Varování: Tento web již není aktualizován. Některé uvedené informace mohou být zastaralé nebo neplatné. Aktuální informace naleznete na webu: npi.cz

1. DIAGNOSTICK NSTROJE NEJASTJI VYUVAN V SPC

Pro ely analzy diagnostickch nstroj ve speciln pedagogickch centrechbylo vyuito dotaznkov eten realizovan v roce 2008, kdy z oslovench 75 SPC bylo vrcenocelkem 47 dotaznk. Vyhodnoceno tak bylo 6 dotaznk z SPC pro klienty s naruenou komunikan schopnost, 7 dotaznk z SPC pro sluchov postien, 6 dotaznk z SPC pro zrakov postien, 3 dotaznky z SPC pro tlesn postien, 18 dotaznk z SPC pro mentln postien a 7 dotaznk z SPC pro dti a ky s vce vadami. Takto zskan daje byly dle doplovny a aktualizovny na zklad konzultac s odbornmi pracovnky SPC. V roce 2009 bylo uskutenno dotaznkov eten SPC zamen na zjitn, kter nstroje nutn k diagnostick prci jednotlivch center v souasn dob chybj na jejich pracoviti nebo obecn na trhu. Vzhledem k tomu, e celkem reagovalo pouze 33 SPC byly zskan informace nsledn dle doplovny a upesovny pomoc prbnch konzultac s odbornmi pracovnky z praxe.

Zkladn pehled diagnostickch nstroj aktuln vyuvanch SPC je uveden v Ploze . 1. Diagnostick nstroje nejastji vyuvan psychology a specilnmi pedagogy v SPC rozdlen podle typu zdravotnho postien a azen podle etnosti vyuvn jsou zaazeny do Plohy . 2.

Z vtu mnoha diagnostickch nstroj, kter uvdly SPC v dotazncch jako nejastji uvan bylo vybrno 20 nejastji uvdnch psychology a 20 specilnmi pedagogy. Nsledujc grafy . 4 a 5 tedy pedstavuj souhrnn pehled nejfrekventovanjch diagnostickch nstroj uvanch ve speciln pedagogickch centrech psychology a specilnmi pedagogy

Graf . 4: Poad diagnostickch nstroj uvanch psychology v SPC (dle potu nominac)

spc_4.jpg

Z grafickho znzornn uvn diagnostickch nstroj vyplv, e pro diagnostiku obecnch schopnost - inteligence uvaj psychologov ve speciln pedagogickch centrech nejastji Barevn progresivn matice, asto pak i Standardn progresivn matice. Barevn progresivn matice jsou zjednoduenou, pro dti od 5 do 11 let urenou verz Standardnch progresivnch matic charakterizovanch v sti vnovan diagnostickm nstrojm v PPP. Omezen platn pro Standardn progresivn matice jsou u Barevnch progresivnch matic zvraznna skutenost, e jeho normy lze pout pouze jako orientan. Z komplexnch test inteligence je nejvce vyuvn PDW, WISC III a IV. revize Stanford-Binetova testu. Ojedinle se jet objevuje i III. revize tohoto testu,zdka v tto oblasti vyuvaj tak Kaufmanv test (K-ABC). PDW (Prask dtsk Wechsler) nen doporuovn k uvn; byl standardizovn ji na potku 70. let, a to pouze na prask populaci, jeho normy nadhodnocuj i nediferencuj v podprmru, navc vzhledem k souasnm spoleenskm podmnkm obsahuje i nkter ji neadekvtn otzky. PDW byl ji v r. 2002 nahrazen WISC III, eskou verz tet revize Wechslerovy inteligenn kly pro dti (popis WISC III viz st vnovan diagnostickm nstrojm v PPP). Stanford-Binetovy zkouky, stejn jako Kaufmanv test (K-ABC) byly v R vydny pouze na zklad pekladu, tj. bez pilotnho oven, pravy poloek a tvorby nrodnch norem, mly by proto bt uvny pedevm pro kvalitativn diagnostiku. Dal polokou je Test kresby lidsk postavy, vkonov zkouka k posouzen vvojov rovn, grafomotoriky a vizuomotorickch funkc. Nenahrazuje testy obecnch schopnost, resp. kly pro hodnocen vvojov rovn

Pro diagnostiku osobnosti a rodinnch vztah jsou vyuvny pedevm projektivn techniky: Test stromu, Projektivn interview, Lscherova klinick diagnostika, ppadn semiprojektivn Test rodinnch vztah, ojedinle tak Kresba rodiny a Kresba zaarovan rodiny, z dotaznkovch metod zde byl uveden jen ADOR, a to zcela vjimen. Pro posuzovn specilnch schopnost, znalost a dovednost pak psychologov SPC uvaj Test obkreslovn a Zkouku laterality k hodnocen motorickch schopnost, hrub a jemn motoriky, grafomotoriky a vizuomotoriky, Reverzn test k hodnocen zrakov percepce, seln tverec k hodnocen pozornosti. Pro diagnostiku pedkolnch schopnost a dovednost vyuvaj psychologov SPC Orientan test koln zralosti a Zkouku znalost pedkolnch dt.

Graf . 5: Poad diagnostickch nstroj uvanch specilnmi pedagogy v SPC (dle potu nominac)

spc_5.jpg

Speciln pedagogov zamuj diagnostiku pevn na oblast specilnch schopnost, znalost a dovednost, v tto oblasti je nejvce frekventovan Zkouka laterality, Test kresby lidsk postavy, Test obkreslovn, mn asto Orientan test dynamick praxe a kla Oseretzkho. V oblasti diagnostiky zrakov percepce je nejvce vyuvn Edfeldtv Reverzn test, v oblasti test a zkouek ei, jazyka, fonologie a sluchovho vnmn Zkouka sluchov diferenciace, Hodnocen fonematickho sluchu u pedkolnch dt, Heidelbersk test eovho vvoje, Zkouka sluchov analzy a syntzy a Obrzkov-slovnkov zkouka. Pro vceslokov hodnocen pedpoklad pro koln vkon vykazuj speciln pedagogov uvn Prediktivn baterie ten a Testu rizika poruch ten a psan pro ran kolky. Velmi frekventovan je Novkova Diagnostika vvojovch poruch uen, nen vak jasn, zda je uvna jako komplexn metodika [1] nebo pouze vybran zkouky slouc k posouzen senzomotorickch schopnost; podobn i u Vyeten matematickch schopnost u dt od tho autora. Pomrn asto je udvno i uvn Orientanho testu koln zralosti,screeningovho nstroje, kter m navc zastaral normy a jeho uvn specilnmi pedagogy by mohlo bt zpochybovno (jedn se spe o nstroj pro psychologickou diagnostiku). V oblasti posuzovn vvoje je zejmna u tce postiench dt vyuvna i k diagnostice vvojov metodika Portage projekt. Speciln pedagogov se tedy zamuj pevn na oblast specilnch schopnost, znalost a dovednost a na diagnostiku pedkolnch a kolnch schopnost a dovednost.

Proveden eten dokladuj nedostatky v nkterch oblastech diagnostiky. Mlo jsou vyuvny vvojov kly, dvodem je zejm to, e nejsou uzpsobeny pro dti s rznmi typy postien. Jen vjimen byla uvdna diagnostika osobnosti a rodiny, zcela chyb diagnostika zjm (nap. pro oblast karirovho poradenstv). Nejsou uvdny ani neuropsychologick zkouky, jejich uvn psychology bychom oekvali pedevm vzhledem k tomu, e ada zdravotnch postien m svj zklad v organickm pokozen CNS se specifickmi dopady na vzdlvn. Chyb tak頠nstroje pro diagnostiku pamti a motivace, ale i emonch problm a poruch, zejm. zkostnosti a depresivity.

Nkdy nen jednoznan ureno zda dan nstroj uv psycholog i speciln pedagog. Je teba konstatovat, e je zde ada neshod nkter nstroje, kter se zpravidla ad k nstrojm psychologick diagnostiky, jsou pouvny i specilnmi pedagogy (zejm. vvojov kly) Je na zodpovdnosti pracovnka, ale tak na samotnm pracoviti, jak se s touto situac vyrovn. Za kadch okolnost je vak nutn respektovat zsadn omezen u test inteligence a projektivnch technik, kde by v dnm ppad neml bt nstroj uvn nkm jinm ne psychologem; k interpretaci tchto nstroj je nutn komplexn psychologick vzdln a obvykle i speciln vcvik. Jin situace je nap. u nkterch nstroj, zamench na percepn funkce, e, motoriku aj. Kdo s nstrojem me pracovat, bychom se mli dozvdt z manul test, co vak nebv uplatovno vdy.

Podobn jako bylo uvedeno v sti pojednvajc o diagnostickch nstrojch v PPP i diagnostick nstroje vyuvan v SPC jsou v nejvt me pipravovny a vydvny Psychodiagnostikou a Testcentrem, nkter z uvdnch nstroj tak vydal IPPP R. Vedle toho speciln pedagogov vyuvaj i adu metodickch materil (nebo vybranch vhodnch st z nich), pro diagnostiku dt a k se zdravotnm postienm. Vyuvan materily jsou vydvny i bnou publikan formou nakladatelstvmi Portl, Scientia, Klett, Computer Press a.s., Tobi, MC nakladatelstv Brno, H+H aj. viz tabulky v Ploze . 3). Takto byly vydny nap. Zkouka sluchov diferenciace (in: Z. Matjek, Dyslexie, H+H, 1993, publikace 260 cvien pro dti ranho vku: soubor cvien pro dti s nerovnomrnm vvojem a pro dti handicapovan (Praha 1996, Portl) a publikace Diagnostika pedkolka sprvn eov vvoj dtte od Klenkov a Kolbbkov (Brno 2003, MC nakladatelstv).

Pro kvalitativn diagnostiku percepnch funkc, motorickch funkc, ei a jazyka vyuvaj speciln pedagogov i vlastn, na zklad zkuenost a praxe osvden metody. Takto sleduj nap. rove sluchovho a zrakovho vnmn, rove prostorov a pravolev orientace, lateralitu, e (vslovnost, vyjadovac schopnosti, slovn zsoba). Provd orientan i vyeten motoriky, pop. vizuomotorick koordinace a vyeten pozornosti.

2. DIAGNOSTICK NSTROJE, KTER NEJVCE CHYB V SPC

V loskm roce uskutenn dotaznkov eten SPC bylo zameno na zjitn, kter nstroje nutn k diagnostick prci jednotlivch center v souasn dob chybj na jejich pracoviti nebo obecn na trhu.

Nsledujc tabulka obsahuje pehled diagnostickch nstroj, kter podle tchto zjitn zcela resp. aktuln chyb, tj. nejsou na eskm trhu k dispozici nebo jsou zastaral, a dle nstroj, kter souasn trh nabz, ale kter jsou z finannch dvod pro SPC nedostupn.

Tabulka . 6: Diagnostick nstroje, kter nevyly v R, nejsou k dispozici, jsou zastaral nebo nejsou ve finannch monostech SPC

Nzev diagnostickho nstroje
Nen
k dispozici v R
Nevyla verze pro eskou populaci /
Nejsou k dispozici esk normy
Zastaral
diagnostick nstroje
Diagnostick
nstroje pro SPC
finann nedostupn
Heidelbersk test eovho vvoje
x
Kaufmanova hodnotc baterie (K-ABC)
x
Skla McCarthyov
x x
Test hvzd a vln
x x
3. verze Wechslerova testu
inteligence pro dospl WAIS-II
x
Skla Raynellov-Zinkinov
x x
CARS
x
Leiterova kla
x x
Orientan test koln zralosti
x
Reverzn test
x
Obrzkov-slovnkov zkouka
x
PDW
x
Stanford-Binetv inteligenn test, IV. revize
x
WISC-III
x
SON-R
x
Vvojov kla Bayleov
x
Deficity dlch funkc
x

Poznmky a vysvtlivky k tabulce:

Revidovanou verzi Vvojov kly Bayleyov nabz i se kolenm Testcentrum Praha. Pouvaj ji SPC pro dti a ky se zrakovm postienm, ostatn centra uvdj, e klu by bylo douc pro jednotliv typy postien uzpsobit.

kla Reynellov-Zinkinov slou pro vvojovou diagnostiku v 6 rznch oblastech: sociln adaptace, senzomotorick poznvn, orientace v prosted, reagovn na zvukov podnty a porozumn ei, vvoj eov aktivity obsah, skladba, slovn zsoba; vyuv se pro dti od narozen do 5 let, SPC pro dti a ky se zrakovm postienm ji uvdj jako vhodn nstroj pro diagnostiku svch klient.

U dt s tlesnm postienm se z dostupnch diagnostickch nstroj pro kvalitativn diagnostiku uvaj vvojov archy Portage projektu, kter ovem samy o sob nejsou diagnostickou metodou. Vyuv se Gunsburgova kla, kter je vak zastaral, ale dobe propracovan (zamena na diagnostiku hrub a jemn motoriky, grafomotoriky).
_________________________________________________________

Z chybjcch nstroj, kter by byly vhodn k vyuit v SPC je uvedeno 5 nstroj (kla McCarthyov, Test hvzd a vln, Wechsler Adult Intelligence Scale WAIS-R, kla Raynellov-Zinkinov, CARS, Leiterova kla). Tyto chyb z dvodu, e nejsou k dispozici v R a tedy nemaj ani verzi pro eskou populaci. V praxi je vyuvaj jen jednotliv odbornci v SPC, kte je zskali v zahrani. Tak dal 2 nstroje (Heidelbersk test eovho vvoje, Kaufmanova hodnotc baterie K-ABC) nemaj k dispozici esk normy a bylo by pnosem zajistit vytvoen jejich eskch verz. 4 uvdn nstroje (Orientan test koln zralosti, Reverzn test, Obrzkov-slovnkov zkouka, PDW) jsou zastaral. Dalch 6 nstroj (WAIS-R, Stanford-Binetv inteligenn test, IV. revize, WISC III, SON-R, Vvojov kly Bayleyov, Deficity dlch funkc), oznaench jako chybjc jsou nstroji na trhu dostupnmi, problmem pro jejich zskn je vy finann nronost.Jednn o vbru nstroj pro adaptace bude pedmtem dalch odbornch aktivit pracovn skupiny odbornk, jej innost zajist IPPP R

Pracovnci center oznaovali i ty diagnostick nstroje, kter jsou voln v distribuci a zrove i finann dostupn, proto nen jasn, pro byly uvdny jako chybjc. Lze pedpokldat, e se jedn o nedostatenou informovanost odbornch pracovnk. Pracovnci nkterch center neuvedli absenci konkrtnch diagnostickch nstroj, ale jmenovali diagnostick oblasti, pro kter podle nich nstroje chybj.

asto se objevovalo pn, aby byly vytvoeny ucelen baterie diagnostickch nstroj (nap. neuropsychologick baterie), co vak je ponkud problematick, nebo baterie mus bt sestavovna individuln s ohledem na el toho kterho vyeten. Vzhledem ke specifikm kognitivnch i osobnostnch charakteristik klient SPC uvdj pracovnci potebu specilnch diagnostickch nstroj pro jedince s konkrtnm typem zdravotnho postien. V tto souvislosti se nkolikrt se objevilo, e by bylo vhodn vyut zkuenost od koleg ze Slovenska (nap.diagnostick nstroje pro osoby se zrakovm postienm, nstroje pro diagnostiku vvojov dysfzie, koktavosti).

Pracovnci SPC pro mentln postien uvdli jako dleit vce propracovat oblast profesnho poradenstv a vytvet metody pro posouzen pedpoklad pro vkon profese u osob s mentlnm postienm. U tchto osob se jako efektivnj jev pouit vvojovch kl ne standardizovan testy. Bylo by douc sjednotit a rozit dostupn vvojov kly ve vech oblastech vvoje a doplnit je nabdkou metodickch materil pro dal intervenci.

Tak SPC pro sluchov postien si stuj na nedostatek diagnostickch nstroj vytvoench specificky pro sluchov postien a navrhuj pevst nap. Leiterovu klu (LIPS The Leither International Performance Scale) urenou k diagnostice intelektu u sluchov postiench od 3 do 18 let. Zrove uvdj, e by bylo teba vytvet dal nstroje pro diagnostiku dt a dospvajcch se sluchovm postienm: Testy k uren poruch uen u sluchov postiench, Testy percepce a porozumn ei, Testy ke zhodnocen slovn zsoby u sluchov postiench s diagnzou praktick hluchota, rove tenskch dovednost pro sluchov postien s diagnzou praktick hluchota, Schopnost odezrn.

Zkladn diagnostiku zrakov vady provd lkai oftalmologov. kolem specilnho pedagoga v SPC pro zrakov postien je pomoc cel ady speciln pedagogickch diagnostickch nstroj popsat a urit mru speciln pedagogickch poteb zrakov postienho ka. SPC pro zrakov postien vyuvaj rzn vvojov kly, navrhuje vak doplnit je daji o jejich validit a pouitelnosti u dt se zrakovm postienm.

Pro zkvalitnn speciln pedagogick logopedick diagnostiky u dt a k s naruenou komunikan schopnost je teba se zamit na rzn vkov obdob, nap. pro ran a pedkoln vk jsou dleit podrobn vvojov kly v oblasti vvoje ei a komunikace. Nejastji povauj SPC za nutn vytvoit normy pro eskou populaci u Heidelberskho testu, navrhovna je i aktualizace nkterch starch eskch nstroj (Obrzkov-slovnkov zkouka, Test laterality), oven Kaufmanovy hodnotc baterie pro dti K-ABC, kter byla vydna jen v experimentln verzi a klyMcCarthyov.

Pro diagnostiku dt s tlesnm postienm v souasn dob neexistuje obecn uvan motorick zkouka, kter by pinesla relevantn informan podklady pro speciln pedagogickou diagnostiku. Pro psychologickou diagnostiku uvdj SPC jako vhodn komplexn, prakticky vyuiteln nstroj Gunsburgovu vvojovou klu a navrhuj jej peveden a oven.

Diagnostika dt s poruchou autistickho spektra je vzhledem k trid obt mnohdy nelehk. SPC navrhuj pevst nkter zahranin screeningov metody a standardizovat na esk populaci takov vcefaktorov test inteligence, kter lze vyhodnotit i v ppad, e dt zvldne jen dl subtesty.

SPC pro dti a ky s vce vadami navrhuj adaptaci a modifikaci nkterch diagnostickch nstroj uvanch pedevm v zahrani, kter jsou povaovny za vhodn pro diagnostiku dt a k s vceetnm postienm, nap. Vvojov kla McCarthy McCarthy Scales of Childrens Abilities (2,8-8,5 let), LIPS The Leither International Performance Scale.


[1] Metodika je urena k diagnostice dyslexie, dysortografie, dyspraxie a jejich kombinac; tato diagnostika SPU v eskm jazyce pat mezi standardn innosti PPP.