Zp1308pIIIa.pdf (100,56 KB)
Francouzský vzdělávací systém byl nedávno modernizován a pokouší se opustit model jednotné školy (collège
unique) založený na rozšíření přístupu k sekundárnímu vzdělávání žákům z dělnické třídy předáváním a
přizpůsobením všeobecných znalostí. To byla hlavní linie všech předcházejících vlád. Dnes se věci mění. Špatné výsledky
francouzských žáků v šetření PISA potvrzují selhání žáků při zvládání základních způsobilostí, zvláště ve čtení.
Počet nekvalifikovaných mladých lidí předčasně opouštějících školu se v systému, který udržuje vysoké a elitářské
standardy znehodnocující výsledky žáků z imigrantského prostředí, zvyšuje. Francouzský školský systém jako
instituce je v krizi, protože už není uznáván pro své ekonomické a sociální funkce – nezaměstnanost mládeže se
zvyšuje a předávané znalosti a způsob vyučování ve třídě není přizpůsoben kultuře mladých lidí, nevyhovuje dokonce ani
nadaným žákům.