Na Metodickém portálu RVP.CZ zveřejňujeme publikace Výuka českého jazyka pro žáky se sluchovým postižením. Jde o historicky první a unikátní materiál svého druhu, který je vytvořen přímo na míru neslyšícím žákům. Vznikal ve spolupráci s komunitou neslyšících, učiteli a odborníky z vysokých škol. Je možné jej číst v češtině anebo sledovat v českém znakovém jazyce, a to zcela rovnocenně.
OBSAH:
- Jazykové vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením: Koncepce
- (Andrea Hudáková)
- Jazykové vzdělávání žáků se sluchovým postižením podle preferovaného jazyka (Anna Cíchová Hronová – Pavlína Marešová)
- Jazykové vzdělávání neslyšících dětí v předškolním věku (Veronika Zemánková)
- Jazykové vzdělávání neslyšících žáků v mladším školním věku (Veronika Zemánková – Anna Cíchová Hronová)
- Společný evropský referenční rámec pro jazyky a jeho vztah k problematice jazykového vzdělávání neslyšících žáků (Jan Andrejsek)
- Jazykové kompetence v češtině v naukových předmětech ve vzdělávání neslyšících žáků (Marie Komorná)
- Spolupráce slyšících a neslyšících pedagogů ve výuce češtiny neslyšících žáků (Lucie Štefková – Radka Zbořilová)
- Učební materiály pro výuku češtiny jako cizího jazyka u žáků se sluchovým postižením (Žofie Nedbalová)
- Literatura
Další část publikace se připravuje, bude praktičtěji zaměřena, včetně sady pracovních listů a lektorského kurzu pro učitele.