Výstupy, náměty a doporučení odborného panelu
Účastníci odborného panelu hovořili z vlastní zkušenosti a ze svého profesního úhlu pohledu o předpokladech k rozvoji výuky cizích jazyků a o tom, jak je může i do budoucna podpořit akční plánování. Účastníky odborného panelu byli ředitelé středních škol, vedoucí předmětových komisí cizích jazyků na SŠ, pedagogové, organizaci Cermat zastupovala ředitelka a vedoucí oddělení cizích jazyků, za Dům zahraniční spolupráce se zúčastnila koordinátorka programů Erasmus +, nechyběl zástupce krajů (KÚ Plzeňského kraje). Za Národní pedagogický institut vystoupili zástupci koordinace a řízení kurikul a Národního centra Europass. A samozřejmě také pracovníci projektu P-KAP – zmiňme zejména hlavní analytičku projektu, odborné krajské garanty z Plzeňského a Zlínského kraje s diskusními příspěvky a garantku tematické oblasti Rozvoj výuky cizích jazyků.
Doporučení směrem ke školám
Nebojte se zkoušet nové věci, vstupovat do kontaktu a spolupráce – i počin, který není plně úspěšný, školu posílí a dá se z té zkušenosti čerpat, doporučuje Mgr. Dana Michálková, předsedkyně předmětové komise výuky cizích jazyků SŠ stavební Třebíč.
Kamil Ubr, který má nyní v NPI na starost koordinaci a řízení kurikul a za sebou má dlouholeté zkušenosti z působení v Kraji Vysočina a v realizačním týmu KAP tohoto kraje, doplňuje: Nebojte se hledat - pedagogy, sociální partnery ve svém okolí i v rámci republiky. (Připomeňme, že školách jsou pro jejich projekty a plány k dispozici také odborníky Edusítě, sdružené v online Katalogu odborníků ve vzdělávání, v němž lze filtrovat podle oblastí i regionů a s příslušnými odborníky se lze jednoduše a přímo spojit prostřednictvím profesní sítě LinkedIn.)
Naučme se podpořit a prodat to, co je dobré – a přiznat si, v čem dobří nejsme. Přemýšlejme o vlastním stylu práce, o fungování naší organizace/školy a o možnostech, jak víc zapojit spolupráci s partnery, doporučuje Ing. Lenka Henebergová, koordinátorka Erasmus+ z Domu zahraniční spolupráce
Více si předávejte příklady dobré praxe - mohou být motivující i pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, doporučuje Mgr. Soňa Novotná Knotková, PhD., metodička a vedoucí oddělení cizích jazyků CERMAT.
Doporučení pro školy i další aktéry akčního plánování na krajské i národní úrovni
Pokud chceme nějaké změny, tak musí být komplexní, obsáhnout všechny změny vzdělávání. Pokud se nezapojí všichni aktéři v kraji, nedosáhneme cílů. Je zároveň třeba mít vymezený cíl, se kterým se ztotožní i vláda (navrhnout nástroje, které budou k cíli směřovat). Potřebné je zapojení všech složek vzdělávání a nastavení požadavků z národní úrovně. To zdůraznila Mgr. Soňa Novotná Knotková, PhD., metodička a vedoucí oddělení cizích jazyků CERMAT, která zároveň ze svého úhlu pohledu dodává: Musíme nastavit srovnatelnost všech jazyků. Nedaří se mít certifikovanou maturitní zkoušku.
Bc. Jan Honomichl z Krajského úřadu Plzeňského kraje připomínál, že NPI a další instituce
by mohly zkusit pracovat se zřizovatelem, kteří mají velkou pravomoc směrem ke školám – ukázat zřizovatelům
kvalitní školy v jejich území a motivovat je a inspirovat, aby podobných škol chtěli mít více. Ukázat, že cesty jsou a
jde to.
Neformální networking na téma Výuka odborné angličtiny – Retrospektiva za školní rok 2020/2021
Co zlepšení brzdí?
- výuka odborných předmětů – vysoký věkový průměr učitelů
- nedostatek možností, jak si ověřit jazykové dovednosti (stáže), nevhodné materiály bez poslechů, cvičení a testů
- časová náročnost přípravy výuky bez výukových materiálů
- učebnicová výuka bez aktivit a kreativity žáků
- jazyková ne/vybavenost učitelů odborných předmětů
- nedostatečná motivace učitelů
- málo odvážných/nadšených učitelů
- dostupnost inspirace
- věková struktura sboru
- absence vzdělávání pedagogů v cizích jazycích
Jaká jsou rizika?
- Nekoncepčnost ze strany MŠMT – šablony, které skončí, odstoupení od jednotné úrovně profilové části maturitní zkoušky z CJ
- ztráta motivace, nedostačující progres, vyhoření a/nebo přetížení učitelů, odpor žáků učit se v kurzu mimo rozvrh hodin
- nedostatečná zpětná vazba směrem k žákům ve výuce
- pokles financí
- rozpadnutí týmu
- využívání didaktických pomůcek
Jaký je cíl a vize?
- nevychovávat pouze člověka pro lokální trh, tlak zaměstnavatelů na školský systém
- motivovaní učitelé, příklady dobré praxe ostatních škol, podpora vedení a zřizovatele
- zvládnutí odborného jazyka a posunutí úrovně jazykové všech učitelů
- předpokladem je odvážný/nadšený učitel, spolupráce mezi odborným učitelem a jazykářem
- praktické využití odborného jazyka
- podpora týmové práce (student a učitel jsou si rovni a partneři) – i učitel může ukázat, že v jazyce překračuje hranici své komfortní zóny (osměluje se, tápe, učí se, dělá chyby) – je to pro žáky povzbuzující
Co může pomoci zlepšit výuku odborné angličtiny?
- motivace učitelů, ochota a touha po osobním růstu, podporující vedení
- cílová motivace (např. certifikát)
- prakticky využít jazyk – podpora mobility, hostitelství – jazyk jako nástroj komunikace, dorozumění (chyby jsou podružné), ne jako disciplína, předmět (chyba snižuje známku)
- sdílení zkušeností
Kdo může pomoci zlepšit výuku angličtiny?
- vstřícné a chápavé vedení školy
- podpora zřizovatele – víceleté programy pro tandemy učitelů
- rodilíý mluvčí, výměnné stáže
- proaktivní učitelé
- zájem studentů
- proaktivní učitelé