Oddělení zejména:
- podílí se na řešení koncepce kurikula v počátečním všeobecném i odborném vzdělávání a na sledování realizace cílů kurikulární politiky,
- zabývá se koncepcí vzdělávacích programů, řídí tvorbu a revize rámcových vzdělávacích programů pro předškolní, základní, gymnaziální a střední odborné vzdělávání, metodicky podporuje tvorbu a zavádění školních vzdělávacích programů,
- spolupracuje na činnostech spojených s evaluací počátečního odborného vzdělávání, zejména v oblasti cílů a obsahu vzdělávacích programů,
- sleduje a vyhodnocuje fungování rámcových vzdělávacích programů v praxi, shromažďuje informace o jejich realizaci a podněty pro úpravy,
- podílí se na řešení i prezentaci důležitých témat spojených s tvorbou a implementací kurikula všeobecného a odborného ve vztahu k MŠMT, školským orgánům krajů, sociálním partnerům a odborné veřejnosti,
- podílí se na dalších národních i mezinárodních aktivitách ústavu, především v oblasti kurikula všeobecného a odborného vzdělávání.