Výzkumný ústav odborného školství padesátiletý
Retrospektivní pohled na jeho výzkumnou činnost
Monotematické číslo
Zpravodaj 5/2000
Editorial
Před padesáti lety – 13. září 1950 – bylo založeno Studijní a informační středisko pro hospodářské nauky, které se
postupně proměnilo ve Výzkumný ústav odborného školství . Tomu bylo uloženo, aby se soustavně a cílevědomě zabýval
problematikou profesní přípravy ve středním článku školské soustavy. V souladu s očekáváním svého zřizovatele,
Ministerstva školství, plnil především různé operativní úkoly. Postupně však zařazoval do svých plánů i úkoly výzkumné
povahy. Zpočátku bylo jejich cílem shromáždit věrohodné poznatky o fungování odborného školství a jeho jednotlivých
článků v naší republice i v zahraničí a postihovat faktory, které determinují funkce, pojetí, cíle, obsah i formy
profesní přípravy. Během času přibývalo úkolů teoretické povahy zaměřených na objasňování podstaty odborného vzdělávání
a na vytváření metodologických nástrojů pro tvorbu koncepce vzdělávání v odborném školství i pro zpracování návrhů na
optimalizaci jeho jednotlivých částí a prvků. Výsledky řešení těchto úkolů jsou obsaženy ve více než 430 studiích a
výzkumných zprávách
i ve stovkách článků publikovaných v různých odborných časopisech a sbornících.
Ty jsou významným zdrojem informací o odborném školství a o jeho vývoji. Kromě toho obsahují i mnoho teoretických úvah
a praktických návrhů na zvyšování funkčnosti odborného vzdělávání. Tvoří tak rozsáhlý fond věcných i metodologických
poznatků, z nichž některé upadly v zapomenutí a zůstávají nevyužity při řešení obdobných úkolů dneška. Je to
škoda, a proto chceme při příležitosti padesátého výročí vzniku Výzkumného ústavu odborného školství výzkumnou činnost
tohoto pracoviště alespoň zčásti připomenout. S ohledem na její rozsah a tematickou rozrůzněnost ji nemůžeme představit
v úplnosti. Vybrali jsme z ní to, co podle našeho názoru výrazně přispělo k poznání a řešení základních problémů
vzdělávání v odborném školství a co obohatilo soubor nástrojů použitelných při výzkumu profesní přípravy. Větší
pozornost záměrně věnujeme starším pracím. Je tomu tak kromě jiného proto, že ty bývají obtížně dostupné a jsou proto
méně známé než materiály vzniklé v posledních letech. Nepochybujeme, že mnohé čtenáře překvapí, kolik záměrů
výzkumných úkolů a kolik myšlenek i postřehů obsažených ve zprávách o jejich řešení je aktuálních i
dnes.
Anna Konopásková, Ivan Švanda