Nejde jen o peníze

Na začátku projektu UNIV 2 KRAJE byl mezi zapojenými školami strašně velký rozdíl a ne všechny byly dostatečně motivované k tomu, aby začaly poskytovat vzdělávání pro dospělé. V současnosti už takové rozdíly nejsou a těžko by se našel ředitel, který by nechtěl, aby se jeho škola podílela na vzdělávání dospělých. Přesto do budoucna nemají zdaleka všechny školy jasnou vizi, že se tomu budou dál věnovat. To nás dost mrzí, ale na druhou stranu se jim nedivím.

 Některé školy se v rámci optimalizace slučují, takže přichází o svou tradici, ředitelé musí pravidelně chodit do konkurzů, což jim bere motivaci k dlouhodobému plánování, a vliv mají i výměny politických reprezentací. Takže se nelze divit, že jsou školy nejisté a že se bojí, když nastoupí nový radní pro školství. Je strašná škoda, že potenciál škol není více využívaný, zapojení škol do dalšího vzdělávání se totiž pozitivně odráží i na kvalitě počátečního vzdělávání. Učitelé v roli lektorů musí mnohem víc sledovat reálnou praxi profesí, pro které připravují své žáky, a také obměňovat repertoár metod výuky. Každopádně je to pro ně ale velký výkon a zaslouží si za to poděkování. V projektu UNIV 2 KRAJE bylo ale důležité, že si školy zkusily připravit vlastní vzdělávací programy pro dospělé, a když měly pozitivní ohlas, tak se ujistily, že to zvládnou. A zajímavé je, že u škol dneska nehraje největší roli finanční efekt, ale to, že si zvýšily prestiž. Školy prostě chtějí dokázat, že umí i něco navíc.

Helena Marinková