18

Peer review

Aktivita Peer review nabízí školám jít o krůček dál, než kam je vedou vzájemné návštěvy. Vyzývá zapojené školy k cílenému posouzení zvolených oblastí s cílem dát škole takové informace, které jí pomohou vidět se novýma očima a poznatky využít k zlepšení práce. V aktivitě se setkávají hodnocené školy s týmem peers, tj. se čtveřicí pedagogů z obdobné školy. Hodnocená škola volí dvě oblasti, v nichž by chtěla získat informaci od vnějšího pozorovatele a hodnotitele, tedy od týmu peers.
Aktivita Peer review nejprve začíná úvodním setkáním, na které je pozváno více škol k navázání prvních vztahů, k informaci o aktivitě – krok po kroku peer review (příprava, peer návštěva, vyhodnocení), školy jsou obeznámeny se specifiky role hodnocené školy a role peers (tj. hodnotitelé = kritičtí přátelé).
Peer návštěvě předchází příprava, při které hodnocená škola volí dvě oblasti vlastního hodnocení školy, jak už jsme výše uváděli, dále uzavírá s peers dohodu o důvěrnosti všech informací, se kterými se během peer review seznámí, zasílá peers dokumentaci týkající se těchto dvou oblastí. Peers se připravují na návštěvu v hodnocené škole tak, že se seznamují se zaslanými dokumenty, a dále si s hodnocenou školou upřesňují postup práce při peer návštěvě – např. žádají hodnocenou školu, aby jim umožnila podívat se na další dokumenty, dovolila jim při návštěvě hovořit s některými lidmi ze školy (dle oblasti, která je vybrána – s žáky, učiteli, rodiči, dalšími zaměstnanci školy), zpřístupnila jim vybraná místa ve škole (učebny, jídelnu).
  • První den návštěvy je seznamovací a pro školy intimní záležitostí, jednotliví členové týmu se blíže seznamují, procházejí školu, hodnocená škola se představí.
  • Druhý den za přítomnosti facilitátora (experta projektu) školy zjišťují, jak probíhalo vlastní hodnocení ve vybraných oblastech v hodnocené škole, vedou rozhovory, pozorují, analyzují další dokumenty. Při své práci se mohou rozdělit i do tzv. tandemů, kdy každá dvojice pracuje na jedné ze zvolených oblastí. Na konci druhého dne podávají první přátelskou zpětnou vazbu hodnocené škole.
Následně peers vypracují pro hodnocenou školu zprávu, v níž popíšou silné stránky školy v obou zvolených oblastech, a také uvedou, kde vidí příležitosti k zlepšení. Hodnocená škola využije tuto zprávu k aktualizaci svého plánu rozvoje školy, tedy stanoví si nové cíle pro svůj rozvoj opřené o zprávu z peer review. Peers v celém procesu také nepřicházejí zkrátka – i oni budou moci leccos z toho, co během peer review viděli nebo co se naučili, využít ve vlastní práci.
K peer review jsme připravili pdf-iconscénáře a další dokumenty, které mají školám pomoci při jejich realizaci.