celá tisková zpráva (179,16 KB)
Do České republiky pronikla myšlenka tohoto praktického předmětu díky prof. Slanařovi z Vídně a doc. Miloslav
Rotport ji přivedl k životu tím, že založil Centrum fiktivních firem (CEFIF). To zahájilo svou činnost 16. listopadu
1992 na Vysoké škole ekonomické,
a středoškoláci po celé České republice tak získali možnost nejen zakládat své fiktivní firmy, ale také mezi sebou
obchodovat. Fiktivní firma totiž simuluje činnost reálného podnikatelského subjektu, díky čemuž si žáci mohou
vyzkoušet, jak uplatnit nově nabyté teoretické znalosti v praxi.
Fiktivní firma v kurikulu
Fiktivní firmy byly původně určeny především pro žáky obchodních akademií, ale své nezastupitelné místo dnes mají i
na středních školách s jiným zaměřením a také na některých vyšších odborných školách a nástavbách. Do kurikula byla
fiktivní firma zařazována jako výběrový předmět pro žáky třetích a čtvrtých ročníků, ale v posledních letech bývá čím
dál častěji vyučována jako předmět povinný. „Tento předmět má tu výhodu, že práce ve fiktivní firmě žáky obvykle velmi
baví a jsou mnohem lépe motivovaní naučit se i nezáživnou, ale pro reálný život nepostradatelnou administrativu,“
vysvětluje Ing. Lukáš Hula, současný vedoucí Centra fiktivních firem.
Pokud si chtějí žáci založit firmu, musejí napřed provést všechny úkony, stejně jako by šlo o skutečný podnik. Musejí
se tedy rozhodnout, jakou zvolí pro své podnikání právní formu, zažádat si o živnostenský list nebo koncesní listinu,
poslat žádost o otevření běžného účtu do některé z fiktivních bank, přihlásit se k placení zdravotního pojištění
atd.
CEFIF a mezinárodní spolupráce
Všechny tyto úkony již 20 let administruje právě Centrum fiktivních firem, které je od roku 2002 součástí Národního
ústavu pro vzdělávání (dříve Národní ústav odborného vzdělávání). CEFIF simuluje činnosti živnostenského a finančního
úřadu, obchodního rejstříku, zdravotní, sociální a komerční pojišťovny a mnoha dalších institucí. Dále pak pracovníci
Centra připravují metodické školení pro vyučující a poskytují i individuální konzultace. Mimo to také podporují
organizátory veletrhů fiktivních firem, na kterých mají žáci šanci předvést, jak jsou schopni své firmy prezentovat a
uspět ve srovnání s konkurencí.
Veletrhy fiktivních firem se konají nejen na regionální, ale i na mezinárodní úrovni. CEFIF pravidelně sponzoruje
mezinárodní veletrh studentských firem v Praze, který se letos uskutečnil už po osmnácté. Od roku 2003 je přidruženým
členem EUROPEN – PEN INTERNATIONAL, organizace sdružující centra fiktivních firem ze 42 zemí světa (přes 7000
fiktivních firem). „Nejvíce českých firem se z ekonomických důvodů účastní mezinárodních veletrhů v Praze a na
Slovensku, ale své zástupce jsme v loňském roce měli i na veletrzích ve Finsku, Nizozemsku a Rakousku,“ informuje
referentka CEFIF Dana Batelková.
Mezi současnými fiktivními firmami figurují nejčastěji prodejci oblečení, elektroniky a kosmetiky, cestovní kanceláře,
pohostinství, knihkupectví, reklamní agentury. V historii se ale objevily i ne příliš obvyklé společnosti, jako např.
prodejce zbraní, letiště, nemocnice či pohřební služba.
„Krystal“ – první fiktivní firma
Vůbec první fiktivní firmu „Krystal“ založili žáci z pražské Českoslovanské akademie obchodní v roce 1993 a tradice
fiktivních firem se na škole drží dodnes. Mezi žáky patří tento předmět k oblíbeným a pozitivně ho hodnotí i sami
vyučující: „Ve fiktivkách leckdy příjemně překvapí právě ti žáci, kteří v odborných předmětech příliš dobré známky
nemají. Předmět totiž v žácích podporuje podnikavost a podněcuje je k tomu, aby sami přicházeli s nápady, které chtějí
realizovat,“ říká Ing. Lenka Kociánová, která fiktivní firmu na ČAO učí.
Kromě praktického využití teoretických informací se žáci ve fiktivní firmě učí získávat zákazníky, slušně vystupovat a
mluvit o své firmě. V neposlední řadě také trénují práci v týmu.