ICT v životě školy - Profil školy21 - metodický průvodce

ICT v životě školy - Profil školy21 je evaluační nástroj, který na základě sledování více různých indikátorů pomáhá školám zjistit, do jaké míry se jim daří začlenit informační a komunikační technologie (ICT) do života školy. Nesoustředí se pouze na technické parametry, zabývá se hlavně tím, jak technologie skutečně ovlivňují výukový proces. Současně jej lze využít k plánování budoucího vývoje školy a následné kontrole dosažení vytyčených cílů.
Evaluační nástroj vychází z difuzního modelu školy, který vytvořila britská BECTA (external-iconSelf-review framework) či irské external-iconNárodní centrum pro technologie ve vzdělávání (external-iconICT Planning Matrix).
Profil Škola21 je strukturován v pěti oblastech:
  • řízení a plánování
  • ICT ve školním vzdělávacím programu
  • profesní rozvoj
  • integrace ICT do života školy
  • ICT infrastruktura
V pdf-iconmanuálu nástroje naleznete cíle nástroje, východiska nástroje, postup při práci s nástrojem, popis ověřování nástroje, pdf-iconindikátory Profil Škola21, ukázku zprávy.

Úloha nástroje v autoevaluačním procesu školy:

Nástroj umožňuje ředitelům, zástupcům a koordinátorům ICT škol rozšířit svůj pohled založený na vlastních zkušenostech na problematiku využití ICT tak, aby byl v souladu se všemi procesy ovlivňujícími život školy. Zkušenosti ukazují, že již samotný proces rozhodování a určování aktuální situace školy v jednotlivých oblastech dle návodné matice přináší řídicím pracovníkům užitečnou pomoc při řízení školy.
Další možností využití nástroje Profil Škola21 je popis budoucí situace, kterou by vedení školy chtělo ve střednědobém horizontu tří až pěti let v souvislosti s využitím technologií nastolit. Jedná se o neocenitelnou pomůcku pomáhající definovat směr dalšího vývoje školy i cestu, po níž je třeba se ubírat. Uskutečnění Profilem Škola21 popsané nejvyšší fáze je možné pouze při zajištění úplného konsenzu uvnitř školy. Plošný přechod škol na vyšší stupně vývoje podle Profilu Škola21 se neobejde bez další podpory ze strany státu a nutných doprovodných systémových změn.
Českou verzi nástroje vyvinuli Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D., z external-iconkatedry informačních technologií a technické výchovy PedF UK v Praze, Mgr. Daniela Růžičková z external-iconNárodního ústavu pro vzdělávání a PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D.