Anketa pro žáky - anketa škole na míru

Cílem ankety je zjištění názoru žáků na určité aspekty činnosti školy nebo získání doporučení před konkrétním rozhodnutím v dalším rozvoji školy. Obecně lze anketu využít v každém typu školy. Soubor otázek pro výběr usiluje o uspokojení všech typů škol regionálního školství s výjimkou MŠ, kde není možné se dotazovat dětí písemně.
Anketa umožňuje zjišťovat názory žáků např. v těchto oblastech: motivace žáků, zapojení žáků, průběh výuky, hodnocení, náročnost, klima školy, zázemí a vybavení školy, volnočasová nabídka školy.
Anketa je technikou dotazování. Je kratší než dotazníky. Rozsah i způsob oslovení jsou vstřícné vůči respondentům proto, aby na základě dobrovolnosti a ujištění anonymity byli ochotni anketu vyplnit v co nejvyšším počtu. Dotazovaní nejsou nijak specificky vybíráni ze všech uvažovaných.
Pod tímto evaluačním nástrojem nenajdete pouze jednu anketu ani sadu anket. Najdete zde pdf-iconsoubor otázek vhodných pro použití a doporučení pro skladbu otázek do jedné ankety, která může být adresována žákům 2. stupně ZŠ, ZUŠ a všech typů středních škol. Jsou zde připojena i doporučení pro případ, kdy by škola chtěla využít otázky jednorázově ve větším rozsahu a vytvořit z nich dotazník pro žáky.
V pdf-iconmanuálu nástroje naleznete cíle nástroje, popis cílové skupiny nástroje, principy a strukturu nástroje, pokyny pro přípravu anket, limity realizace a doporučení, proceduru vzniku nástroje, pdf-iconsoubor otázek a pdf-iconukázku evaluační zprávy.

Úloha ankety v autoevaluačním procesu školy:

Anketu lze žákům zadat kdykoli v průběhu školního roku. Záleží na uvážení školy, aby návratnost byla co nejvyšší. Žáci mohou vyjádřit názor ze své perspektivy, tedy hodnotit školu v jakékoliv oblasti její činnosti.
Autoři Mgr. Tomáš Kohoutek a Mgr. et Mgr Jan Mareš, Ph.D., působí na external-iconkatedře psychologie Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně.