01

Workshopy

V projektu jsme realizovali tři typy workshopů:
  • a) workshop zaměřený na autoevaluaci školy
  • b) workshop zaměřený na práci s evaluačními nástroji
  • c) workshop zaměřený na popisnou zpětnou vazbu
Ad a) Workshop zaměřený na autoevaluaci školy
Obsahem 1. typu workshopu bylo sdílení zkušeností o autoevaluačních procesech (oblasti, podoblasti, kritéria, indikátory, evaluační nástroje, četnost zjišťování informací, odpovědnost, jednotlivé fáze autoevaluačního procesu apod.). Cílem workshopu s tématem autoevaluační procesy ve školách bylo seznámit školy se základními teoretickými východisky autoevaluace a dále s praktickými zkušenostmi kolegů, které by mohly sloužit jako inspirace a příklady dobré praxe škol.
Způsoby práce:
  • prezentace provádění vlastního hodnocení školy
  • tvořivé aktivity týkající se autoevaluačních procesů
Pomůckou jim mohou být otázky:
  • Jak jste s autoevaluací ve škole začali (jak byl sestaven plán, kdo se zúčastnil, kdo řídil, jaké role byly rozdány a plněny, kdo byl přizván...)?
  • Plánovali jste, jaká data musíte získat, abyste byli schopni posoudit, nakolik jste dosáhli cílů? Odpovídají vaše výsledky stanoveným kritériím? Jak jste určovali, která data potřebujete?
  • Plánovali jste, jak data získáte? Jak?
  • Jaké nástroje jste použili (dotazníky, pozorování, SWOT analýzu, analýzu dokumentace včetně personální – učitelská portfolia, sociometrické testy, hospitace, vzájemné návštěvy, certifikační procesy – benchmarking...)?
  • Používali jste nějaké standardizované a externí nástroje (poradna, srovnávací testy) – jaké a k čemu?
  • Jak jste vyhodnocovali získaná data?
  • Jak jste si fungování školy rozdělili na oblasti a podoblasti? Věnovali jste se všem oblastem a podoblastem stejně? Proč? Nebo jste určili nějaké priority? Podle čeho, jak?
  • Jak jste si rozdělili úkoly/role (kdo za co zodpovídal)? – Popište podrobně.
  • Jak jste zapojili další partnery?
  • Jak a koho jste seznamovali s výsledky – seznamovali jste je průběžně, jednorázově, jakým způsobem?
  • Jak jste prezentovali ve škole výsledky vlastního hodnocení školy (na poradě, nástěnkou, webem, na výjezdu?
  • Stanovili jste si na základě vlastního hodnocení školy nové cíle – dílčí, nebo globální? Proč ano, ne? Jaké? Na základě čeho jste si stanovili cíle a kritéria pro další období?
  • Přijali jste nějaká opatření na základě zjištěných výsledků – jaká?
  • Sledujete dlouhodobě a cíleně kvalitu nějakého jevu – např. kvalitu práce učitele, používáte pro to nějaký nástroj – a jaký, popřípadě vytvořili jste si nějaký svůj nástroj?
  • Autoevaluace není papír, ale proces, který pomáhá zlepšovat se – pomohla vám autoevaluace se za tu dobu zlepšit v nějaké oblasti? V jaké?
K tomuto typu workshopu byl vytvořen pdf-iconscénář a další dokumenty.
Ad b) Workshop zaměřený na práci s evaluačními nástroji
Obsahem 2. typu workshopu byl praktický nácvik užívání evaluačních nástrojů vyvinutých v projektu. Cílem workshopu s tématem evaluační nástroje bylo rozšířit povědomí o nabídce projektu, dosáhnout vyšší úrovně v užívání nabízených evaluačních nástrojů na portálu projektu.
Způsoby práce:
  • individuální práce dle instrukcí s konkrétním nástrojem nejčastěji u PC
  • prezentace provádění vlastního hodnocení školy
Ad c) Workshop zaměřený na popisnou zpětnou vazbu
Obsahem 3. typu workshopu byl praktický nácvik, jak používat popisnou zpětnou vazbu. Tento workshop byl určen výhradně pro peers k zlepšení jejich dovedností. Cílem workshopu bylo nacvičit podávání zpětné vazby popisným způsobem.
Způsob práce:
  • tvořivé aktivity týkající se nácviku popisné zpětné vazby