Metody a formy výuky - hospitační arch

Hospitační arch Metody a formy výuky má za cíl pomoci uvědomit si, jakými organizačními formami a metodami probíhá výuka a zda jsou metody a formy použité v dané vyučovací jednotce vhodné k dosažení stanovených vzdělávacích cílů. V tomto smyslu plní metody a formy výuky funkci regulace (i autoregulace) učení žáků. Tento nástroj je použitelný pro evaluaci výuky především na 2. stupni základních škol (příp. odpovídajících ročnících víceletých gymnázií) a na středních školách. Pozorovateli a posuzovateli výuky (vždy v jedné osobě) mohou být jak členové vedení školy, tak kolegové učitele, jehož výuka je pozorována.
Evaluační nástroj je založen na přímém pozorování interakce a komunikace mezi učitelem a žáky a mezi žáky navzájem, zejména na pozorování organizačních forem a metod výuky.
Díky hospitačnímu archu a výstižným charakteristikám je možné organizační formy a metody výuky identifikovat a dále lze o nich diskutovat a posoudit jejich vhodnost vzhledem k stanoveným didaktickým cílům a dalším podmínkám výuky.
Organizační metody a formy výuky jsou charakterizovány v manuálu pomocí základní (pro zkušenější pozorovatele) a rozšířené charakteristiky (pro méně zkušené pozorovatele). Rozšířené charakteristiky obsahují také příklady typických situací, v nichž bývají určité formy a metody používány.
Vhodnost použití daných forem a metod může posoudit jak sám posuzovatel (člen vedení školy, jiný učitel), tak posuzovatel spolu s učitelem, jehož výuka byla pozorována, příp. mohou být zahrnuti další učitelé.
Následná diskuse by měla probíhat mezi posuzovatelem a učitelem, jehož výuka byla pozorována, popř. dalšími, zejména zkušenými kolegy-učiteli. Diskuse má vést k reflexi výuky z hlediska forem a metod, k zamyšlením nad způsobem výuky, ale nemá vést k vynucování použití určitých metod a forem, nebo naopak k jejich zakazování.
V pdf-iconmanuálu nástroje naleznete popis cílů nástroje, popis hospitačního archu, postup ověřování nástroje, pokyny pro práci s nástrojem a výsledky, doporučení k diskusi o zjištěných výsledcích, pdf-iconhospitační arch, pdf-iconcharakteristiky metod a forem výuky, psychometrické vlastnosti archu a pdf-iconukázku evaluační zprávy.
Úloha hospitačního archu v autoevaluačním procesu školy:
Pozorovatelé a posuzovatelé forem a metod výuky mají k dispozici nástroj, který poskytuje informace o průběhu vzdělávání. Způsob realizace vzájemných hospitací učitelů vypovídá o kvalitě personální práce a odborném růstu pedagogických pracovníků školy s využitím vlastních zdrojů.
Autor nástroje RNDr. Vojtěch Žák, Ph.D., působí na external-iconkatedře didaktiky fyziky Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy v Praze.