Proč jsou potřeba změny
Trh práce v UK ukazuje velký nesoulad – například na každé volné místo v kadeřnictví a kosmetice
připadá pět uchazečů, zatímco na každého absolventa z oblasti přírodních věd, techniky, strojírenství
a matematiky (Science, Technology, Engineering and Maths – STEM) čekají tři volná místa. Zejména je připravováno
málo techniků.
Systém odborného vzdělávání a přípravy v UK je s více než 18 000 kvalifikacemi a zhruba 150
certifikačními orgány daleko složitější než v ostatních vyspělých zemích, a způsobuje tak zmatek mezi žáky,
rodiči a zaměstnavateli. Rady pro odvětvové kvalifikace (Sector Skills Council – SSC), odpovídající za kontrolu
kvality, jsou velmi podfinancovány – s 25 miliony liber mají jen pětinu toho, co jejich protějšky v Německu,
které má přitom jen 350 kvalifikací. Proto nemohou provádět žádné změny. Učňovství má nízkou kvalitu a většinou
trvá jen jeden rok, což je velmi krátká doba ve srovnání s jinými vyspělými zeměmi, kde jsou tři roky normou. Jen
málo zaměstnavatelů nabízí učňovství (20 % v UK ve srovnání s 50–60 % v Německu a ve
Švýcarsku) a vytvoření duálního systému má příliš malou podporu. Ukazuje se, že je třeba každoročně vytvořit 150
000 až 300 000 kvalitních učebních míst (úrovně 3 nebo vyšší). Ve skutečnosti však bylo v posledních dvou letech
vytvořeno jen 240 000 nových učebních míst, z nichž je 58 % na nízké úrovni.
Doporučení
• Radikálně rozšířit učňovství, tak aby každoročně přibylo 300 000 nových učebních míst, z toho převážná většina
by měly být 3leté obory na úrovni 3, některé 4leté na úrovni 4 a ne víc než 10 % 2letých na úrovni 2.
• Nové učňovství by měla být „duální dráha“, kombinující přípravu na pracovišti se vzděláváním ve škole, která povede
k profesní nebo řemeslnické kvalifikaci.
• Rady pro odvětvové kvalifikace dostanou za úkol probrat existujících 18 000 kvalifikací a snížit jejich celkový
počet na 200–300.
• Zvýšit dostupnost učňovství prostřednictvím subvence, např. daňovými úlevami nebo příspěvky na národní pojištění.
Zjednodušit pravidla financování a zaměřit je na výsledky založené na výstupech a na zaměstnatelnost
absolventů.
• Využít agentury pro přípravu učňů k tomu, aby se malé firmy mohly na učňovství podílet bez byrokratické zátěže.
Agentury by zařizovaly učňům místa ve škole (college) a umožňovaly malým firmám zaměstnávat více učňů.
• Zajistit kdykoliv možnost přechodu zpět do všeobecného vzdělávání – nebo ze všeobecného do odborného. Zejména zavést
dvě cesty na univerzitu, tak aby se tam dostali schopní studenti. Buď překlenovací ročník se zrychlenými A-Levels, nebo
profesní diplomy umožňující přístup na univerzitu.
• Pokračovat v rozvoji programu univerzitních odborných škol (University Technical Colleges – UTC), avšak omezit
jejich počet na 100, tak aby si udržely jasné zaměření.
• Zajistit, aby žáci byli schopni se rozhodovat o budoucí profesní dráze na základě objektivních
a relevantních informací. Zavést jednotný program kariérního vzdělávání ve školách pro žáky od 11 let, podporovaný
povinnou roční přípravou kariérních poradců.
• Odstranit stimuly, které vedou školy k tomu, aby přijímaly žáky do nevhodných odborných kurzů nebo kurzů na
úrovni vyššího doplňkového studia tím, že financování kolejí dalšího vzdělávání bude stejné jako u škol
a bude založeno na počtu žáků, kteří kurzy ukončili, ne na počtu nově zapsaných žáků.
Cesta učňovství by měla:
• poskytnout přípravu na pracovišti i všeobecné, profesní a odborné vzdělávání ve škole či u jiného
externího vzdělavatele.
• po absolvování dát kvalifikaci, která je uznávaná a respektovaná a umožní pokračovat v dalším
a vysokoškolském vzdělávání, které bude kvalifikovat pro výkon daného povolání, pro založení podniku
a školení dalších lidí.
K dosažení této vize budeme potřebovat:
• uskutečnit strukturální změny tak, aby učňovství bylo považováno za stejně dobrou cestu pro mladé lidi, jako je
univerzita;
• zvýšit standard všeobecného a odborného vzdělávání ve školách;
• reformovat a rozšiřovat kariérní informace a poradenství;
• vyčistit džungli profesních kvalifikací a stanovit jasné cesty do zaměstnání, vzdělávání a přípravy, které
jsou srozumitelné a oceňované veřejností, zaměstnavateli a mladými lidmi;
• ukázat zaměstnavatelům výhody učňovství a podporovat je v přijímání učňů tam, kde je to třeba;
• reformovat rady pro odvětvové kvalifikace tak, aby byly vedeny zaměstnavateli a byly schopny řídit obsah
a standard zaměstnavateli preferovaných profesních kvalifikací.
Anna Konopásková
Pramen: Real Apprenticeships : creating a revolution in English skills. Research by the Boston Consulting
Group for the Sutton Trust. October 2013. 36 p.
http://www.suttontrust.com/public/documents/apprenticeships.pdf