Ještě před začátkem realizace uvedeného projektu „Koncept“ vznikla Analyticko-koncepční studie „Podpora zvyšování úrovně zaměstnanců MSP“, která na základě analýzy případů dobré praxe členských zemí EU v oblasti dalšího vzdělávání, identifikovala dva funkční modely a dva pod- modely možného přístupu k tomuto tématu. Identifikované modely a pod-modely jsou následující:
►
Model 1: Síťování MSP – síťování MSP za účelem lepšího a ekonomicky
přínosnějšího přístupu ke vzdělávání ►
Model 2: Propojení MSP s poskytovatelem vzdělávacích služeb – využití
napojení skupiny MSP na veřejnou, popřípadě soukromou odbornou vzdělávací
instituci s cílem dlouhodobé spolupráce na rozvoji zaměstnanců ►
Pod – model I.: Vnitrofiremní tutoři – využití pracovníků MSP na vyšším stupni seniority pro
přenos know-how uvnitř podniku. ►
Pod – model II.: E-Learning a elektronické vzdělávání – využití moderních audiovizuálních technologií jako
inovativní formy učení |
Pozn.: Kompletní informace o modelech přístupu MSP k dalšímu vzdělávání lze najít zde
Zmíněná aktivita projektu „Koncept“ má tedy mimo jiné v praxi a podmínkách ČR ověřit funkčnost dvou základních modelů a pod-modelů a navrhnout postupy pro jejich zavedení a samostatnou funkčnost i bez podpory z dotačních prostředků EU.
Z tohoto důvodu byly realizovány dvě základní etapy „terénního“ charakteru za účelem sběru dat od cílových skupin, kterými byly mimo jiné MSP vybraných sektorů a stanovené velikosti:
Etapa č. 1 proběhla v prvních dvou čtvrtletích 2011 a jejím účelem byl sběr kvalitativních a kvantitativních dat přímo od MSP a rozhodujících aktérů tvořících legislativní, institucionální a finanční rámec dalšího vzdělávání (stakeholderů) prostřednictvím terénních šetření.
Etapa č. 2 měla za cíl nashromáždit a vyhodnotit poznatky a zpětnou vazbu účastníků a majitelů firem vzešlé z pilotních vzdělávacích projektů. Tato etapa proběhla ve 3. a 4. čtvrtletí 2012.
Stěžejní zjištění jsou popsána v následujících kapitolách s příslušnými hypertextovými odkazy na předmětné dokumenty, které hlouběji pojednávají o dané problematice.