Zpravodaj 9/1998
“Velká témata” odborného školství v mezinárodním kontextu
Pomocí jednoduché frekvenční analýzy článků v zahraničních odborných časopisech zaměřujících se na problematiku odborného vzdělávání a profesní přípravy lze vytypovat témata, která se nyní v zemích Evropské unie v této oblasti považují za klíčová. Je samozřejmé, že míra aktuálnosti těchto témat není ve všech zemích stejně velká, ale přesto se jim všude věnuje značná pozornost. V některých případech se stala předmětem mezinárodních aktivit realizovaných v rámci různých programů Evropské unie (Leonardo da Vinci, Sokrates aj.) nebo v rámci tradičních i nově vytvořených nadnárodních institucí (CEDEFOP, Ciretoq). K těmto aktuálním tématům patří:• Včasné postižení vzniku nových povolání, vymezení kvalifikace potřebné k jejich výkonu a volba odpovídajících způsobů profesní přípravy a odborného vzdělávání.• Kvalifikace, kvalifikační doklady, jejich transparentnost a vypovídací schopnost na mezinárodním trhu práce.• Profesionalizace všeobecného vzdělávání a zevšeobecňování odborného vzdělávání, vztah všeobecného a odborného vzdělávání, zajištění jejich společenské rovnocennosti.• Otevření přístupu k vyššímu a vysokoškolskému vzdělávání zájemcům, kterým k tomu chybí dosud požadované formální předpoklady.• Integrace a kontinuita počátečního a dalšího odborného vzdělávání.• Alternativní cesty k získání profesní kvalifikace. • Jazyková příprava jako součást kvalifikace.• Vzdělávání vybraných skupin populace (sociálně marginální skupiny, nadaní, neúspěšní apod.)• Přechod ze vzdělávacího systému do zaměstnání.• Odborné vzdělávání a nezaměstnanost mládeže.Všechna tato témata trvale nacházejí místo i na stránkách Zpravodaje VÚOŠ. Bylo by dobře, kdyby subjekty odpovídající za odborné vzdělávání v České republice tyto informace přijaly jako upozornění na problémy, které i ony budou muset - nebo by dokonce už měly - řešit, a jako podnět k tomu, aby se začaly s předstihem zajímat o způsoby, jakými se k uvedeným problémům přistupuje v zahraničí. IŠ