Porovnn PPP a SPC z hlediska uvn diagnostickch nstroj
Pro ely porovnn nejuvanjch diagnostickch nstroj v PPP a SPC jsme vytvoili poad nejastji uvanch nstroj v kadm z obou typ kolskch poradenskch zazen, a to bez ohledu na oblast, do kter ten kter diagnostick nstroj pat, el, k nmu je vyuvn, i profesn zamen odbornka, kter s tmto nstrojem pracuje. Vsledky jsou porovnny graficky a v nsledujcm textu okomentovny. Rozdl v potu nominac jednotlivch nstroj v grafu . 6 a . 7 je zpsoben nejen rozdlnm potem respondent z PPP a respondent z SPC, ale zejm. vt rznorodost nstroj uvanch v SPC, tj. nim potem nominac tch, kter jsou uvny nejastji.
Graf . 6: Poad diagnostickch nstroj nejastji uvanch v PPP (dle potu nominac).

V diagnostick prci v PPP je nejfrekventovanjm nstrojem komplexn test inteligence WISC III. Krom nj pat k nejastji uvanm ti dal testy inteligence: IV. revize Stanford-Binetovy zkouky, SON-R 2,5-7 a Woodcock-Johnson IE, spolu s nimi pak ti z pti test i zkouek specilnch schopnost: Rey Osterriethova komplexn figura (diagnostika pozornosti, zrakov percepce a vizuomotorickch schopnost), Reverzn test (diagnostika zrakov percepce) a Test obkreslovn (posouzen jemn motoriky, grafomotoriky a vizuomotorickch schopnost). Testy inteligence, percepn motorick zkouky azkouky pozornosti jsou nezbytnou soust testovch bateri pro diagnostiku koln zralosti a pro diferenciln diagnostiku SPU, kter jsou podle naich dvjch zjitn [1] nejastji v PPP realizovanmi diagnostickmi innostmi. O nco ni frekvenci pak maj nstroje pro diagnostiku rodinnch vztah, dotaznkov a projektivn techniky pro posouzen osobnostnch charakteristik a sebepojet u dt a dospvajcch a dotaznky zamen na mapovn vrstevnickch vztah ve kolnch tdch. Vtinu hlavnch oblast diagnostick prce PPP tedy nejastji uvan nstroje vcemn pokrvaj, pokud vezmeme v vahu informace udvan PPP, podle kterch jsou vybran subtesty v testech inteligence vyuvny i k posouzen pamti. Mezi nejfrekventovanjmi sice nejsou dotaznkov metody pro diagnostiku uen ani pro posouzen motivace a zjm; uvn tchto nstroj poradny udvaj v souvislosti s posuzovnm pedpoklad pro koln vkon, jsou vak uvny s ni frekvenc ne nstroje uveden v tabulce . 5.
Graf . 7: Poad diagnostickch nstroj nejastji uvanch v SPC

V SPC jsou nejfrekventovanjmi nstroje, kter uvaj zejmna speciln pedagogov pro diagnostiku percepn motorickch schopnost. Jedn se o Zkouku laterality, Reverzn test a Test kresby lidsk postavy (psychologov SPC uvaj tento test i pro orientan posouzen vvojov rovn dtte), mn asto pak tak Test obkreslovn a percepn motorick zkouky ze souboru Diagnostika vvojovch poruch uen, ppadn t Zkouka sluchov diferenciace WM (pvodn Wepmanova zkouka v prav Matjka). Pro diagnostiku obecnch schopnost - inteligence je v SPC nejastji vyuvn neverbln jednodimenzionln test Barevn progresivn matice, mn asto pak Standardn progresivn matice; oba tyto testy jsou jak ji bylo uvedeno ve ureny pouze pro orientan posouzen obecnch schopnost nebo jako doplujc nstroj. Z komplexnch test inteligence je pak ve stejn me vyuvn WISC III a zastaral Prask dtsk Wechsler, mn asto pak IV. revize Stanford-Binetova testu, kter je uren spe pro kvalitativn hodnocen vvojov rovn dtte. Pro diagnostiku pedkolnch a kolnch schopnost a dovednost jsou uvny astji specilnmi pedagogy, ale i psychology Zkouka ten, Prediktivn baterie ten a Test rizika poruch ten a psan pro ran kolky.Charakteristiky osobnosti a rodinnch vztah dtte jsou v SPC diagnostikovny pomrn zdka, uvny jsou projektivn a semiprojektivn metody Test stromu (grafick projektivn technika), Test rodinnch vztah (semiprojektivn test, kter je na pomez mezi projektivn a dotaznkovou metodou) a Projektivn interwiev(verbln projektivn technika). Jedinm nstrojem pro diagnostiku pozornosti, kter se objevuje mezi nejastji uvanmi, je seln tverec.
V SPC jsou mlo vyuvny vvojov kly. Jen vjimen byla uvdna diagnostika osobnosti a rodiny, zcela chyb diagnostika zjm (nap. pro oblast karirovho poradenstv). Nejsou uvdny ani neuropsychologick zkouky, jejich uvn psychology bychom oekvali pedevm vzhledem k tomu, e ada zdravotnch postien m svj zklad v organickm pokozen CNS se specifickmi dopady na vzdlvn. Chyb zde tak頠nstroje pro diagnostiku pamti a motivace, ale i emonch problm a poruch, zejm. zkostnosti a depresivity. Vtina nstroj uvanch psychology SPC pro diagnostiku obecnch schopnost jezastaralch, resp. z jinch dvod nepli vhodnch. Problematick je skutenost, e prakticky neexistuj speciln diagnostick nstroje respektujc specifika konkrtnho typu zdravotnho postien. Monost ppravy validnch test pro klienty s nejrznjmi typy a stupni postien je toti diskutabiln a rozhodn by nebyla jednoduch
V ad SPC se pouvaj diagnostick nstroje, kter v PPP ji nepouvaj. MMT v polovin 90. let zakoupilo hromadn testy pro SPC a od t doby se dal resp. novj verze dg.nstroj dostvaj do SPC jen velmi obtn. Vzhledem k tomu, e SPC jsou soust kol, jsou tedy finann zvisl na rozpotu koly, ve kterm nezbvaj prostedky na nkup drahch diagnostickch nstroj. Jako problematick se rovn jev informovanost odbornk ve SPC o novch diagnostickch nstrojch; uvdj, e tyto informace se k nim nedostvaj.
Tyto skutenosti ukazuj na specifick zamen a rozdlnost preferovanch odbornch innost PPP a SPC. V innosti pedagogicko-psychologickch poraden pevauj diagnostick innosti nad innostmi intervennmi, zatmco tit prce SPC je v intervennch innostech realizovanch v souvislosti se vzdlvnm dt a k se zdravotnm postienm. V personlnm obsazen PPP pevldaj psychologov a pedagogicko-psychologick prce s klientem, v SPC, kde je naopak podstatn vt zastoupen specilnch pedagog, jsou realizovny pevn speciln pedagogick diagnostick a intervenn innosti. To se odr i v postaven odbornk jednotlivch profes v tom kterm typu kolskho poradenskho zazen. Ukazuje se zejmna, e charakter a zamen SPC profesn ovlivuje psychology, nebo psycholog bv na pracoviti jeden (nkde i jen na sten vazek). Psychologov mohou bt v SPC profesn osamoceni, me jim chybt profesn kooperace v rmci pracovit (na rozdl od PPP kde vtinou je na jednom pracoviti psycholog vce).
Odbornost, profesionalitu a zamen poradenskho pracovit jednoznan ovlivuje jeho editel. Vzhledem k tomu, e SPC jsou v pevn vtin soust specilnch kol, editel koly a zrove i SPC je speciln pedagog. Jeho orientace v problematice psychologick diagnostiky me bt omezen, proto i zde je mono spatovat jist problm ve vybaven SPC vhodnmi aktulnmi psychodiagnostickmi nstroji.
V porovnn s PPP lze v SPC konstatovat znanou heterogenitu klient vychzejc z rznch typ a stup jejich zdravotnho postien a stle astjch kombinac rznch postien. Rozdl pi pouvn diagnostickch nstroj v PPP a v SPC (specifitj je jejich pouit hlavn u senzorickch omezen, ppadn tlesnm nebo kombinovanm postien) je hlavn v tom, e v SPC ne vdy mohou s ohledem na monosti dtte pouvat standardizovan diagnostick nstroj v plnm rozsahu, dodrovat asov limity u vkonovch test apod. Testy proto asto upravuj dle poteby handicapu a konkrtnho dtte (zjednoduen zadn, zvten textu, naven nebo zruen asovho limitu) a pi diagnostice pouvaj mnoho dalch (nestandardnch) pomcek, kter si vyrb sami, nebo i bn hraky, stavebnice, rzn vci, apod.
[1] Viz materil Analza poradenskch slueb ve kolskch poradenskch zazench a kolch .j. 5850/2009-6/IPPP schvlen PV MMT v beznu 2009