Zpravodaj 11/1999

Další vzdělávání a politika zaměstnanosti Evropské unie * Vysoké odborné školy v mezinárodním kontextu * Co to je Bildungscontrolling * 5. rámcový program výzkumu Evropské unie na léta 1999-2002 * Strukturální změny a kvalifikace * Nové formy závěrečných zkoušek v německém duálním systému … * Důsledky outsourcingu pro profesní přípravu v Německu * ibw – Institut für Bildungsforschung der Wirtschaft * Celostátní orgány pro odborné vzdělávání v Nizozemsku * Profesní příprava v německém školském systému * Odborné vzdělávání v Norsku * Atypická pracovní místa * Tak se v tom vyznejte …


Zpravodaj 11/1999

 Editorial
Na letošním knižním veletrhu ve Frankfurtu nad Mohanem se ukázalo, že knihy a elektronická média mohou existovat vedle sebe, aniž by si příliš konkurovaly. Obě formy mají své výhody a nevýhody. Knížku poezie nebo napínavou detektivku je vždycky lepší držet v ruce než číst z obrazovky nebo z displeje. Výhody elektronických médií se projevují spíš u odborných textů, přehledových publikací, slovníků apod., kde je velkou předností například možnost fulltextového vyhledávání.Evropská unie zatím ve využívání elektronických médií, Internetu apod. zaostává za Spojenými státy. Podobně je to i v naší zemi. Ne vždycky je však za nedostatečným využíváním možností výpočetní techniky u nás jen nedostatek vyspělého hardwaru a softwaru nebo drahé poplatky Telecomu. Někdy jsou to jen obavy z neznámých, nevyzkoušených věcí a neochota opustit zažité zvyklosti. Tyto obavy někdy podporují sami počítačoví experti ve snaze zachovat si co nejdéle svou nepostradatelnost.

Co proti tomu dělat? Běžný uživatel může udělat přinejmenším to, že zkusí využít všech možností, které mu jeho počítač poskytuje. Postupně vytřídí ty, které jsou pro něj skutečně prospěšné, a ty, bez kterých se obejde. AK