Původním účelem informačního bloku Nadání a nadaní bylo poskytnout návštěvníkům tohoto webu
soubornou informaci z oblasti nadání a péče o nadané. V současnosti jsou však s ohledem na existenci portálu
www.talentovani.cz aktualizovány převážně informace přímo související
se zaměřením NÚV.
Skupina krajských metodiků péče o nadané – pedagogů
Zatímco vzdělávání žáků se zdravotním postižením, specifickými poruchami učení
či sociálním nebo kulturním znevýhodněním jsme zvyklí v našich školách věnovat již
tradičně zvýšenou pozornost, problematika nadání a nadaných žáků dosud není v popředí
zájmu širší pedagogické veřejnosti. Přitom i nadaní žáci často vyžadují specifické vzdělávací přístupy, jejichž
plánování a začleňování do výuky je náročné a často stojí
nad rámcem běžných povinností a problémů, se kterými se
každý učitel denně potýká.
Mimořádné nadání se může projevovat mimořádnými výkony ve většině nebo více oblastech
vzdělávání, ale také jako zvýšený zájem, tvořivost nebo prokazování nadprůměrných znalostí a/nebo
dovedností pouze v určité odborné oblasti. Specifický typ nadání také mnohdy souvisí
s vybraným oborem odborného vzdělání. Proto je důležité umět nadání žáka rozpoznat, podchytit a soustavně rozvíjet jak
v rámci všeobecného vzdělávání, tak ve středních odborných školách a
učilištích.
Abychom mohli věnovat nadaným žákům potřebnou péči a pozornost, musíme být
s
problematikou nadání a nadaných seznámeni z různých hledisek. Jedná se zejména
o
potřebný vhled do oblasti vyhledávání nadaných a
diagnostiky nadání, o
znalost specifických přístupů vhodných
pro
jejich vzdělávání a připravenost uplatňovat
je ve
výuce. Důležitá je rovněž orientace v
možnostech
zájmové činnosti a mimoškolních aktivit, na
jejímž základě lze
žákům i rodičům poskytovat vhodné tipy pro rozvoj nadání ve
volném čase. Součástí péče
o
nadané je také poskytování služeb pedagogicko-psychologického, profesního a kariérového
poradenství.
minimetodika Dítě a nadání – předškolní
období
Nadání v předškolním období si můžeme představit jako soubor vloh a schopností,
které umožňují dítěti dosáhnout ve srovnání s vrstevníky nadprůměrných výkonů v určité oblasti nebo více
oblastech činností. Jak rozpoznat projevy nadání? Jak bojovat s mýty a předsudky o nadaných?