Starší kantor pomůže začínajícímu učiteli, mladší kolega podpoří staršího – tak by měl vypadat mezigenerační
přenos zkušeností. Ve skutečnosti se ale tento proces v českých školách odehrává jen náhodně a spontánně,
organizovaná a legislativně ukotvená podpora chybí. Tzv. mentoring (provázení v profesním rozvoji) je přitom
v zahraničí osvědčená cesta seberealizace zejména starších učitelů. Dosavadní výsledky projektu Lektoři
a mentoři pro školy (LAMS) ukazují, že zkušení učitelé mají zájem své znalosti zhodnotit právě tímto
způsobem.
Do projektu se doposud zapojilo na 220 učitelů z 60 mateřských a téměř 140 základních škol, kteří absolvovali
40 až 60 hodin výuky. Učitelé se mohli zapojit do vzdělávacích aktivit podle svého výběru, a to např.
z biologie, fyziky, chemie nebo angličtiny. Proškolení učitelé se pak mohou stát lektory v rámci dalšího
vzdělávání pedagogických pracovníků.
Část vzdělávacích aktivit je zaměřena na vysvětlení principů práce mentora – tedy toho, který umí efektivně předávat
své zkušenosti a dlouhodobě pomáhat začínajícím kolegům. „Učitelé chtějí zhodnotit svoje zkušenosti – nejenom
předávat odborné znalosti, ale také vést mladší kolegy a být jim oporou v každodenní praxi,“ uvádí manažer
projektu Matěj Bulant. „Chceme zájemce z řad učitelů v této nové roli mentorů podpořit a vytvořit
z nich síť pokrývající všechny kraje,“ dodává.
Projekt LAMS je financován z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Národní ústav pro
vzdělávání projekt realizuje od července 2014 do června 2015.
Učitelé mají chuť předávat si navzájem zkušenosti
Vzdělávacích seminářů projektu Lektoři a mentoři pro školy se zúčastnilo na tři sta pedagogů