KIPR-114/2018/2 - Práce s žákem cizincem ve vzdělávacím procesu
"Primární cílovou skupinou jsou pedagogičtí pracovníci předškolního vzdělávání."
Lektoři: Prof. PhDr. Marie Čechová, DrSc.
Doc. PhDr. Ludmila Zimová, CSc.
PhDr. Jiří Hasil, Ph.D.
PhDr. Ana Adamovičová
PaedDr. Ilona Starý-Kořánová
Mgr. Anna Nedoluzhko
Mgr. Pavla Kubíčková
Počet hodin: 40
Termín: Termíny budou upřesněny
Čas zahájení: 9.30
Uzávěrka přihlášek:
Kód programu: KIPR-114/2018/2
Místo: NÚV, Novoborská 372/8, Praha 9 – Prosek
Poplatek: ZDARMA
Odborný garant: Bc. Kateřina Macháčková
Organizační garant: Bc. Dalibor Dráb
Poznámka: připravuje se k akreditaci
Obsah kurzu:
1) První vzdělávací okruh se zaměřuje na legislativní rámec (8 hodin; Mgr. Pavla Kubíčková) - 9. 11. 2018
Je zaměřený na vzdělávání žáků - cizinců v souladu se školským zákonem, vyhláškou č. 27/2016 Sb. v platném znění a ostatními legislativními a zákonnými normami. Nedílnou součástí obsahu semináře je tvorba IVP u žáků - cizinců, úprava obsahu, organizace a průběhu vzdělávání těchto žáků, spolupráce s odbornými pracovišti, neziskovými organizacemi a rodiči, zákonnými zástupci.
2) Druhý vzdělávací okruh je zaměřený na typologii jazykových větví (8 hodin; Prof. PhDr. Marie Čechová DrSc. , Doc. PhDr. Ludmila Zimová, CSc.)
Typologie jazyků a její vliv na studium češtiny. Slované a Neslované při výuce češtiny pro cizince. Čeština jako jazyk mateřský (rodný), jako jazyk cizí, jako jazyk druhý. Jazyk jako součást sociokulturního života přicházejícího cizince (jazyk – kultura – společnost). Sociokulturní charakteristika potenciálních žáků-cizinců a faktory ovlivňující osvojování češtiny samotnými žáky (kulturní, národnostní, sociální a rodinné; komunitní podmínky přijímajícího prostředí). Česko a jeho sociokulturní prostředí – cizost češtiny.
3) Třetí vzdělávací okruh se zaměřuje na samotnou práci s žákem-cizincem ve vzdělávacím procesu (8 hodin; PhDr. Jiří Hasil, Ph.D., PhDr. Ana Adamovičová)
Ontogeneze vývoje jazyka u českého žáka a žáka-cizince. Bilingvismus a trilingvismus a jejich vliv na osvojování češtiny a na sociální chování a psychiku žáka-cizince. Začleňování žáka-cizince do prostředí české školy. Požadavky na školní komunikaci. Lexikální a gramatické minimum jako předpoklad úspěšné školské komunikace. Sociální vztahy s žáky-cizinci ve školách.
Stupeň osvojování cizího jazyka – Jazyková politika Rady Evropy. Společný evropský referenční rámec pro jazyky (pro dospělou populaci).
Problémy žáků-cizinců při osvojování češtiny:
o při mluvení a zvládání zvukové stránky češtiny,
o při poslechu a čtení s porozuměním,
o při psaní
4) Poslední vzdělávací okruh se zaměřuje na určování úrovně jazykových schopností žáka
(8 hodin; PaedDr. Ilona Starý-Kořánová a Mgr. Anna Nedoluzhko)
Lingvometodické zásady výuky češtiny pro cizince
Tvorba učebnic češtiny pro cizince – přehled, kvalita, dostupnost, specifika učebnic pro děti
Jazykové testování. Diagnostika úrovně komunikační kompetence žáka-cizince.
Vyplňování Doporučení – Doporučení škole pro práci s žákem-cizincem a jeho začleňování do života školy.
Přihlásit se na tento kurz a další podrobnosti naleznete zde.
Seznam vše kurzů naleznete zde.