OU a PŠ Hlučín: Odborné soutěže zvyšují sebevědomí žáků E oborů

Žáci E oborů jsou šikovní, mají k řemeslu a manuální práci blízký vztah – opakovaně se to prokazuje na odborných soutěžích, kde i v celorepublikové konkurenci obsazují přední místa. Co vede k úspěchům žáků Odborného učiliště a Praktické školy Hlučín?

Odborné soutěže pořádané Cechem malířů, lakýrníků a tapetářů, která se v roce 2018 konala v Praze u příležitosti výstavy Památky – Muzea – Řemesla, se zúčastnilo 8 škol – partnerů zmíněného cechu. Šest škol nominovalo týmy žáků oborů H, 2 školy oborů E. K nim patřilo i Odborné učiliště a Praktická škola Hlučín.

Fotolia_5736973_Subscription_XXL.jpg

Zvládnou fládrování, malování říms i mramoru

V zadání soutěže bylo malování říms, fládrování a mramor. „Římsy – plastické linkování, stejně jako fládrování – malba imitující dřevo,  jsou techniky, které budou naši malíři v běžné praxi potřebovat,“ potvrzuje učitel odborného výcviku Jan Lasák. „Namalovat mramor je mnohem náročnější, součástí našeho školního vzdělávacího programu to není. Měli jsme s žáky necelý měsíc na přípravu, v rámci praxe si to soutěžní tým párkrát vyzkoušel.“  V průběhu soutěže už dvojice složená z žáka třetího a prvního ročníku samostatně míchala barevné odstíny a pečlivě pracovala podle zadané předlohy.

Motivovat žáky k účasti v soutěžích nebývá v OU a PŠ Hlučín nijak složité. „Jezdí na soutěže rádi. Jsou dobří řemeslníci a vědí to – v loňském roce získali naši malíři a stolaři první místo v soutěži Machři roku, celkově soutěž naši žáci éčkových oborů vyhráli už třikát,“ vysvětluje učitel odborného výcviku. Tento projekt celostátních setkání učňovské mládeže, jehož cílem je popularizovat, zviditelnit a zlepšit renomé českého odborného školství, se koná od roku 2008 a pro účastníky je lákavá i finanční odměna, která připadá jak vítězné škole, tak soutěžícím žákům.

Možnost reprezentovat školu v odborných soutěžích a předvést své dovednosti jednoznačně přispívá k posílení sebevědomí žáků.

Rodiče se brání, zaměstnavatelé to neřeší

Z nejedné střední odborné školy zaznívá, že pro část žáků, kteří nastoupí do H oborů, by byly s ohledem na míru jejich speciálních vzdělávacích potřeb vhodnější spíše obory typu E. Zkušenosti hlučínské školy tomu částečně odpovídají také – v průběhu studia takoví žáci do OU a PŠ v Hlučíně přecházejí. Podle učitele odborného výcviku Lakása může svou roli hrát i skutečnost, že žáci „háčkových oborů“ jsou v určitých regionech například motivováni formou náborových stipendií, zatímco v E oborech tomu tak není.  „Význam má  i vzdálenost školy.  Má-li žák učiliště s E oborem 50 km daleko a háčkový obor nadosah, rodina zvolí školu, která je blíž. Až když žák výuku nezvládá, přejde k nám,“ říká. Někteří si s sebou však přinášejí negativní zkušenosti a pocity neúspěchu.

Pro rodiče je E obor jako první volba mnohdy stigmatizující – přesto zaměstnavatelé mezi výučním listem, s nímž absolvent oboru E odchází, a tím, který si odnášejí absolvneti v odpovídajících oborech H, rozdíly nedělají. Potvrzuje to například výkonný ředitel Cechu malířů, lakýrníků a tapetářů Pavel Žatečka. 

Hodně praxe a důraz na kvalitu

Hodně praktických zkušeností už v průběhu studia s důrazem na kvalitu je podle učitele odborného výcviku Jana Lasáka důležitý předpoklad budoucího dobrého pracovního uplatnění žáků. „V prvním ročníku jsou žáci v našich dílnách, naučíme je základy. Nejen řemesla, ale například i to, že dnes je jedním z důležitých požadavků zákazníků čistota a určitá ohleduplnost řemeslníků při práci v domech a bytech.“

V dalších ročnících žáci pracují převážně na zakázkách, které škola přijímá, pod dohledem svých učitelů. Významnou součástí výuky je poskytování okamžité zpětné vazby, včetně ocenění dobré práce.  V průběhu učení se někteří žáci pustí do malování doma, u známých či příbuzných – a vědí, že v případě potřeby mohou svému učiteli zavolat i v sobotu či v neděli, pokud narazí na problém, se kterým si nevědí rady. „Poradím jim, oni to opraví, a už si to budou dobře pamatovat. Čím víc praxe i s komplikacemi, které s sebou přináší, tím lépe,“ konstatuje učitel Lasák.

Širší obzory

Škola se snaží nabídnout žákům možnost seznámit se i s navazujícími řemesly, případně s těmi, které jejich odbornosti na stavbě předcházejí. Budoucí malíři, tapetáři a lakýrnici mohou například absolvovat certifikovaný kurz práce se sádrokartony. Malíři zkoušejí lakýrnické práce – nátěry dveří, zárubní, radiátorů…

Zájemci se mohou naučit tisknout a vyřezávat nálepky a samolepky na školním sítotiskovém stroji a plotru – jedná se rovněž o certifikovaný kurz v oblasti, po níž je v současné době v regionu velká poptávka. Řada žáků si uvědomuje, že tyto certifikáty jim přinášejí určitou „přidanou hodnotu“ na pracovním trhu a rozšiřují možnosti jejich uplatnění.


INSPIRACE PRO ŠKOLNÍ AKČNÍ PLÁNY

Podpora inkluze

Vzdělávací program odborného učiliště a praktické školy přináší omezený rozsah teoretické výuky a zvýšený důraz na její praktickou stránku – vhodné je však, jak ukazuje předchozí příklad, soustavně a cílevědomě věnovat pozornost poskytování okamžitě zpětné vazby žákům při plnění dílčích praktických úkolů a pracovat s chybou jako s prostředkem učení.

Jako vhodný model zvyšování odbornosti žáků a růstu jejich sebedůvěry se ukázal praktický výcvik ve školních dílnách v prvním ročníku, poté přijímání drobných externích zakázek, na nichž žáci pracují podle specifik oboru buď ve školních provozech (např. drobná cukrářská výroba, žehlení, mandlování, opravy prádla, ubrusů, dresů aj.), nebo pod dohledem učitelů odborného výcviku přímo v terénu (zednické, malířské a natěračské práce např. v bytových domech, školách).

 V akčním plánování jsou zřejmé významné přesahy do oblasti:

 Odborné vzdělávání a spolupráce škol se zaměstnavateli

  • Organizace praktického výcviku zaměřená na postupné získávání manuální zručnosti, praktických dovedností a znalostí daného odbornosti v prostředí školních dílen a provozů zvyšuje sebedůvěru a sebevědomí žáků se SVP.
  • Dalším logicky navazujícím krokem je produktivní práce žáků na externích zakázkách pod dohledem učitelů odborného výcviku, následovaným motivováním žáků k samostatné práci zpočátku zpravidla v prostředí širší rodiny či známých s případnou možností konzultace s pedagogem.
  • Velmi významná je spolupráce se zaměstnavateli (případně dalšími sociálními partnery) formou účasti na odborných soutěžích, kde žáci E oborů v rovnocenných podmínkách změří své síly s žáky obdobných oborů typu H – a mnohdy v konkurenci získávají čelná umístění.
  • Pozitivní je rovněž nabídka dalších certifikovaných kurzů, ať už se jedná o návazné práce např. ve stavebnictví, nebo o činnosti v jiném oboru, která zvyšuje možnosti absolventů E oborů na pracovním trhu.

Rozvoje kariérového poradenství vč. prevence předčasných odchodů ze vzdělávání

 S tématem nabídek certifikovaných kurzů nad rozsah studia a možností získat další dílčí kvalifikace v průběhu studia lze při akčním plánování pracovat rovněž z pohledu rozvoje kariérového poradenství.

Dak (2018), Foto: Fotobanka NÚV