Gramotnosti jsou nezbytnou podmínkou pro získání klíčových kompetencí i pro dosažení dalších důležitých cílů
vzdělávání a odborné přípravy. Čtenářská gramotnost (ČG) je základem pro rozvoj dalších
dovedností, pro uplatnění na měnícím se pracovním
trhu, předpokladem pro celoživotní učení i spokojený osobní život.
Umožňuje porozumět psanému i graficky upravenému textu (grafy, mapy, tabulky), nakládat
s informacemi v kontextu, vyvozovat a usuzovat v souladu s vlastními rostoucími
zkušenostmi.
Matematická gramotnost (MG) přispívá k osvojení matematických vědomostí a dovedností při řešení
konkrétních úkolů a podporuje schopnost samostatného řešení problémů.
Jak oblast rozvíjet a podporovat?
- Systematicky rozvíjet gramotnosti na půdě školy (podpora vedení, vzdělávání pedagogů formou DVPP, využívání dostupné metodické podpory).
- Dávat ve výuce prostor pro přemýšlení (pedagog usměrňuje objevování žáka), podporovat učení se z chyb (včetně odhalování vlastní chyby) a zažívání radosti z úspěchu. Využívat formativní hodnocení.
- Cíleně zařazovat práci s tzv. živým textem (didakticky neupraveným, neučebnicovým, nečítankovým) do všech předmětů (reflexe porozumění slovním úlohám v matematice, fyzice, rozvoj kritického myšlení při práci s textem beletristickým, naučným, odborným).
- Pracovat s více obsahově propojenými texty, kdy si zdroje informací vyhledávají sami žáci, elaborují a hodnotí podle formálních a obsahových souvislostí jejich spolehlivost, relevanci apod.
- Podporovat žáky v postupném osvojování si a využívání různých čtenářských strategií. Podporovat vztah k četbě, rozvíjet dílny čtení a kritické myšlení při práci s informacemi.
- Využívat praktické úlohy v návaznosti na odborné zaměření školy. Aplikovat získané matematické znalosti a dovednosti na úlohy z běžného života. Funkčně pracovat s digitálními technologiemi.
- Budovat systém poznatků se zdůrazňováním souvislostí a návazností (důraz na mezipředmětové vztahy, projektovou výuku atd.).
Co rozvoj oblasti přináší?
- Lepší uplatnění absolventů v dalším studiu i na pracovním trhu s možností zažít úspěch v práci, v osobním či veřejném životě díky funkční schopnosti pracovat s texty a dokumenty, nakládat s informacemi v kontextu, porozumět jim, sdílet je a formulovat vlastní myšlenky.
- Zvyšování úrovně/schopnosti samostatného řešení problémů.
- Potenciál řešit prostřednictvím rozvoje ČG a MG potřeby jak žáků ohrožených školním neúspěchem, tak žáků nadaných.
- Úroveň ČG a MG je významným předpokladem budoucí úspěšnosti jednotlivých národních
společenstev, konstatuje PISA, nejvýznamnější mezinárodní šetření v oblasti měření výsledků vzdělávání, které v
současnosti ve světě probíhá.
Projekt P-KAP přispívá k rozvoji čtenářské a matematické gramotnosti uceleným pojetím tematické oblasti vč. charakteristiky současných trendů, zahraničních přístupů a rozvojových aktivit, podrobnou SWOT analýzou i inspirací v podobě příkladů z praxe.
Konzultace a odborná podpora
Mgr. Květa Popjuková, garantka oblasti intervence –
kveta.popjukova@npicz
Mgr. Veronika Fiedlerová, garantka
oblasti intervence – veronika.fiedlerova@npicz