotlivch nstroj byly znan rozdly, bylo nutn vzt v vahu atribut vhy jednotlivch nstroj. Jednotliv nstroje byly veny podle potu jejich nominac v souboru.
Pi urovn st nstroj jsme vychzeli z medinu hodnot, kter pedstavuje stedn hodnotu souboru seazenho podle velikosti. Ve st jednotlivch nstroj jsou znan rozdly, proto jsme zvolili tuto popisnou statistiku, kter na rozdl od prmru nen ovlivnna extrmnmi hodnotami. St nejastji uvanch diagnostickch nstroj v jednotlivch oblastech ukazuje graf . 1 (boxplot, krabicov graf [3]), kter vychz z venho souboru.
Graf . 1: St diagnostickch nstroj nejastji uvanch v PPP v jednotlivch oblastech

Medin v oblasti test obecnch schopnost odpovd pi zohlednn frekvence jejich uvn st 8 let. Pokud bychom soubor nevili, odpovdal by medin hodnot 26 let; toto porovnn medinu u venho a nevenho souboru ukazuje, e v drtiv vtin PPP je o nov nstroje pro diagnostiku inteligence a o vzdlvn v tto oblasti zjem. S tm souvis i skutenost, e v PPP pat mezi 5 nejastji uvanch nstroj pro diagnostiku inteligence ti nejnovj nstroje v tto oblasti: WISC III z roku 2002, Woodcock Johnson IE z roku 2007 a SON-R 2,5-7 z roku 2008.
U test a zkouek specilnch schopnost, znalost a dovednost stejn jako u dotaznk, objektivnch a sebeposuzovacch kl dosahuje medin souboru venho podle frekvence uvn nstroj st 16 let, co ukazuje na zastaralou nstrojovou zkladnu v obou tchto oblastech a na potebu jejho doplnn.
tyi z pti nejastji uvanch test a zkouek specilnch schopnost, znalost a dovednost jsou star ne 35 let!! (Reverzn test, Test obkreslovn, Zkouka laterality a Orientan test koln zralosti). Pestoe u nkterch z nich zastarvaj normy pomaleji ne nap. u test inteligence, jedn se o vkonov zkouky, kter by mly bt aktualizovny nebo nahrazeny nov vytvoenmi.
Mezi pti nejastji uvanmi dotaznky a klami se objevuj nstroje vcemn aktuln, ale i velmi zastaral. Nap. esk verze nejastji uvanho nstroje v tto oblasti, dotaznku B-JEPI je z roku 1987; znan frekvence uvn tohoto dotaznku je dna tm, e dn z novjch v R standardizovanch osobnostnch dotaznk nepokrv ni vkov kategorie; B-JEPI je tak jedinm objektivnm nstrojem pro diagnostiku osobnosti u dt u od 9 let.
3.4 Oblasti diagnostiky, pro kter PPP nstroje chybj
Nejastji poradny uvdj nedostatek nstroj pro diagnostickou prci s cizinci. Krom neverblnch inteligennch test (uvdny jsou SON-R 2,5-7 a Standardn progresivn matice) a percepn motorickch zkouek uvaj poradny pro diagnostiku cizinc pedevm klinick metody (zejm. anamnzu, rozhovor, popis obrzku pro zjitn, jak dt pracuje s eskm jazykem, grafick projektivn metody pro diagnostiku osobnosti zde je vak teba brt v vahu, e kresba dtte me bt poznamenna kulturn odlinost). Pro zajitn pln objektivity vyeten dtte z jinojazyn rodiny by bylo nejvhodnj pout diagnostick nstroje standardizovan v pslunm jazykovm prosted, kter poradny (a na vjimky) k dispozici nemaj. I tak lze vak toto vyeten uskutenit pouze v ppad vynikajcch jazykovch znalost psychologa nebo s tlumonkem [4].
Dal z tohoto hlediska problematick jsou podle sdlen sledovanch poraden nstroje pro diagnostiku sociokulturnho znevhodnn. Specifika diagnostiky dt se sociokulturnm znevhodnnm spovaj v drazu na zjitn profilu kognitivnho nadn tak, aby bylo mon odlien pseudoretardace od skuten mentln retardace pro tyto ely lze pout nap. testy WISC III, Woodcock-Johnson IE nebo SON-R 2,5-7. Pro diagnostiku osobnostnch charakteristik dtte, jeho motivace k uen, zjm a vztah v rodin je mon vyuvat vtinu nstroj, jejich uvn k tmto elm poradny uvdj, vsledky je vak teba interpretovat s ohledem na konkrtn sociln podmnky, ppadn kulturn odlinosti rodinnho prosted. Pro diagnostiku romskch dt, a u jsou sociln znevhodnn i nikoli, je teba znt hlavn specifika poradensk prce s jinmi etniky, tj. nejen procedurln odlinosti, ale tak bn odlinosti ve vsledcch jednotlivch uvanch nstroj. Problematika poradensk prce s dtmi a ky se sociokulturnm znevhodnnm je podrobn popsna v publikaci Obligatorn diagnzy v PPP (Zapletalov a kol., Praha 2006, IPPP R, ISBN 80-86856-29-1) a je jednou ze soust Vzdlvacho standardu DVPP pro pracovnky kolskch poradenskch zazen, kter IPPP R pipravil a od roku 2008 realizuje.
Dle sledovan PPP uvdj nedostatek nstroj pro diagnostiku emonch poruch a pro diagnostiku problmovch projev chovn. Pro tuto diagnostiku je sice mon tak vyuvat na trhu bn dostupnch nstroj pro diagnostiku osobnosti a sebepojet, rodinnch a vrstevnickch vztah, bylo by je vak teba doplnit jet o nkter dal. Jak u bylo uvedeno ve, na trhu chyb objektivn nstroj pro diagnostiku osobnostnch vlastnost dt nich vkovch kategori. Pro diagnostiku problmovch projev chovn by bylo teba pipravit nstroj umoujc mapovn exekutivnch funkc, tj. mentlnch proces dcch mylen, jednn a emon reakce; takto je zamen nap. invent BRIEF (Behavior Rating Inventory of Executive Function) z r. 2000, kter existuje zatm jen v anglick verzi a kter by byl po peveden vhodnm nstrojem pro diagnostiku i v dalch kategorich prce v PPP. Dotaznk BRIEF obsahuje dv formy (prvn z nich je pekldna jednomu z rodi, druh pak uiteli hodnocenho dtte) a je zamen na 8 zkladnch oblast exekutivnch funkc: 1. schopnost odolvat impulsm a zastavit sv chovn ve vhodnou dobu, 2. schopnost pizpsobit se a tolerovat zmny, 3. schopnost poukazujc na to, jak se expresivn funkce podlej na vyjadovn a regulaci emoc, 4. schopnost aktivn zapot kol nebo aktivitu, 5 schopnost podret si v mysli informace potebn k dokonen kolu, 6. schopnost stanovit si cl, urit cesty pro jeho dosaen, vnst d do zskvanch a sdlovanch informac a stanovit hlavn mylenky a klov pojmy, 7. schopnost uspodvat vci, kter dt obklopuj, 8. schopnost kontrolovat sv vlastn chovn bhem plnn kolu a chpat, jak vliv m toto chovn na ostatn.
Nkter poradny uvdj nedostatek vhodnch nstroj pro diagnostiku vvoje pedkolnch dt. PPP zde nejastji uvaj Standford-Binetovu zkouku ve 4. nebo star 3. revizi, ob revize vak byly R vydny pouze na zklad pekladu, tj. bez pilotnho oven, pravy poloek a tvorby nrodnch norem. Vhodnm zahraninm nstrojem, jeho peveden by bylo mon, je zde nov kla IDS (The Intelligence and Development Scales) z roku 2009, uren k diagnostice inteligence a vvojov rovn dt od 5 let; zamuje se na zjiovn kognitivnch pedpoklad, motorickch dovednost, sociln-emonch kompetenc, matematickch a jazykovch schopnost a vkonov motivace, zachycuje interakci tchto jednotlivch oblast a postihuje tak profil dtte v cel jeho komplexnosti. Nstroj umouje urit siln a slab strnky zkoumanho dtte a stanovit tak zklad, z nho pak vychzej intervenn a terapeutick postupy. Poradnm by mohl bt uiten i pro posouzen koln zralosti, mapovn vvojovch poruch v oblasti ei, motorickch funkc, chovn, emonm a socilnm vvoji.
Dle je teba doplnit diagnostiku o nstroj, kter pomh zpesnit diagnzu mentln retardace AAMR Adaptive Behavior Scale- School:2nd Ed., mlo se vyuvaj nstroje, kter umon posoudit vztahy mezi pamt a uenm ka nap. Wide Range Assessment of memory and Learning (WRAML2), kter dosud tak nejsou k dispozici. Chyb i nkter specifick nstroje z oblasti sexulnho chovn dt Child Sexual Behavior Inventory (CSBI), z oblasti men zkosti a depresivity v dtskm vku napklad Revised Childerns manifest Anxiety Scale, RADS -2 atd.
[1] Vzhledem k tomu, e na Psychodiagnostiku, s.r.o pela veker prva k nstrojm z n.p. Psychodiagnostick a didaktick testy Bratislava, je v dalm textu jako Psychodiagnostika oznaovno nejen souasn, ale i pvodn vydavatelstv.
[2] Tato nakladatelstv pat k nejvznamnjm evropskm vydavatelm psychologick literatury a pedevm psychodiagnostickch metod.
[3] Zkladem krabicovho grafu je obdlnk, jeho hrany tvo horn a doln kvartil. Uvnit obdlnku je znzornn plnou arou medin. Jestlie se vechny ppady nachzej ve vzdlenosti 1,5 - nsobku kvartilovho rozpt od nejbliho okraje obdlnku, ukazuj doln a horn vbek minimln a maximln hodnotu. Ppady pekraujc tuto hranici jsou vyznaeny samostatn jako odlehl pozorovn (v naem ppad se jedn o dotaznk HSPQ, kter je stejn jako vechny dal poradnami uvdn nstroje popsn v Ploze . 2).
[4] Zkuenosti stedisek SIM pitom ukazuj, e pro zajitn standardn situace pi vyeten, tj. objektivity vsledk, by se mlo jednat o tlumonka profesionlnho; pokud toti pi vyeten tlumo rodinn pslunk, objevuje se pi administraci testu asto i neuvdomovan zkreslovn instrukc ve smyslu podvn nvodnch informac.