Výrazná orientace na praktickou složku přípravy na povolání umožňuje získat výuční list především žákům, kteří
v základním vzdělávání prospívali s obtížemi. Často se zde vzdělávají žáci se speciálními vzdělávacími
potřebami (SVP).
Uspořádání, obsah i rozsah materiálů v jednotném zadání oborů kategorie E byl konzultován s učiteli
ze škol, které tyto obory vyučují. Ti doporučili snížit náročnost obsahu i rozsahu podkladů, které se
u zkoušek žákům předkládají.
Proto je jednotné zadání oborů vzdělání kategorie E oproti oborům kategorie H zpracováno odlišně, i když
jeho uspořádání je obdobné:
- obsah témat se vyznačuje nižší náročností;
- nižší je také náročnost kritérií hodnocení výkonů žáků;
- veškeré pokyny pro žáky jsou stanoveny tak, aby je žákům tlumočili jejich učitelé;
- zvýšený důraz je kladen na bezpečnost a ochranu zdraví při práci;
- otázky ze světa práce jsou formulovány méně náročně;
- jednotné zadání neobsahuje samostatnou odbornou práci apod.
Do některých jednotných zadání oborů kategorie E jsou zařazena i témata vytvořená přímo pro žáky se SVP, která jsou charakteristická např. specifikací obsahu dle konkrétního zaměření oboru, nižšími nároky na písemnou zkoušku, na podmínky průběhu praktické zkoušky, apod.