Proč TTnet vznikl?
TTnet ČR vznikl jako součást rodiny evropských národních sítí vzdělavatelů
učitelů a lektorů působících v odborném vzdělávání a přípravě - Training of Trainers Networks. Koordinátorem této
celoevropské iniciativy byl Cedefop - Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání.
Evropská síť TTnet podporovaná Cedefop byla v polovině roku 2011 zrušena a aktivity této sítě, byly přeneseny
na Thematic working group on VET trainers Evropské komise.
Hlavní cílové skupiny TTnetu ČR:
- vysokoškolští učitelé připravující učitele odborných předmětů, výcviku a praxe, instruktory a lektory
- pracovníci regionálních pedagogických pracovišť (například pedagogických center)
- zkušení učitelé poskytující metodickou podporu svým kolegům učitelům
- nestátní neziskové organizace vzdělávající učitele, instruktory a lektory
- státní instituce poskytující vzdělávání učitelů, instruktorů a lektorů (NÚOV, Národní institut dalšího vzdělávání)
- školitelé, kteří vzdělávají lektory pro sektor dalšího odborného/profesního vzdělávání (např. trenéry, kouče, facilitátory, supervizory)
Dalšími cílovými skupinami TTnetu ČR jsou další profesionálové, které spojuje zájem o rozvoj odborného vzdělávání,
počátečního i dalšího: učitelé, instruktoři a lektoři, dále manažeři vzdělávání, výzkumní pracovníci, politici a
úředníci, novináři. TTnet ČR je dále otevřen široké veřejnosti.
Cíle a témata TTnetu ČR
obecně: rostoucí kvalita odborného vzdělávání prostřednictvím podpory profesionality vzdělavatelů učitelů, instruktorů a lektorů,vytváření prostředí, které podporuje spolupráci partnerů v této oblasti - na úrovni národní, evropské i šířeji mezinárodní.
TTnet ČR si při svém vzniku vytýčil několik střednědobých cílů reagujících na současné problémy. Tyto cíle jsou
formulovány v programovém dokumentu Národní rámec pro TTnet ČR (437,37
KB):
- Připravit návrh systémového řešení vzdělávání učitelů odborných předmětů, výcviku a praxe, instruktorů a lektorů.
- Formulovat profesní standard učitele odborných předmětů a profesní standard lektora. Vypracovat doporučení pro inovace kurikula.
- Rozvíjet existující oborové a předmětové didaktiky; iniciovat vytváření dosud nezpracovaných oborových a předmětových didaktik.
- Fundraisingová podpora projektům v rámci cílů TTnetu ČR.
- Založení národního fóra podporujícícho výměnu informací, myšlenek a příkladů dobré praxe.
- Zajištění široce dostupných informací a publikace dobré praxe z oblasti TTnetu.
konkrétně:
- systémové řešení vzdělávání učitelů, lektorů, instruktorů, trenérů, řídících pracovníků působících v oblasti odborného / profesního vzdělávání
- profesní standardy pro učitele, instruktory, lektory, trenéry
- rozvoj oborových a předmětových didaktik v odborném vzdělávání ()
- pořádání národních konferencí, workshopů a setkání sítě TTnet (konference, setkání a workshopy)
- vydávání publikací a sborníků ze setkání (dokumenty ke stažení)
Organizační zajištění TTnetu ČR
TTnet ČR je koordinován Národním ústavem pro vzdělávání,
školská poradenská zařízení a zařízení pro DVPP (NÚV). Vznik TTnetu byl odborně a finančně podpořen Evropským
střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). V současné době je činnost TTnet ČR finančně podporována
MŠMT.