Postoje žáků ke škole - dotazník pro žáky

Škola má klíčovou úlohu v ovlivňování vztahů žáků k vzdělávání, k vnímání smysluplnosti vzdělávání pro jejich život. Evaluační nástroj nabízí možnost zmapování těchto vztahů.
Cílem pdf-icondotazníku je zmapovat postoje žáků k vzdělávání, ke škole a k vybraným vyučovacím předmětům. Konkrétně uvažujeme předměty český jazyk a literatura, matematika, cizí jazyk a výuka ICT, které bývají jako „hlavní vyučovací předměty“ považovány za jádro všeobecného vzdělávání.
Evaluační nástroj je určen pro žáky všech typů středních škol a žáky 2. stupně škol základních.
Dotazník postojů žáků je konstruován na principu metody sémantického diferenciálu, která umožňuje měřit skryté, konotativní významy pojmů u lidí a mapovat jejich postoje. Za klíčové považujeme v našem dotazníku pojmy „vzdělávání“ a „škola“ a jejich umístění vůči pojmu „já“.
Metoda sémantického diferenciálu nabízí velké množství dat, s nimiž lze provádět celou řadu analýz. Během interpretace výsledků se primárně zaměříme na analýzu odpovědí na základě hodnocení globální podobnosti pojmů (sledování vzdáleností mezi pojmy a umístění v daném sémantickém prostoru).
Školám (jejím učitelům) nástroj poskytne informace, jak žáci jednotlivé pojmy vnímají. Školy získají možnost srovnání svých výsledků se souhrnnými výsledky žáků ostatních škol (samozřejmě anonymizovaných).
pdf-iconmanuálu nástroje naleznete popis cílů nástroje, úvod do problematiky, pokyny pro zadávání a vyplňování dotazníku, vyhodnocení a interpretaci výsledků, obecná doporučení, jak rozvíjet postoje žáků, psychometrické vlastnosti dotazníku a normy pro školy.

Úloha dotazníku v autoevaluačním procesu školy:

Dotazník postojů žáků je možné použít:
  • na počátku určité školní etapy (na začátku dalšího stupně vzdělávání, při nástupu do školy či kdykoli během studia, pokud postoje žáků nejsou známy a chceme je zmapovat) pro zmapování jejich výchozích předpokladů – v takovém případě dotazník poskytne informace o podmínkách k vzdělávání na straně
  • na konci určité školní etapy pro porovnání, zda a kde se postoje žáků změnily: škola může sledovat, zda se jí daří realizovat nějaké změny v postojích žáků k vzdělávání, škole, klíčovým předmětům a dalším pojmům – v takovém případě lze na výpovědi z dotazníku nahlížet jako na výsledky vzdělávání žáků a studentů; je však potřeba zdůraznit, že na postoje žáků mají významný vliv i jiné než školní faktory