Rizikové chování žáků zahrnuje zneužívání drog, šikanu, kyberšikanu, kouření, sexuální rizikové chování, záškoláctví, trestnou činnost, ale také např. poruchy příjmu potravy, jako je bulimie a anorexie, nebo členství v sektách či rasismus. Ne vždy jsou pedagogičtí a poradenští pracovníci dostatečně připraveni na to, aby problémy spojené s těmito jevy uměli řešit. Na pedagogických fakultách se prevence systematicky nevyučuje, takže ti, kteří se jí mají na školách věnovat, musejí čerpat ze zkušenosti svých kolegů a dále se vzdělávat.
V projektu VYNSPI byl proto navržen ucelený systém vzdělávání učitelů a poradenských pracovníků v oblasti primární prevence rizikového chování, který zahrnuje čtyřúrovňový model vzdělávání, standardy pro vzdělavatele v této oblasti, součástí projektu byla i příprava metodiky a nástrojů pro hodnocení úspěšnosti konkrétních aktivit v rámci primární prevence rizikového chování.
Na tříletý projekt s plným názvem „Tvorba systému modulárního vzdělávání v oblasti prevence sociálně patologických jevů pro pedagogické a poradenské pracovníky škol a školských zařízení na celostátní úrovni“ přispíval Evropský sociální fond, realizovala ho Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze spolu s Národním ústavem pro vzdělávání a dalšími regionálními partnery.
Klinika adiktologie a regionální organizace v rámci projektu zorganizovaly:
- 10 dvouletých kurzů (každý v trvání 250 hodin), které navštěvovalo celkem 224 školních metodiků prevence,
- 20 krátkodobých kurzů, které absolvovalo 311 zájemců. Zabývaly se např. prevencí užívání návykových látek, šikanou i právními předpisy.
Národní ústav pro vzdělávání (dřívější IPPP se stal jeho součástí) uspořádal:
- 28 kurzů, jejichž náplní byla např. práce s dynamikou skupiny, sexuální rizikové chování, ústavní péče, základy adiktologie, typy teenagerovských subkultur a další.
Nabídku dalšího vzdělávání využili především pedagogičtí pracovníci, psychologové, ale i manažerští pracovníci ve školství. V rámci projektu vznikla celá řada publikací, které mají pomoci pedagogickým pracovníkům škol i dalších institucí při jejich působení v oblasti prevence rizikového chování.
(red.)