Oddělení zejména:
- provádí analytická šetření ve vztahu k realizaci a vyhledávání vhodných modelů inkluzívního vzdělávání v běžných školách (na pokyn věcně příslušného odboru MŠMT);
- participuje na vytváření koncepčních materiálů upravujících oblast inkluzivního vzdělávání, školských a školních poradenských služeb;
- podílí se na koordinaci poskytování školských poradenských služeb prostřednictvím vytváření systémů péče o specifické skupiny žáků;
- poskytuje metodickou podporu ředitelům školských poradenských zařízení a zřizovatelům školských poradenských zařízení na pokyn věcně příslušného odboru MŠMT prostřednictvím řízených kulatých stolů a odborných diskusí, administruje a organizuje činnost spojenou s pořádáním těchto kulatých stolů a pracovních skupin;
- vede metodické skupiny, které se zaměřují na úpravy v systému školní péče pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (např. děti a žáky s poruchami autistického spektra a děti a žáky mimořádně nadané) a organizuje podpůrné služby na úrovni krajů;
- vymezuje standardní činnosti poskytovatelů školských poradenských služeb (základní parametry služby včetně etických pravidel);
- monitoruje kvalifikační předpoklady a další kompetence pracovníků školských a školních poradenských služeb;
- provádí psychologickou a speciálně pedagogickou diagnostiku a poskytuje pedagogicko-psychologické poradenství;
- spolupracuje se zahraničními institucemi, které se zabývají poskytováním poradenských služeb a vzděláváním odborníků z oblasti školství (např. s European Agency for Special Needs and Inclusive Education).
Oddělení sídlí na adrese detašovaného pracoviště NÚV, Novoborská 372/8, 190 00 Praha 9.