04

Návštěvy škol

Vzájemné návštěvy dvou partnerských škol jsou dvě dvoudenní akce, při nichž si školy vzájemně „oplatí“ svoji návštěvu. Při vzájemné práci během návštěvy se setkává čtyřčlenný tým domácí školy s týmem školy hostující. Ideálním stavem je, když jde o dvě školy s obdobnými zkušenostmi, které se podobají, např. dle typu či velikosti školy, velikosti města (obce), v němž se nacházejí, ale zejména zaměření nebo filozofie školy. U těchto škol lze očekávat, že se potýkají se srovnatelnými problémy a řešení obdobných situací může být snadněji přenositelné. V žádném případě se nesmí jednat o školy konkurenční. Školy si vybírají své partnery samostatně.
Aktivita Vzájemné návštěvy škol začíná úvodním setkáním, na které je pozváno více škol k navázání prvních vztahů, k informaci, co je v aktivitě čeká, a k motivaci sdílení zkušeností.
Ústředním tématem pro obě partnerské školy je téma vlastního hodnocení. Školy vzájemně své kolegy vpouštějí do své „kuchyně“ a nechávají je nahlédnout „pod pokličku“ svého „kuchařského“ umění.
Školy si před návštěvou po vzájemné domluvě zvolí minimálně dvě oblasti (či podoblasti) vlastního hodnocení, které budou předmětem jejich zájmu a zkoumání při návštěvě. Většinou tyto oblasti volí domácí škola, oblast zájmu však mohou navrhovat i hosté. Pak je na domácí škole, zda takový návrh přijme. Ve chvíli, kdy jsou zvoleny oblasti vlastního hodnocení, zasílá domácí škola svým hostům dokumenty, které se těchto oblastí týkají (především příslušné části zprávy o vlastním hodnocení školy), aby se s nimi hosté mohli dopředu seznámit. Toto se recipročně opakuje při druhé návštěvě, kdy si obě školy role domácích a hostů vymění.
  • První den návštěvy je seznamovací a pro školy intimní záležitostí, seznamují se blíže jednotliví členové týmu, procházejí školu, domácí škola se představí.
  • Druhý den za přítomnosti facilitátora (experta projektu) školy diskutují o tom, jakým způsobem u nich ve škole probíhaly jednotlivé fáze autoevaluačního procesu (od plánování, přes realizaci, vyhodnocení, stanovení plánu zlepšení a realizaci opatření) ve vybraných oblastech. Měli by se společně zabývat otázkami, jaká byla úskalí, a naopak co problémy nečinilo.
Pomůckou jim mohou být otázky:
  • Jak jste si stanovili cíle autoevaluace? Jak vybíráte priority?
  • Jak jste si sestavili plán na dané období?
  • Jaká jste si stanovili kritéria pro dané oblasti?
  • Kdo se na autoevaluaci podílel a jakým dílem? Jaké byly konkrétní úkoly? Jak jste motivovali pedagogy zapojené do autoevaluace?
  • Jakým způsobem ovlivnila práce na autoevaluaci vztahy ve škole?
  • Podle čeho vybíráte evaluační nástroje?
  • K jakým oblastem máte dostatek nástrojů a jste s nimi spokojeni? K čemu nemáte dostatek nástrojů?
  • Jak zjišťujete, že bylo dosaženo cíle?
  • K čemu vám autoevaluace pomohla? V jakých oblastech?
  • Jaká opatření jste stanovili po autoevaluaci? Vypracovali jste plán zlepšení? Jak?
  • Jaká opatření byla již realizována? Co to škole přineslo?
  • Co se vám dařilo nejlépe?
  • S čím se při autoevaluaci nejvíce potýkáte?
  • Co byste potřebovali pro zlepšení v autoevaluaci?
  • Co budete příště dělat jinak?
  • Koho jste s výsledky autoevaluace seznámili?
  • Jak k autoevaluaci přistupovala ČŠI? Jak zřizovatel?
K vzájemným návštěvám jsme připravili pdf-iconscénáře a další dokumenty, které mají školám pomoci při jejich realizaci.