Tandem aneb O právu s právníkem
Prvky tandemové výuky pedagoga s odborníkem z praxe vyzkoušeli ve školním roce 2018/19 v Gymnáziu Žďár nad Sázavou. Do výuky předmětu Základy společenských věd se aktivně zapojil právník.
Gymnázium Žďár nad Sázavou navázalo spolupráci s Mgr. Josefem Tulisem, odborníkem na obchodní právo, který se v tandemu s pedagogem Mgr. Lukášem Bořilem podílel na výuce předmětu Základy společenských věd ve 3. ročníku. Jednalo se o 12 hodin výuky, jimž předcházela společná příprava obou aktérů. Příprava na jednu vyučovací hodinu trvala zhruba 2 hodiny – společná konzultace, příprava cvičení či prezentace… „Spočívala především ve výběru témat, abychom našli průsečík toho, co se učí v rámci práva na SŠ, s tím, o čem je odborník schopen mluvit, co zná z vlastní praxe,“ vysvětluje pedagog. Mgr. Tulis je specialistou na obchodní právu, hodiny se tedy týkaly oblastí jako právní praxe, právní normy, závazkové právo (smlouvy).
„Příprava se dále soustředila na vytváření struktury hodiny – zařazení přednášky, cvičení, času na reflexi apod. a jejich vzájemného poměru v rámci vyučovací hodiny. Rozhodli jsme se pro model, kdy odborník vede výklad i další aktivity a já, jako pedagog, jsem byl spíše v pozadí, místy jsem se zapojil do diskuse nebo pomohl se cvičením. Proto nebylo nutné naše role specifiky rozdělovat. Chtěli jsme tím docílit, aby probíhala co největší interakce mezi odborníkem a žáky. Na závěr jsme provedli reflexi – já jsem hodinu shrnul a společně jsme probrali vydařené věci i to, co by bylo dobré do příště zlepšit,“ dodává Mgr. Bořil.
Přidaná hodnota tandemu s odborníkem
Jako významný přínos výuky pod vedením odborníka z praxe vidí pedagog určitou modifikaci učiva, spočívající v prezentaci reálných příkladů doplněných pohledem člověka, který se v praxi pohybuje.
„Výuka byla velmi praktická,“ pokračuje pedagog. „Například u tvorby smluv mohli žáci klást jiné typy otázek – v běžné hodině vedené pedagogem by se dotazy patrně mnohem více soustředily na teoretickou část tématu. Pro práci s občanským zákoníkem žáci v hodině využívali tablety – při tvorbě a interpretaci smluv vyhledávali a používali paragrafy z OZ.“
Zkušenosti z této spolupráce, přípravy a nápady, které v jejím průběhu vznikly, však hodlá pedagog dál zužitkovat a čerpat z nich ve výuce.
Tento model výuky má podle Lukáše Bořila velký potenciál. „Za stěžejní považuji to, že se školní prostředí otevře více lidem z praxe, což přináší nové myšlenky, postřehy, vystoupení ze ´školní bubliny´. Problém však může být v ochotě odborníků zapojit se,“ připouští zároveň. Důvodem je časová náročnost aktivity – ne každý pracující odborník si může dovolit strávit část svého pracovního dne výukou. „Finančně by škola měla být schopna práci odborníka alespoň základní částkou ocenit,“ uzavírá pedagog. Dodejme, že v současném období lze tandemovou výuku, spolu s dalšími aktivitami, financovat prostřednictvím šablon pro SŠ vyhlášených MŠMT a dotovaných z prostředků Evropských strukturálních a investičních fondů.
INSPIRACE PRO ŠKOLNÍ AKČNÍ PLÁNY
Odborné vzdělávání a spolupráce škol se zaměstnavateli
Tandemová výuka pedagoga s právníkem v rámci předmětu základy společenských věd ukazuje, že spolupracovat se zaměstnavateli a využívat potenciál odborníků z praxe lze nejen v profilových odborných předmětech, a nejen v odborných školách. Průnik se světem práce je možný prakticky všude – což si školy už vyzkoušely formou přednášek odborníků. Tandemová výuka je pokročilejší, náročnější, ale zároveň v řadě případů efektivnější úrovní spolupráce školy se sociálními partnery.
Kariérové poradenství
U předmětů, vnímaných převážně jako teoretické, představuje vstup odborníka z praxe do výuky ryze praktický prvek v oblasti profesní orientace. Pomáhá žákům spojit teoretické znalosti s obsahem konkrétních profesí, pochopit jejich význam v reálném životě (pracovním, soukromém, veřejném). Možnost samostatně si vyzkoušet činnosti a úkoly, které se váží k určité profesi, žákovy informace dále zpřesňuje.
Silnou přidanou hodnotou tandemu je i spolupráce při plnění pracovního úkolu – žáci vidí, jak spolu tandem komunikuje, interaguje, vyjednává, řeší problémy. Mají příležitost reflektovat, jak si lze dávat prostor, aniž bychom se vzájemně zastínili, případně jak spolupracovat a vycházet s kolegou, který může mít na určité věci jiný názor. Tandemová výuka má díky tomu potenciál i v oblasti osobního rozvoje žáků (i pedagogů).
Foto: Pixabay – fotobanka zdarma (Gerd Altmann z Pixabay)
Tandemová výuka – spolupráce s odborníkem z praxe
Tandemová výuka může mít různé podoby – v oblasti odborného vzdělávání je jednou z možností spolupráce pedagoga
s odborníkem z praxe. Cílená orientace na problémy a úkoly vycházející z reálné praxe, informace o konkrétní práci
a aktuálním dění v oboru, včetně osobních zkušeností a doporučení odborníka, nastavuje žákům nový pohled na učivo
a zasazuje jeho obsah do nových souvislostí, které si při standardní výuce mnohdy neuvědomují, nebo podceňují jejich
význam.
Další články na téma: Tandemová výuka - spolupráce s odborníkem z praxe