KIPR-315/2018/2 - Kurz primární logopedické prevence pro pedagogické pracovníky MŠ a přípravných tříd ZŠ
"Primární cílovou skupinou jsou pedagogičtí pracovníci předškolního vzdělávání."
Lektoři: PaedDr. Zuzana Kaprová,
Mgr. Nataša Habarta Alešová,
Mgr. Martina Křivková,
Mgr. Jiřina Jehličková,
Mgr. Marie Sekyrková,
PhDr. Václava Tomická, Ph.D.,
Mgr. Vladana Jančíková,
Mgr. Oluše Hájková
Počet hodin: 80
Termín: 3. 9. 2018 – 31. 1. 2019
Čas zahájení: 9.30
Uzávěrka přihlášek: 14. 8. 2018
Kód programu: KIPR-315/2018/2
Místo: NÚV, Novoborská 372/8, Praha 9 – Prosek
Poplatek: ZDARMA
Odborný garant: PhDr. Jana Zapletalová
Organizační garant: Bc. Dalibor Dráb
Poznámka: NENÍ akreditován
Obsah kurzu:
I. Úvod do vzdělávacího programu (2 h) + Úvod do ontogenetického vývoje řeči, roviny řeči, péče o řečový vývoj dítěte (6 h), (4. 9. 2018)
Vývojové etapy řeči a jejich charakteristika, proces osvojování řeči a jazyka z hlediska jazykových rovin, zásady podpory fyziologického vývoje řeči.
Úskalí ve vývoji řeči, hlasová hygiena, podpora rozvoje dětské řeči, pedagogické zásady při rozvoji komunikačních kompetencí.
Lektorka: PaedDr. Zuzana Kaprová.
II. Organizace logopedické péče v současném školství a její význam (4. 9. 2018)
Logopedie jako vědní obor; logopedie v systému disciplín speciální pedagogiky. Oblast působnosti oboru logopedie.
Systém logopedické péče v ČR - působnost odpovědných rezortů, legislativní zakotvení výkonu činnosti v oboru logopedie.
Logopedie ve školství – postavení, kompetence a kvalifikační předpoklady pracovníků, kteří ve školství vykonávají činnosti v oblasti logopedie; logopedická prevence, její stupně, charakteristika, význam.
Pojetí, cíle a úkoly primární logopedické prevence. Kompetence a odpovědnost pedagogických pracovníků v oblasti primární logopedické prevence.
Strategické a legislativní dokumenty v oblasti logopedie ve školství.
Národní plán podpory rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na období 2015-2020 – úkoly pro logopedii ve školství.
Metodické doporučení č. j. 14 712/2009-61 k zabezpečení logopedické péče ve školství.
Systém podpůrných opatření ve školství, zakotvení logopedické péče v systému podpůrných opatření, logopedická péče ve školách a školských poradenských zařízeních, zakotvení logopedické péče v systému vzdělávacích programů (RVP, ŠVP, IVP).
Spolupráce škol a školských poradenských zařízení při zajišťování logopedické péče.
Profesní a odborná sdružení v oblasti logopedie v České republice.
Lektorka: PaedDr. Zuzana Kaprová. Dílčí hodinová dotace: 4 hodiny.
III. Narušená komunikační schopnost - vhled do nejčastěji vyskytovaných logopedických diagnóz v předškolním věku (22. 10. 2018)
Charakteristika narušené komunikační schopnosti, nejčastěji se vyskytující druhy narušené komunikační schopnosti – dyslalie, poruchy plynulosti řeči, narušený vývoj řeči – vývojová dysfázie, opožděný vývoj řeči, koktavost a mutismus aj. – terminologické vymezení, příčiny vzniku, projevy v řeči, důsledky, prevence a pedagogické přístupy k dětem s narušenou komunikační schopností. Podpůrné služby a vytváření inkluzivního prostředí třídy. Spolupráce se školským poradenským zařízením, s rodiči, mezirezortní spolupráce.
Lektorka: Mgr. Nataša Habarta Alešová. Dílčí hodinová dotace: 8 hodin.
IV. Dyslalie (13. 11. 2018)
Základní znalosti o mluvních orgánech, charakteristika českých hlásek.
Základní orientace v problematice dyslalie, klasifikace, depistáž, příčiny, příznaky.
Jednotlivé artikulační okrsky, tvorba hlásek.
Podpora přirozeného vývoje výslovnosti – motorická a artikulační cvičení, rozvíjení fonematického sluchu, rytmická cvičení, vhodná slovní zásoba a říkadla, didaktické pomůcky.
Spolupráce s rodiči a s logopedem, školským poradenským zařízením.
Lektorka: Mgr. Jiřina Jehličková. Dílčí hodinová dotace: 8 hodin.
V. Opožděný vývoj řeči. Vývojová dysfázie (15. 11. 2018)
Základní orientace v problematice opožděného vývoje řeči, příčiny, příznaky, projevy a dopad na předškolní vzdělávání, školní zralost a na úspěšnost ve vzdělávání.
Základní orientace v problematice vývojové dysfázie, příčiny, příznaky, projevy a dopad na předškolní vzdělávání, školní zralost a na úspěšnost ve vzdělávání.
Diferenciace pedagogických přístupů k dětem s dyslalií, opožděným vývojem řeči a vývojovou dysfázii.
Možnosti využití Metody dobrého startu a programu Maxík na podporu rozvoje komunikačních dovedností. Zaměřenost na rozvoj jemné motoriky, grafomotorických cvičení spojených se slovem – říkadlem a písničkou, hry pro rozvoj slovní zásoby, verbální paměti a optické paměti. Hry s významem slova a významem věty, nadslovní a nadvětný význam (hádanky). Dále cvičení pro rozvoj koncentrace pozornosti a rozvoj intermodality a seriality, rozvoj orientace na podložce a v prostoru dle verbálních pokynů.
Lektorka: Mgr. Marie Sekyrková. Dílčí hodinová dotace: 8 hodin.
VI. Orientační logopedické vyšetření jako součást pedagogické diagnostiky a logopedická depistáž jako součást pedagogické praxe (10. 12. 2018)
Orientační šetření zaměřené na oslabení dílčích funkcí v řečovém vývoji – sluchová zkouška, fonematický sluch, motorika mluvidel, pravolevá orientace, rozumění řeči, výslovnost, artikulační obratnost, slovní zásoba a řečový projev.
Vhled do psaní kazuistiky. Logopedický plán rozvoje cílený na hru a činnosti v oblasti komunikačních kompetencí v souladu s RVP PV, hry a cvičení zaměřené na rozvoj lexikálně sémantické, morfologicko-syntaktické a pragmatické roviny v souladu s věkovou skupinou 3 - 7 let.
Lektorka: PhDr. Václava Tomická, Ph.D. Dílčí hodinová dotace: 8 hodin.
VII. Metody podpory rozvoje řeči (17. 12. 2018)
Prevence vad a stimulace fyziologického vývoje řeči.
Podpora rozvoje komunikačních dovedností obecně - možnosti individuálních a kolektivních logopedických chvilek se zaměřením na dechová cvičení, na motoriku hrubou, jemnou i artikulační, na sluchovou a zrakovou percepci, na rozvoj slovní zásoby a slovní pohotovosti, na tvořivost, fantazii a představivost, využití hry.
Organizace primární logopedické prevence v činnosti školy, dokumentace.
Lektorka: Mgr. Vladana Jančíková. Dílčí hodinová dotace: 6 hodin.
VIII. Využití iPadů v logopedické praxi (17. 12. 2018)
Seznámení s využitím iPadů v logopedické praxi na základě osvědčených aplikací s logopedickou tématikou instalovaných do iPadů. Konkrétní ukázky a příklady pro rozvoj slovní zásoby, vokalizaci, motorická cvičení mluvidel, podporu spontánní komunikace, didaktické hry, využití pro alternativní a augmentativní komunikaci, a další.
Lektorka: Mgr. Vladana Jančíková. Dílčí hodinová dotace: 2 hodiny.
IX. Specifické poruchy učení a rizika jejich vzniku (18. 12. 2018)
Základní orientace v problematice specifických poruch učení (dále jen „SPU“) a jejich členění.
Rizikové faktory pro SPU v psychomotorickém vývoji dítěte, souvislost se specifickým logopedickým nálezem, deficity dílčích funkcí.
Vztah myšlení – řeč – motorika. Význam systematické podpory řečových dovedností a souvztažných funkcí v předškolním věku.
Metody a postupy rozvíjení souvztažných funkcí v předškolním věku - hrubá a jemná motorika, grafomotorika, vnímání a rozlišování zvuků, fonémů a rytmu, prostorová a časová orientace, orientace v tělesném schématu.
Spolupráce logoped, logopedický asistent, pedagog a rodič - ujasnění kompetencí, vzájemná spolupráce a její možnosti s ohledem na rizika SPU. Spolupráce se školským poradenským zařízením.
Lektorka: Mgr. Oluše Hájková. Dílčí hodinová dotace: 8 hodiny.
X. Logopedická praxe včetně vypracování kazuistiky (do 14. 1. 2019):
Hodinová dotace praxe: 15 hod.
Hodinová dotace kazuistiky: 5 hod.
Konzultace, hodnocení: Mgr. Alešová, Ph.D., PaedDr. Kaprová
XI. Testy a pohovory (31. 1. 2019)
Prověrka vědomostí z oblasti základní logopedické teorie, zhodnocení logopedické praxe a předložené kazuistiky.
Lektorky: Mgr. Alešová, Ph.D., PaedDr. Kaprová
Přihlásit se na tento kurz a další podrobnosti naleznete zde.
Seznam vše kurzů naleznete zde.