Předcházení problémům v chování žáků - dotazník pro žáky
Formální i neformální procesy školního života ovlivňují postoje žáků k vzdělávání v pozitivním i negativním smyslu slova. Dotazník odpovídá na otázku, zda jsou tyto procesy žáky vnímány jako podpůrné či jako rizikové a ohrožující. Tím také ukazuje na možná rizika vývoje problémového chování u žáků příslušné třídy. Dotazník je určen žákům 2. stupně základních škol a všech typů středních škol.
Jde o anonymní šetření, jehož cílem je omezit dopady, které mohou rizikové faktory mít na postoje žáků s problémy v chování a učení, a nastavit včasnou intervenci pro danou skupinu žáků. Ta je primárně zaměřena na školní prostředí a jeho jednotlivé součásti. Dotazník neslouží k identifikaci jednotlivých žáků v riziku vývoje problémového chování. Výsledky poskytuje na úrovni skupiny žáků (třídy, školy).
Cílem dotazníku (viz charakteristika dotazníku) je zmapovat, jak žák vnímá školu a v ní probíhající procesy. Konkrétně je cílem:
- vymezit oblasti (faktory) školního života, které žáci vnímají pozitivně, a jež proto mohou mít podpůrný a posilující potenciál pro jejich učení; na pozitivně vnímaných oblastech je pak možné postavit cílenou intervenci, která má pomoci zamezit nežádoucímu vývoji chování a zvýšit motivaci k učení
- identifikovat oblasti (faktory), jež žáci vnímají negativně a které ve školním prostředí zvyšují riziko vývoje problémového chování
- informovat: a) učitele o pozitivních či případně problematických postojích žáků v konkrétní třídě jako celku, nebo b) vedení školy o těchto postojích žáků v měřítku školy
Na základě analýzy postojů žáků dotazník pedagogům poskytne informace o postojích dané třídy nebo školy jako celku k
následujícím oblastem školního života:
- celková spokojenost se školou
- úspěch a příležitost
- negativní prožívání
- vztah učitel–žák
- žákova pozice ve škole (školní status)
- formování (podpora) identity
- sociální začlenění ve vrstevnických skupinách
Úloha tohoto nástroje v autoevaluačním procesu školy:
Dotazník pokrývá oblasti vlastního hodnocení, jako jsou podmínky, obsah, průběh a výsledky vzdělávání, rovné příležitosti a poradenství.