Data vývoje vzdělanostní a oborové struktury žáků potvrzují, že pokles nově přijatých žáků středních škol se postupně zmenšuje.„Pokles daný demografickým vývojem populace se zastavuje a v dalších letech očekáváme pomalý nárůst,“ říká Jiří Vojtěch, jeden z autorů souhrnné publikace Uplatnění absolventů škol 2014, kterou nyní vydává Národním ústav pro vzdělávání.
„Zároveň je pozitivní, že roste zájem o technické učební obory, hlavně strojírenské a elektrotechnické, podíl přijímaných do těchto oborů narůstá na úkor oborů gastronomických“, uvádí analytik.
Tisková zpráva (678,34 KB)
Uplatnění absolventů škol 2014 - publikace
Data vývoje vzdělanostní a oborové struktury žáků potvrzují, že pokles nově přijatých žáků středních škol se postupně zmenšuje. Ve školním roce 2014/2015 nastoupilo do prvních ročníků jen o 800 mladých lidí méně než v předešlém roce. V meziročním srovnání tedy ubylo 0,8 % žáků. Před čtyřmi lety byl meziroční pokles největší: 11,5 % čili o 14 700 žáků a studentů bylo přijato méně než v předchozím roce.
Nárůst nově přijatých žáků do strojírenských a elektrotechnických oborů je přitom patrný i u maturitních oborů a maturitních oborů s odborným výcvikem. Absolventi těchto oborů jsou zaměstnavateli velmi žádaní a na pracovním trhu se jich dlouhodobě nedostává. Snižuje se naopak podíl žáků nově přijatých do oborů ekonomických a po dlouhodobém nárůstu i u oborů informatických, u maturitních oborů s odborným výcvikem je pokles zejména v oborech osobních služeb.
Vzdělanostní struktura tak zůstává víceméně beze změn – viz obrázek v příloze. „Nepotvrdil se v médiích někdy avizovaný přesun většiny nově přijatých žáků do maturitních oborů,“ podotýká Jiří Vojtěch. „Úbytek žáků v učňovském školství je dán celkovým poklesem v populačním vývoji a dochází k němu i v maturitních oborech odborných i gymnaziálních,“ dodává analytik.
Graf:
Vývoj podílu žáků vstupujících do 1. ročníku středního vzdělávání (489,04
KB)
Vývoj podílu žáků v jednotlivých kategoriích vzdělání ukazuje pokles podílu žáků vstupujících do učebních oborů (střední s výučním listem), a to ze zhruba 35 % v roce 2004 na nynějších 31 %. „Klasické“ maturitní obory v odborném vzdělávání si uchovaly svůj tradiční podíl – zhruba 37 % v roce 2004 a jen nepatrně méně 36,5 % v roce 2014. Podíl gymnazistů (střední s MZ – gymnázia) ve sledovaném období vzrostl – ze zhruba 18,5 % (v roce 2003) na nynějších necelých 22 % (v roce 2014). Nejedná se však výrazný vzestup, jak je někdy prezentováno v médiích, navíc je to na úkor přijímaných do oborů lyceí, která poskytují obecně odbornou přípravu.
Všechny analýzy a data uvedené v publikaci jsou k dispozici na webu www.infoabsolvent.cz, kde jsou trvale doplňovány i aktuální údaje.
Rádi zodpovíme vaše dotazy:
Jiří Vojtěch, vedoucí oddělení analýz trhu práce NÚV
tel.: 274 022 321, 724 652 256
Markéta Růžičková, tisková mluvčí NÚV
tel: 274 022 134, 777 970 812