Zjišťování a vyhodnocování výsledků vzdělávání žáků - posuzovací archy

Nástroj Zjišťování a vyhodnocování výsledků vzdělávání žáků má za cíl pomoci škole vybrat z externí nabídky takový nástroj zaměřený na hodnocení výsledků vzdělávání žáků, který nejlépe odpovídá jejím cílům.
Evaluační nástroj obsahuje dva posuzovací archy cílené na výběr a posouzení kvality (v závorce je uveden počet položek):
  • didaktických testů (18)
  • autentických evaluačních úloh (8)
Součástí posuzovacích archů jsou i položky vztahující se k posouzení kvality poskytovaných výsledků. Oba posuzovací archy mají dvě verze – se stručným zněním položek a s položkami s vysvětlujícím komentářem. Položky jsou formulovány jako kriteriální otázky s možností jednoznačné odpovědi „ano“ či „ne“.
Příklady položek:
  • didaktické testy: Je test vhodný pro účel, pro který ho potřebuji? Je doporučená interpretace výsledků shodná s mými potřebami?
  • autentické evaluační úlohy: Je návod na vyhodnocování žákovských odpovědí dostatečně podrobný a jednoznačný?
pdf-iconManuál nástroje obsahuje popis cílů nástroje, kritéria pro výběr testu, poznámky k současné nabídce českých evaluačních agentur, popis autentických evaluačních nástrojů, slovníček pojmů a posuzovací archy pro výběr didaktického testu a autentické evaluační úlohy.

Úloha nástroje v autoevaluačním procesu školy:

Nástroj pomáhá škole vybírat z externí nabídky a výsledky maximálně vytěžit ve vztahu k vlastním cílům vzdělávání, proto se vztahuje k důležité oblasti vlastního hodnocení školy – výsledky vzdělávání žáků a studentů.
Autory nástroje jsou RNDr. Jana Straková, Ph.D., z external-iconInstitutu pro sociální a ekonomické analýzy (ISEA), a RNDr. Petr Suchomel z external-iconČeské školní inspekce.