Učíme děti učit se - hospitační arch

Hospitační arch Učíme děti učit se je zaměřen na zhodnocování jedné z nejdůležitějších funkcí výuky – podporu žáků v jejich dovednosti učit se, aby se žáci chtěli a uměli učit. Nástroj je použitelný pro evaluaci výuky především na 2. stupni základní školy (nižších ročnících gymnázia) a ve všech druzích a typech středních škol. Pozorovateli a posuzovateli výuky mohou být jak členové vedení školy, tak učitelé-kolegové ze školy.
Evaluační nástroj je založen na pozorování a posouzení těch aspektů výuky, jež souvisejí bezprostředně s podporou kompetencí k učení, a zároveň těch aspektů, které naopak mají při utváření kompetencí k učení nežádoucí důsledky.
Prostřednictvím pdf-iconhospitačního archu je možné posuzovat výuku globálně, ve všech předložených parametrech (v okruzích: zacílení výuky – obsahové parametry – podporující způsoby didaktické a emoční – reflektivní způsoby), nebo je možné se ve škole zaměřit na jeden okruh či konkrétní vybraný aspekt (např. práce s informačními zdroji), popř. srovnávat předměty (přírodovědné a humanitní, všeobecně vzdělávací a odborné atp.).
Součástí nástroje je pdf-iconkonkrétní popis aspektů, které napomáhají výuce zaměřené na rozvoj kompetence k učení: slouží nejen k přesnějšímu pozorování a posuzování, ale jsou i informační základnou pro vedení a učitelský sbor školy, jaká výuka je považována za stimulující žáky k dalšímu učení.
V pdf-iconmanuálu nástroje naleznete popis cílů nástroje, popis hospitačního archu, postup ověřování nástroje, pokyny pro práci s nástrojem a výsledky, evaluační nástroj a psychometrické vlastnosti archu.
Úloha hospitačního formuláře v autoevaluačním procesu školy:
  • Posuzovatelé výuky podporující kompetence k učení mají k dispozici nástroj, který byl sestrojen na základě výsledků zkoumání i zkušeností s optimalizací výuky nasměrované na klíčovou vzdělávací kompetenci – podporovat žáky v učení tak, aby postupně byli schopni seberegulace v učení, efektivního sebevzdělávání. V tomto kontextu poskytuje hospitační formulář informace o průběhu vzdělávání. Způsob realizace vzájemných hospitací učitelů vypovídá o kvalitě personální práce a odborném růstu pedagogických pracovníků školy s využitím vlastních zdrojů.
  • Nástroj má důležitou úlohu jak při posuzování úrovně výuky z hlediska podpory kompetencí k učení, tak při dalším plánování konkrétních změn ve výuce.
Autorkou nástroje je doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc., a kolektiv působící na external-iconkatedře pedagogiky Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze.